UUSI URHEILULLINEN ASTRA GTC.

8.6.2011

Opel jatkaa Astra GTC:llä valitsemaansa linjaa, jossa veistokselliset muodot pitävät sisällään käytännöllisyyttä ja hienoja ominaisuuksia. Uutuusmalli on hyvin lähellä viime syksynä näytettyä Opel GTC Paris konseptiautoa, joka oli yksi Pariisin autonäyttelyn kirkkaimmista ja kauneimmista tähdistä. Uusi kolmeovinen malli eroaa muodoiltaan täysin sisaristaan, sillä yhteisiä osia ovat ainoastaan ulkotaustapeilit ja antenni.


Opeleiden muotoilusta vastaava Mark Adams toteaa Astra GTC:stä: ”Halusimme korostaa tällä mallilla intohimoamme autoihin. Emme kuitenkaan antaneet tunteiden viedä mennessään käytännöllisyyttä, vaan Astra GTC on monikäyttöinen ja järkevä unelma-auto.”


Uuden korimallin profiilissa on tunteisiin vetoavaa syvyyttä, sillä se koostuu kolmesta päälinjasta. Upea etuovesta alkava ja takalokasuojaan päättyvä kaari antaa energiaa kylkilinjaan. Opelin käyntikortiksi muodostunut kaari esiteltiin ensimmäisen kerran Insigniassa. Toinen linja lähtee ovenkahvasta ja ulottuu perään saakka. Kolmantena on katon urheilullinen silhuetti, joka erottaa uutuuden kaikista muista Opeleista.


Tekniikassa suurin muutos muihin Astroihin verrattuna on uudenlainen etuakselisto (high Performance Strut), jollaista käytetään Insignia OPC:ssa. Sen ansiosta auton ajettavuus on vielä parempi ja ohjaustunto tarkempi. Akseliväli on 10 mm pidempi takatukivarsien muutosten myötä ja sekä edessä että takana raideväli on kasvanut (40/30 mm), jotta autoon voidaan asentaa suurempia pyöriä. Astra GTC:n on tarjolla kuusi vain sitä varten suunniteltua vannetta, joiden koot vaihtelevat 17 tuumasta 20 tuumaan. Lisäksi jousitusta on muutettu niin, että auto kulkee 15 mm alempana.

Uuden Opel Astra GTC:n tilauksia aletaan ottaa Euroopassa vastaan välittömästi ja siihen on alkuvaiheessa saatavana neljä moottoria. Dieselmoottori on 2,0 CDTI, jota on uudistettu tehokkaammaksi ja taloudellisemmaksi. Moottorin yhteydessä on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto ja Opelin uusi Start/Stop-toiminto. Moottori kehittää 121 kW (165 hv) ja suurin vääntömomentti on hetkellisesti käytössä olevalla yliahtopaineella 380 Nm. Voima riittää kiihdyttämään Astra GTC:n 0-100 km/h 8,9 sekunnissa ja huippunopeudeksi luvataan 210 km/h. Silti yhdistetty kulutus on 4,9 l/100 km ja CO2-päästöt vain 129 g/km.


Bensiinimoottoreista 1,4-litraisissa on niin ikään nyt Start/Stop-toiminto, minkä ansiosta sekä 88 kW:n että 103 kW:n (120 ja 140 hv) moottorilla varustettuna Astra GTC:n yhdistetty kulutus on vain 5,9 l/100 km ja CO2-päästöt 139 g/km. Väkevimpänä bensiinimoottorina on 1,6-litrainen 132 kW:n (180 hv) tehoinen voimanpesä.


Alain Visser, Opelin markkinoinnin varapääjohtaja, uskoo Astra GTC:n vahvistavan entisestään mallin asemaa Euroopassa: ”Olemme kasvattaneet myyntiämme kuukausi kuukaudelta yli puolen vuoden ajan ja nostaneet Astran markkinaosuuden luokassaan jo 11,4 prosenttiin Euroopassa. Astra GTC:n osuus mallisarjan myynnistä on ollut viime vuosina lähes viidennes, joten nyt meillä on mahdollisuus saada hienolle autollemme lisää ystäviä.”


Frankfurtin autonäyttelyssä uuteen Opel Astra GTC:hen julkistetaan uusia moottorivaihtoehtoja. Urheilullisin vaihtoehto eli Astra OPC esitellään vuonna 2012. Suomeen uusi Astra GTC tulee vuodenvaihteessa.