MUKAVAA JA YLELLISTÄ MONIKÄYTTÖISYYTTÄ.

24.7.2011

Opel Zafira nosti tila-autot 12 vuotta sitten uudelle tasolla edistyksellisellä takaistuinratkaisullaan. Nyt uusi Zafira Tourer kiipeää jälleen pykälän ylöspäin korkeatasoisella mukavuudellaan ja innovatiivisella varustuksellaan.


Uusi Opel Zafira Tourer ei korvaa nykyistä Zafiraa, vaan tulee myyntiin sen rinnalle kookkaampana ja ylellisempänä vaihtoehtona. Opel tuo uutuuteensa paljon varusteita, joita ei ole saanut vielä yhteenkään Opel-malliin. Monet niistä ovat hienoja oivalluksia, jotka nostavat Zafira Tourerin monin tavoin omaan luokkansa.


Mainiot tilat kompaktissa korissa

Opel Zafira Tourerin akseliväli on 2,76 metriä, mikä on 57 mm enemmän kuin Zafirassa. Raideväli on kasvanut edessä peräti 96 mm ja takana 78 mm, molemmat lähes 1,6 metriin. Alustamittojen kasvu vaikuttaa mukavan ajettavuuden ja hyvän suuntavakavuuden lisäksi oleellisesti sisätiloihin.


Kaikilla kolmella istuinrivillä onkin miellyttävä matkustaa ja tavaratila on kasvanut entisestään. Viiden matkustajan kanssa tavaroille on tilaa 710 litraa ja mikäli istutaan vain etuistuimilla, taakse jää 1 860 litraa kuljetettavalle. Pikkutavaroita mahtuu mukaan ennen näkemättömän paljon, ja ne on helppo sijoittaa kätevästi, sillä Zafira Toureriin saa FlexConsolen, joka on edelleen kehitetty järjestelmä viime vuonna Merivaan esitellystä Flex Railista.


Opel on kehittänyt erinomaisen Flex7-istuinjärjestelyn kehittelyä, jonka tyylisen monet kilpailijat ovat omaksuneet tila- ja maastoautoihinsa. Siinä kolmannen rivin penkki taittuu kätevästi piiloon tavaratilan lattian alle, eikä niitä tarvitse irrottaa. Uudessa Zafira Tourerissa ei keskirivillä ole enää yhtenäinen penkki, vaan erilliset istuimet, jotka voidaan taittaa eteen yksittäin ja joissa kussakin on peräti 210 mm pituussäätö.


Saatavana on lisäksi ainutlaatuinen Lounge Seating -järjestelmä, jossa keskimmäiselle riville saadaan edustusautomaiset oltavat. Keskimmäinen istuin voidaan muuttaa kyynärnojiksi ja reunimmaisia istuimia voidaan siirtää jopa 280 mm taaksepäin ja samalla ne liukuvat 50 mm kohti keskilinjaa.


Huippuluokan varustelu

Kuljettaja voi nauttia Zafira Tourerissa kaikista Opelin turvallisuutta lisäävistä ja ajamista helpottavista varusteista. Uusia edistyksellisiä teknisiä hienouksia ovat muun muassa aktiivinen vakionopeussäädin ACC (Adaptive Cruise Control) sekä törmäyksen estojärjestelmä CMB (Collision Mitigating Braking).


Palkintoja ja tunnustusta kerännyt Opel Eye on siirtynyt toiseen sukupolveen, jossa siihen on lisätty uusia ominaisuuksia. Liikennemerkkitunnistuksen ja kaistavahdin lisäksi siinä on etäisyydennäyttö edellä ajavaan ja törmäysvaroitin, joka antaa äänimerkin, mikäli välimatka edellä ajavaan on vaarallisen lyhyt.


Opel on kehittänyt edelleen älyvalojaan (ILR), jonka mukana mukautuviin kaksoisksenoneihin (AFL+) on tullut lisäominaisuus. Nyt lähivalot muuttavat muotoaan, kun saavutetaan edellä ajava. Zafira Toureriin saa myös kaistanvaihdossa pimeään kulmaan jäävistä varoittavan järjestelmän. Pysäköinnissä ovat apuna peruutuskamera ja pysäköintiautomatiikka APA (Advanced Park Assist)


Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä Zafira Tourer kasvattaa Opelin tila-automalliston jo neljään, sillä valikoimassa ovat sen lisäksi pikkuinen Agila (ei myynnissä Suomessa), idearikas Meriva ja erinomaisen vastineen rahalle antava Zafira. Niiden ohella henkilöautoversio on saatavissa myös ensi vuonna myyntiin tulevasta uudesta Combosta sekä Vivarosta.