UUSI TALOUDELLINEN ASTRA ecoFLEX

Alle sadan gramman tehosta tinkimättä

Opel jatkaa uudella Astra ecoFLEXillä aiempien Corsa eocFLEXin ja Insignia ecoFLEXin viitoittamaa linjaa. Pieni kulutus ja alhaiset CO2-päästöt eivät tarkoita Opelilla, että tehosta tai suorituskyvystä joutuisi tinkimään.


Uudessa Opel Astra ecoFLEXissä on 1,7-litrainen CDTI-moottori, joka kehittää 96 kW (130 hv). Suurin vääntömomentti, 300 Nm, on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000 – 2 500 r/min. Edelleen kehitetyn moottorin ja muiden kehitysaskelien myötä Astra ecoFLEXin yhdistetty kulutus on pienentynyt 0,8 l/100 km ja CO2-päästöt laskeneet 20 g/km ollen nyt vain 99 g/km.



Uusi moottorin ohjausjärjestelmä


Kaikkien aikojen puhtain ja taloudellisin Opel Astra on syntynyt pitkällisen ja monipuolisen kehitystyön tuloksena. Tärkein moottoriin tehty parannus on täysin uusi moottorin ohjausjärjestelmä, jonka avulla jokaisesta polttoainepisarasta saadaan käyttöön mahdollisimman paljon energiaa.



Moottorin puristussuhdetta on alennettu ja siinä on otettu käyttöön uudet ruiskutussuuttimet, jotka pystyvät antamaan yhden tahdin aikana jopa kahdeksan polttoaineannosta 1 800 barin paineella. Edellisten lisäksi moottorissa on uusi muuttuvasiipinen ahdin, joka avulla saadaan entistäkin tarkempi ahtopaineen hallinta ja johon on lisätty siipien asennon anturi.



Uudelleen muotoiltujen mäntien avulla on vähennetty moottorin sisäisiä kitkoja. Samaan asiaan tähtää männän tappien -renkaiden uusi synteettinen pinnoitus. Samalla uudella pinnoituksella vähennetään osien kulumista. Uusi imusarja on painon säästämiseksi muovia ja sillä sen elektronisen ohjauksen ansiosta sylintereille saadaan entistä parempi polttoaineen ja ilman seos.



Uudet vähän virtaa tarvitsevat hehkutulpat puolestaan helpottavat laturin työtä kylmäkäynnistyksissä. Moottorissa on paljon muitakin uusia rakenteita, jotka auttavat sen nopeaa lämpiämistä talvella, mikä vähentää kulutusta ja päästöjä.



Kulutusta ja päästöjä alentavia varusteita


Opelin kehittämä Start/Stop-järjestelmä vähentää merkittävästi tyhjäkäyntiä, mikä pienentää puolestaan kulutusta ja kasvihuoneilmiöön vaikuttavia päästöjä sekä poistaa melua. Moottori sammuu automaattisesti, kun auto pysähtyy ja kuljettaja nostaa jalan kytkimeltä vaihdettuaan vapaalle. Vastaavasti kytkinpolkimen painallus käynnistää moottorin, joten liikkeellelähtö tapahtuu nopeasti ja vaivattomasti.



Suurimmassa osassa Astran kilpailijoiden ”ekomalleista” on noin 81 kilowatin (110 hv) tehoinen moottori, kun Astrassa tehoa on 96 kW (130 hv). Toinen ero on, että kilpailijoilla on viisivaihteinen vaihteisto Astran tarjotessa kevyesti toimivan kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston. Kuljettajan on helppo omaksua taloudellinen ajotapa, sillä mittariston keskellä on vaihtamisvalo, joka opastaa kulutuksen kannalta optimaaliseen vaihteiden käyttöön.



Kulutusta alentaa myös jarrutusenergian talteenotto, joka kerää kineettistä energiaa laturin kautta akkuun. Toiminta käynnistyy heti kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta tai alkaa jarruttaa. Näin moottorin ei tarvitse antaa yhtä paljoa voimaa laturille kuin tavallisesti. Pieni energiaa säästävä yksityiskohta uudessa Astra ecoFLEXIllä ovat LED-huomiovalot.


Astra ecoFLEXIssä on pyritty alentamaan kulutusta myös pienentämällä ilmanvastusta. Sen takia tässä mallissa on aktiivinen jäähdyttäjän säleikkö, joka sulkeutuu suuremmissa nopeuksissa. Maavaraa on pienennetty 12 mm ja alla pyörivät 215/60 R 16 tai 225/50 R 17 kokoiset alhaisen vierintävastuksen Conti EcoContact 5 -renkaat.



Ensimmäiset uudet Astra ecoFLEXit toimitetaan asiakkaille Euroopassa ennen vuoden loppua.