AMPERAN TUOTANTOMALLI GENEVESSÄ.

Opel yhdistää Amperassaan kaksi maailmaa, sillä se on sähköauto, jolla voi ajaa akkujen voimalla jopa 80 kilometriä, mutta toisaalta sillä pääsee niin pitkälle kuin haluaa. Opelin uutuus on saanut jo ennen esittelyään valtavasti palkintoja medialta ja kiitosta myös tulevilta asiakkailta.

22.2.2011

Opelin edistyksellinen tekniikka on vakuuttanut ennen kaikkea teknisesti suuntautuneet saksalaiset autolehdet. Jo ennen myyntiin tuloaan Ampera on voittanut muun muassa Auto Zeitungin ”Auto Trophy 2010”-palkinnon ja What Car -lehden ”Green technology Awardin”, minkä lisäksi Auto Test -lehti antoi sille ”e-car award 2010:n” ja Bildin ja Bild am Sonntagin tuomaristo ja lukijat nostivat sen toiselle sijalle ”Grüne Lenkrad 2010” valinnassa.


Opelin markkinoinnin varapääjohtaja Alain Visser toteaakin autosta: ”Päinvastoin kuin perinteiset sähköautot, Opel Ampera voi olla perheen ainoa auto. Amperalla voi ajaa yhdellä latauksella ja tankillisella 500 kilometriä, minkä jälkeen auton voi ladata tai tankata ja jatkaa matkaa. Auton progressiivinen muotoilu, erinomainen turvallisuus, korkea laatu ja käyttäjäystävällisyys yhdistettynä mainioon ajettavuuteen tekevät Amperasta ainutlaatuisen.”


Sopii kaikille matkoille
Opel Amperan käyttöä helpottaa moni asia. Sen akut voi ladata täyteen neljässä tunnissa tavallisella 230 voltin virralla lähes mistä tahansa kodin pistokkeesta, eikä siis tarvita mitään erikoislatureita. Opelilla uskotaankin, että suurimmalla osalla Amperoista ajetaan lähes aina sähköllä.


Puolueettomien tutkimusten mukaan noin 80 prosenttia eurooppalaisista ajaa päivittäin vähemmän kuin 60 kilometriä, mihin Ampera pystyy helposti. Sillä voi ajaa ensimmäiset 40 – 80 kilometriä kokonaan kapasiteetiltaan 16 kWh litiumioniakkujen voimalla. Tuon matkan aikana ei kuluteta lainkaan bensiiniä ja pakoputkesta ei tule minkäänlaisia päästöjä. Ajomatkan pituus vaihtelee maaston, ajotyylin ja lämpötilan mukaan.


Mikäli on tarpeen ajaa pidemmälle, bensiinikäyttöinen moottori jatkaa auton toimintamatkaa lähes huomaamattomasti aina viiteensataan kilometriin saakka. Sen jälkeen voi tankata polttoainetankin täyteen ja jatkaa välittömästi matkaa. Jos on mahdollisuus pysähtyä pidemmäksi aikaa, ladataan akut ja lähdetään uudelleen liikkeelle sähkön voimalla.


Neljä ajotyyliä
Opel Amperan sähkömoottori kehittää lähes äänettömästi 111 kW (150 hv) ja 370 Nm väännön. Voimaa on riittävästi kiihdyttämään Ampera paikaltaan sadan kilometrin nopeuteen 9 sekunnissa ja huippunopeutta löytyy tarvittaessa 161 km/h.

Kuljettaja voi valita ajotilanteen mukaan parhaimman ohjelman neljästä vaihtoehdosta, jotka ovat Normal, Sport, Mountain ja City.


Normal-ohjelma sopii kaikkeen liikkumiseen ja sitä käytetään varmasti eniten. Kun akkujen lataustila vähenee määritellyn tason alapuolelle, järjestelmä käynnistää pidennetyn matkan järjestelmän, jolloin bensiinimoottori lataa akkuja ja mahdollistaa ajon jatkumisen. Elektroniikka kerää samalla tehokkaasti jarrutuksissa syntyvää energiaa ja antaa laturina toimivan bensiinimoottorin levätä esimerkiksi pitkissä alamäissä.


Sport-ohjelma lisää ajamiseen urheilullisuutta ja muuttaa sähkömoottorin reagointia kaasupolkimen liikkeisiin. Sport-ohjelma ei sinällään lisää moottorin tehoa, mutta se tekee ajosta tavallista dynaamisempaa auton reagoidessa nopeammin kuljettajan toiveisiin.


Mountain-ohjelma on tarpeellinen vuoristossa, missä tarvitaan jyrkissä ylämäissä kaikki mahdollinen suorituskyky. Sitä käytettäessä laturina normaalisti toimiva bensiinimoottori on sähkömoottorin apuna ja Ampera kulkee raskaissa olosuhteissa kevyesti.


City-ohjelmaa voi käyttää kaupungeissa, mikäli haluaa säästää akkujen kapasiteettia, sillä se käynnistää laturina toimivan bensiinimoottorin. Kun City-ohjelma kytketään pois päältä, bensiinimoottori sammuu ja matka jatkuu täysin ilman pakokaasupäästöjä. Tämä on erittäin tärkeä mahdollisuus muun muassa sellaisilla alueilla, missä liikkuminen on kielletty muilta kuin sähköautoilta.


Vain yksi hinta
Jotkut kilpailijat ovat päättäneet myydä erikseen auton ja vuokrata akut. Opel Amperalla on yksi hinta, joka sisältää täydellisen auton, eikä ylimääräisiä lisäkustannuksia ole.


Runsaasti innovatiivista tekniikkaa sisältävän Opel Amperan saa Euroopassa omakseen 42 900 eurolla. Ainoa hintaan vaikuttava tekijä on auton varustelu, joka vaihtelee maakohtaisesti. Opel on halunnut poistaa hinnoittelullaan hämmennyksen, minkä auton ja akkujen tarjoaminen erikseen voisi aiheuttaa.