AMPERAN TUOTANTOMALLI JA ZAFIRA TOURER CONCEPT.

Opel esittelee Amperan eli uudenlaisen sähköauton tuotantomallin. Taloudellisten ja vähäpäästöisten autojen teemaa jatkaa myös kasvava ja koko ajan vähemmän kuluttava ecoFLEX-mallisto. Osaston keskipisteessä on kuitenkin Zafira Tourer Concept, joka antaa vaikutelman siitä, millainen ensi syksynä esiteltävä tuotantomalli voi olla.

28.2.2011

Opel Amperan tuotantomalli on hiottu sen rakentavan palautteen perusteella, mitä viime vuoden aikana saatiin Euroopassa kiertäneen prototyypin koeajoissa. Opelin markkinoinnin varapääjohtaja Alain Visser on erittäin ylpeä uudesta autosta varsinkin yhdestä syystä: ”Opel Ampera voi olla perheen ainoa auto. Valtaosa asiakkaistamme ajaa varmasti suurimman osan ajasta sähköllä. Mutta vaikka verkkovirrasta ladatut akut tyhjenisivät, matkaa voi jatkaa auton edistyksellisen rakenteen ansiosta yhdellä tankillisella 500 kilometriä. Sen jälkeenkään matkanteko ei lopu, vaan auton voi ladata tai tankata ja jatkaa edelleen matkaa.”


Helppokäyttöinen

Opel Amperan käyttöä on yksinkertaista, sillä sen akut voi ladata neljässä tunnissa täyteen aivan tavallisella 230 voltin verkkovirralla lähes mistä tahansa kodin pistokkeesta. Amperan omistaja ei tarvitse erikoislatureita, eikä akkuja edes voi ladata pikalaturilla. Opel on tehnyt tämän ratkaisun sen takia, että voimakas latausvirta lyhentää nopeasti akkujen ikää.


Puolueettomien tutkimusten mukaan noin 80 prosenttia eurooppalaisista ajaa päivittäin vähemmän kuin 60 kilometriä, minkä matkan Ampera taittaa helposti 16 kWh litiumioniakkujen voimalla. Tuon matkan aikana ei kuluteta lainkaan bensiiniä ja pakoputkesta ei tule minkäänlaisia päästöjä. Yhdellä latauksella ajettavan matkan pituus vaihtelee 40 – 80 kilometrin välillä maaston, ajotyylin ja ilman lämpötilan mukaan.


Matkustusta ensimmäisessä luokassa

Opel esittelee visionsa seuraavan sukupolven Zafirasta, joka aikanaan markkinoille tullessaan loi kompaktien seitsemänpaikkaisten tila-autojen luokan. Opelin muotoilusta vastaava johtaja Mark Adams luonnehtii Zafira Tourer Conceptia: ”Me siirsimme miellyttävän oleskelutilan pyörille. Parhaimmillaan ylelliseen oleskelutilaan paetaan ulkomaailmaa rentoutumaan. Se on tila, jossa haluaa todella olla. Me päätimme tarjota saman tunteen tila-autossa ja luoda oleskelutilan, jossa viettää mielellään aikaansa.”


Opel Zafira Tourer Conceptin matkustamo kylpee valossa, sillä sen laaja panoraamatuulilasi jatkuu saumattomasti auton perään saakka yltävään kookkaaseen lasikattoon. Oman säväyksensä katolle antaa edistyksellinen komposiittimateriaali, joka on valaistu ledeillä. Muoviin on upotettu pieniä metallihiukkasia, jotka heijastavat valoa ja antavat kodikkaan lämpimän valon, joka vaihtelee keltaisen eri sävyissä.


Autoa kehitettäessä suunnittelijat veivät Opelin käänteentekevän Flex7-istuinjärjestelyn seuraavalle tasolle. Kolmas rivi voidaan taittaa helposti kokonaan pois näkyvistä tavaratilan lattian alle, kuten Zafirassa aiemminkin. Sen jälkeen takaosan kolme istuinta voidaan muuttaa automaattisesti yhdellä napin painalluksella kahdeksi ylelliseksi nojatuoliksi. Uuden älykkään taittomekanismin ansiosta keskimmäisen istuimen selkänoja muuttuu ulompien istuimien kyynärnojiksi. Nuo kaksi istuinta siirtyvät Merivan tapaan taaksepäin ja vähän lähemmäksi toisiaan varmistaen matkustajille upeat jalka- ja hartiatilat. Istuimista kääntyvät jalkatuet viimeistelevät ykkösluokan mukavuuden ja rentoutumisen.


