INSIGNIASSA VÄHITEN VIKOJA.

Saksalaisen Dekran vikatilastossa Opel Insigniassa oli kaikista tutkituista automalleista vähiten vikoja. Myös Suomessa A-katsastuksen julkaisema tilasto katsastuksissa hyväksytyistä ja hylätyistä automalleista vahvistaa Opelin laadun parantuneen merkittävästi.

6.4.2011

Saksalaisen Dekran vuosittain ilmestyvä vikaraportti (Mängelreport) perustuu kahden vuoden aineistoon, jonka aikana katsastetaan noin 15 miljoonaa autoa. Dekra kirjaa vain autosta johtuvat turvallisuuteen vaikuttavat viat, mikä jättää sellaiset valmistajasta riippumattomat viat kuten kuluneet renkaat tilaston ulkopuolelle. Jotta automalli pääsisi raporttiin, täytyy niitä olla mukana vähintään tuhat kappaletta, jotta tulos olisi tilastollisesti riittävän virheetön.



Tänä vuonna mukana olleista 230 automallista kaikkein vähiten vikoja oli Opel Insigniassa, joista 96,1 prosenttia läpäisi tarkastuksen moitteitta. Samassa sarjassa huonoimmasta automallista useammasta kuin joka toisesta löytyi jotain huomautettavaa.

Opel on tehnyt viimeisten kymmenen vuoden aikana valtavasti töitä laadun parantamiseksi. Työ näkyy hienosti myös A-katsastuksen malli- ja merkkikohtaisissa hylkäämiseen johtaneista syistä kertovissa tilastoissa. Tänä keväänä julkaistuissa tilastoissa vuosimallin 2004 Opeleista Meriva yltää keskiarvon yläpuolelle. Vuosimallin 2005 Meriva on toiseksi viattomin ja myös Corsa on keskiarvoa parempi. Vuosimallin 2007 Opeleissa Meriva ei ole mukana, sillä sen katsastusten määrä jäi alle vaadittavan sadan kappaleen, mutta niin Astra kuin Corsa ovat reilusti keskiarvoa viattomampia ja myös Vectra on noussut keskiarvon tuntumaan.