OPEL INSIGNIAAN EDISTYKSELLINEN TURBODIESEL.

14.12.2011

Suorituskyvyn ja taloudellisuuden symbioosi

Opel Insignian moottorivalikoima kasvaa uudella 2,0 CDTI BiTurbo vaihtoehdolla, joka kehittää 143 kW (195 hv). Siitä huolimatta Insignian CO2-päästöt tällä moottorilla varustettuna ovat vain 129 g/km.

 

Opel Insignian moottorivalikoima on vuoden 2012 alusta alkaen vieläkin monipuolisempi, kun siihen saadaan neljäs dieselvaihtoehto. Hiilidioksidipäästöiltään Insignia on yksi luokkansa etevimmistä, sillä 118 kW (160 hv) tehoisella turbodieselillä sen päästöt ovat vain 115 g/km. Myös bensiinimoottorilla varustettuna malli on huipulla, sillä uuden 1,4 Turbo -bensiinimoottorin kanssa CO2-päästöt laskivat 134 grammaan kilometrillä.

 

Kahden ahtimen voimaa

Uusimman Opel Insignia vaihtoehdon hienon suorituskyvyn ja taloudellisuuden salaisuutena on innovatiivinen kahden erikokoisen ahtimen käyttö. Opel on luokassaan ainoa autonvalmistaja, joka käyttää hienostunutta sekventiaalista ahtamista dieselmoottorissaan.

 

Pienempi ahdin antaa voimaa moottorin alhaisilla käyntinopeuksilla. Näin moottori reagoi välittömästi kaasupolkimen liikkeisiin ilman ”turboviivettä”. Moottori antaa kuljettajan käyttöön 350 Nm väännön jo 1 500 r/min käyntinopeudella.

 

Käyntinopeuden keskivaiheilla myös suurempi ahdin alkaa toimia, kun ohivirtausventtiili päästää osan pakokaasuista sille. Näin kuljettaja voi nauttia hyvästä kiihtyvyydestä, joka jatkuu saumattomasti. Kun käyntinopeus nousee 3 000 r/min yläpuolelle, kaikki pakokaasut johdetaan suoraan kookkaammalle ahtimelle, joka antaa voimaa suurilla nopeuksilla.

 

Opel Insignian uuden moottorin suunnittelussa päämääränä oli moottori, joka antaa kuusisylinteristä moottoria vastaavan suorituskyvyn, mutta on taloudellisuudeltaan aivan eri luokkaa. Sitä varten kehitettiin aivan uusi järjestelmä, jossa on vain pienempään ahtimeen yhdistetty ylimääräinen vesijäähdytetty välijäähdytin. Suurempaa ahdinta viilentää perinteinen välijäähdytin. Opel on ensimmäinen merkki, joka käyttää tällaista kahden jäähdyttimen järjestelmää.

 

Opel on lisäksi kehittänyt edelleen moottorin tehokkuutta ottamalla käyttöön innovatiivisen Cleantech-tekniikan. Se kontrolloi palamisprosessia elektroniikan avulla ottaen tietoa hehkutulppien antureilta 130 000 kertaa minuutissa. Näin varmistetaan, että moottori toimii koko ajan suorituskyvyn ja kulutuksen kannalta optimaalisella tavalla. Kolmannen sukupolven yhteispaineruiskutus käyttää jopa 2 000 barin painetta, minkä ansiosta polttoaine saadaan palotilaan äärimmäisen tarkasti. Pietsosuuttimet syöttävät yhden tahdin aikana jopa kahdeksan erillistä polttoaineannosta.

Kunnioitettavia arvoja

Uuden moottorin voima ja sillä saavutettava suorituskyky kertovat suunnittelun onnistuneen. Uusi 2,0 CDTI BiTurbo kehittää 143 kW (195 hv) ja 400 Nm vääntömomentin. Niiden avulla Opel Insignia kiihtyy paikaltaan 100 km/h nopeuteen 8,7 sekunnissa ja saavuttaa 230 km/h huippunopeuden.

 

Vielä merkittävämpää on moottorin taloudellisuus. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa autoissa on aina Start/Stop-järjestelmä ja yhdistetty kulutus on vain 4,9 l/100 km. Se tarkoittaa 129 g/km CO2-päästöjä.

 

Uuden moottorin saa sekä etu- että nelivetoisiin Opel Insingnioihin. Nelivetoisiin versioihin voi valita nyt myös SuperSport-alustan, joka on aiemmin ollut vain Insignia OPC:ssa. Siihen kuuluvat elektronisesti säädettävä iskunvaimennus, Brembon jarrut ja HiPer-joustintuet edessä.

 

Uudella 2,0 CDTI BiTurbolla varustetut Insigniat tulevat myyntiin keväällä 2012