Jatkuva yhteys ulkomaailmaan varmistetaan etuistuimien selkänojiin asennettujen multimedialaitteiden avulla. Kojelaudan keskellä on edessä istuville kookas näyttöruutu, jonka yläpuolella on riittävän kookas säilytystila iPadille tai vastaavalle.


Zafira Tourer Conceptin ulkonäkö muistuttaa muodoltaan ja aerodynamiikaltaan luotijunaa. Pieni ilmanvastus vähentää tuulen aiheuttamaa ääntä, mikä lisää matkustusmukavuutta korkeissa nopeuksissa. Ilmanvastus on hiottu äärimmilleen peilien muotoilussa. Sama teema jatkuu myös ikkunalistoissa ja kattokiskoissa


Voimanlähteenä Zafira Tourer Conceptissa on uusi versio vähän polttoainetta kuluttavasta 1,4-litraiseta turbomoottorista ja pakettiin on lisätty moottorin automaattisammutus. Myös ajettavuuden ja matkustusmukavuuden varmistamisessa käytetään uusinta tekniikkaa, johon kuuluu täysin ajotapaan ja olosuhteisiin mukautuva FlexRide-vaimennusjärjestelmä.


Nopeaa kehitystä

Uudistunut Opel Corsa sai kunnian olla ensimmäinen Start/Stop-tekniikkaa eli automaattisammutusta hyödyntävä malli ecoFLEX-mallistossa. Nopeasta kehityksestä kertoo hyvin se, että vajaassa kolmessa vuodessa Corsa 1,3 CDTI ecoFLEXin teho on kasvanut neljänneksellä (55 kilowatista 70 kilowattiin eli 75 hevosvoimasta 95 hevosvoimaan). Samaan aikaan kulutus on tippunut 22 prosentilla 4,5 litrasta 3,5 litraan sadalla ja CO2-päästöt 119 grammasta 94 grammaan.


Nyt Corsa saa rinnalleen toisen automaattisammutuksella varustetun ecoFEX-mallin, kun Opel esittelee uuden Astra 1,3 CDTI ecoFLEXin. Viisiovisen mallin kulutus on tippunut start/stop-tekniikan avulla pari desilitraa alle neljän litran ja uusi CO2-arvo on 104 g/km, mikä on 5 g/km aiempaa alhaisempi. Corsan tavoin myös Astrassa on tehoa 70 kW (95 hv) ja moottorin kokoon nähden hyvä vääntö190 Nm on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella (1 750 – 3 250 r/min).


Opel pitää ecoFLEX-malleissaan tärkeänä sitä, että pienestä kulutuksesta huolimatta ajaminen on hauskaa ja kuljettajalla on käytettävissään suorituskykyinen auto. Sen takia Insignian ecoFLEX-versio on tehty tehokkaasta 118 kW (160 hv) kehittävästä kaksilitraisen turbodieselin versiosta. Tämän Insignian kulutus on vain 4,9 l/100km ja CO2-päästöt 129 g/km (Sports Tourer 5,1 ja 134).


Opelilta tulossa avoauto

Opel laajentaa mallistoaan esittelemällä uuden Convertiblen. Se on osa vuosi sitten esiteltyä yhdentoista miljardin euron investointipakettia, jonka avulla kehitetään seuraajat viime vuosina Euroopan tärkeimpinä uusina automalleina pidetyille Insignialle, Astralle ja Merivalle.


Uusi avoauto suunnitellaan samalle perusrakenteelle kuin nykyiset Astra, Astra Sports Tourer ja tuleva Astra GTC. Markkinoille uutuus saadaan vuonna 2013, samana vuonna kun Opel esittelee aivan uuden Corsaa pienemmän pikkuauton.


”Uusi Convertible on upea lisä laajaan mallistoomme”, sanoo Opelin pääjohtaja Nick Reilly. ”Se jatkaa pitkää traditiotamme voimakkaita, positiivisia tunteita herättäneiden legendaaristen avo-Opelien sarjassa, jotka ovat luoneet merkkimme imagoa. Upealla, tyylikkäällä muotoilullaan uusi avoautomme nostaa samanlaisen hengen.”