OMPELUKONEISTA ARVOSTETUKSI AUTONVALMISTAJAKSI.

Vuonna 1862 Adam Opel valmisti Rüsselsheimissa ensimmäiset ompelukoneet. Opel ei voinut varmastikaan aavistaa, että 150 vuotta myöhemmin hänen perustamansa yhtiö on yksi Euroopan suurimmista autonvalmistajista.

21.12.2011

Opel-uutisia: Ompelukoneista arvostetuksi autonvalmistajaksi

Vuonna 1862 Adam Opel valmisti Rüsselsheimissa ensimmäiset ompelukoneet. Opel ei voinut varmastikaan aavistaa, että 150 vuotta myöhemmin hänen perustamansa yhtiö on yksi Euroopan suurimmista autonvalmistajista.

 

Opelin työntekijät nostavat uuden vuoden yönä maljan myös alkavalle Opelin 150-vuotisjuhlavuodelle. Vuonna 1862 Opel aloitti lukkoseppäisänsä työtiloissa ompelukoneiden valmistuksen. Liiketoiminta pääsi hyvään vauhtiin ja hän laajensi tuotannon nopeasti vuonna 1886 polkupyöriin. Kaksipyöräisistä tuli niin suosittuja, että 1920-luvun puolessa välissä Opel oli maailman suurin polkupyörien valmistaja.

 

Opelin historia autojen puolella ulottuu vuoteen 1899, minkä myötä yhtiö on Saksan toiseksi vanhin autonvalmistaja Daimler-Benzin jälkeen. Kehitysvaiheen jälkeen syksyllä 1902 Opel esitteli ”Lutzmann motorcar patentin”, jossa oli 10/12-hevosvoimainen moottori. Vuonna 1906 yhtiö oli valmistanut jo toistatuhatta sellaista autoa.

 

Ennen ensimmäistä maailmansotaa Opel oli ohittanut kaikki kilpailijansa ja noussut vuonna 1909 esitellyn Doktorwagenin ja vuoden 1914 Puppchenin avulla Saksan suurimmaksi automerkiksi. Opelin imago korkealaatuisia, luotettavia ja hyvän hinta/laatusuhteen tarjoavien autojen valmistajana periytyy tuolta ajalta lähes sadan vuoden takaa.

 

Sen jälkeen Opel jatkoi monipuolista kehitystä esitellen Laubfroschin (suomeksi sammakko), joka sai nimensä kirkkaan vihreästä väristään. Opel oli ensimmäinen saksalainen autonvalmistaja, joka otti käyttöön (vuonna 1924) liukuhihnan. Toinen suunta suosittujen perheautojen rinnalla olivat rakettiautot. Vuonna 1928 Fritz van Opel ajoi Berliinin Avus-radalla uuden nopeusennätyksen, joka oli 238 km/h.

 

Suuren lamakauden alettua 1920-luvun lopulla Opel yhdisti voimansa yhdysvaltalaisen General Motorsin kanssa. Päätös osoittautui oikeaksi, sillä jo vuonna 1935 vuosituotanto ylitti 100 000 kappaleen rajan. Opel laajensi mallistoaan nopeasti esitellen legendaariset Blitz-kuorma-autot ja itsekantavalla korilla varustetun Olympian. Kompaktin Kadettin myötä alkoi mallisarja, joka elää edelleen vahvana nykyisessä Astrassa.

 

Vuonna 1962 Opel avasi 100-vuotissyntymäoäivänsä kunniaksi toisen tehtaan Bochumiin, jossa alettiin uuden Kadett-mallin valmistus. Seuraavina vuosina Opel panosti urheilullisuuteen esitellen hienoja malleja, kuten Commodoren, GT:n ja Mantan. Myös ylelliset edustusautot kuuluivat mallistoon, sillä KAD-sarjaa (Kapitän, Admiral ja Diplomat) seurasivat Senator ja Monza.

 

Vuonna 1971 valmistui kymmenes miljoonas Opel, minkä jälkeen lähdettiin pienentämään kulutusta alhaisen ilmanvastuksen avulla. Ensimmäisen Omegan ilmanvastus oli vain 0,28 ja Suomessakin valmistettu Calibra ylsi vielä parempaan arvoon 0,26. Samaan aikaan panostettiin päästöjen vähentämiseen ja jo vuodesta 1989 alkaen kaikissa Opeleissa oli katalysaattori.

 

Viimeisten runsaan kymmenen vuoden aikana Opel on ollut aikaansa edellä niin autojen taloudellisuudessa kuin tilankäytössä. Vuonna 1997 Opel esitteli ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana Corsaan erittäin vähän kuluttavan kolmisylinterisen moottorin. Kaksi vuotta myöhemmin oli vuorossa Zafira, joka mullisti tila-autojen markkinat.

 

Kolme vuotta sitten Opel siirtyi Insignian myötä kokonaan uuteen muotokieleen, jossa veistoksellisuus yhdistyy saksalaiseen täsmällisyyteen. Tätä teemaa jatkavat myös uusimmat mallit, Zafira Tourer ja Astra GTC, jotka tulevat Suomessa myyntiin heti juhlavuoden alkaessa tammikuussa.