UUDISTUNUT CORSA ON URHEILULLISEMPI JA TALOUDELLISEMPI.

Opel uudisti Corsan kahdessa vaiheessa, ensin päivitettiin tekniikka ja nyt on vuorossa auton ulkonäkö. Samalla suosittuun pikkuautoon on tullut lisää valinnanvaraa, tehokkaampia moottoreita ja vielä entistäkin taloudellisempi ecoFLEX-vaihtoehto.

7.3.2011

Autourheilijat tietävät, että alustan toiminta, tehokkaat jarrut ja tarkka ohjaus ovat tärkeämpiä kuin moottorin suuri teho. Tähän perustuen Opel aloitti Corsan kaksivaiheisen uudistamisen alustarakenteista, joiden muutoksilla autosta tehtiin suuntavakaampi ja tarkemmin ohjattava. Samalla parannettiin myös matkustusmukavuutta. Kun moottorit vaihdettiin keväällä 2010 uusiin Euro5-normit täyttäviin, väheni eri Corsa-mallien jo ennestään pieni kulutus samalla kautta linjan enimmillään jopa toistakymmentä prosenttia.
 
Sukunäköä keulaan
 
Syksyllä 2006 myyntiin tulleen nykyisen Corsa-sukupolven muotoilu on ajaton, eikä sen linjoihin ollut mitään syytä tehdä suuria muutoksia. Aerodynaaminen, sulavamuotoinen kori on edelleen hauskan näköinen. Niinpä koria on vain hiottu ja keulaan on haettu samoja piirteitä, jotka Opel on tuonut mallistoonsa Insignian ja uuden Astran myötä.
 
Etuvaloissa on sama kotkan katse kuin muissakin uusissa Opel-malleissa aina siivenmuotoista huomiovaloa myöten. Lampun sisäosan muutoksilla siihen on tuotu jalokivimäisyyttä ja urheilullisuutta. Jäähdyttäjän säleikön alaosa on aiempaa leveämpi, mikä korostaa sitä, miten hyvin Corsa istuu tiessä. Uusi Opelin logo on kookkaampana ja kromattuna kertomassa merkin ylpeydestä malleistaan. Ylpeydelle on aihetta, sillä vuonna 2010 Opel Corsa oli viattomin auto saksalaisen DEKRAn raportissa.
 
Sisustuksessa jatketaan samalla linjalla, missä käytännöllisiksi tunnustettuja, ergonomisia muotoja ja ratkaisuja on kehitetty entisestään. Suurimmat muutokset ovat eri pinnoissa ja materiaaleissa, jotka ovat silmin nähden ja sormin tuntien korkealuokkaisempia kuin aiemmin. Ohjaamoon on tuotu myös nuorekasta värikkyyttä, sillä Suomessa suosituimman Enjoyn sisustukseen voi valita teräksen sinisen tai tabascon oranssin verhoilun.
 
Uudistuksen myötä Suomessa tulee myyntiin Corsa Color Edition, joka on ollut esimerkiksi Saksassa niin suosittu, että joka viides Corsa ostaja on päätynyt siihen. Varustetason erikoispiirteitä ovat kaksivärisyys ja pirteät värisävyt. Kokonaisuuden viimeistelevät 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, joiden lisäksi autossa on vakiota urheilullisempi alusta. Ulkoisia tunnusmerkkejä ovat myös tummennetut ikkunat ja kromattu ovaalinmuotoinen pakoputken ulostulo. Urheilullinen teema jatkuu sisustuksessa, sillä korin väriin sävytetyt istuimet antavat vakiota enemmän sivuttaistukea.
 
Maantiellä kolmella litralla
 
Opel Corsan uusi ecoFLEX tarjoaa yhtä aikaa entistäkin alhaisemman kulutuksen ja päästöt sekä pirteän suorituskyvyn. Siinä on moottorina 1,3 CDTI turbodiesel, jossa on muuttuvasiipinen ahdin ja nyt uutena varusteena Start/Stop-järjestelmä. Moottorissa on tehoa 70 kW (95 hv) ja suurin 190 Nm on käytettävissä laajalla käyntinopeusalueessa 1 750 – 3 250 r/min.
 
Automaattisammutuksen avulla Corsa ecoFLEXin kaupunkikulutus putosi 4,6 litrasta 4,2 litraan sadalla. Kun vielä maantiekulutus on virallisen arvon mukaan ainoastaan 3,1 l/100 km, on auton yhdistetty kulutus nyt 3,5 l/100 km ja sen mukaiset CO2-päästöt ainoastaan 94 g/km.
 
Nopeasta kehityksestä kertoo hyvin se, että ensimmäinen vuonna 2007 esitelty Corsa ecoFLEX oli oman aikansa taloudellisimpia autoja 4,5 l/100 km kulutuksellaan ja 119 g/km CO2-päästöillään. Vaikka lähtökohta oli hyvä, on kulutuksesta nipistetty neljässä vuodessa litra pois ja päästöt ovat pienentyneet yli viidenneksellä.

Monimiljonääri

Opel Corsaa on myyty vuodesta 1982 lähtien jo yli 11 miljoonaa kappaletta, ja se on ollut kautta vuosikymmenten yksi luokkansa suosituimmista automalleista. Vähemmälle huomiolle on jäänyt se, että Opel Corsa on ollut aina edistyksellinen automalli, joka on tuonut pikkuautojen luokkaan turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä varusteita.  

Uudistuneeseen Opel Corsaan voi valita moneen kertaan palkitut mukautuvat valot, jotka kääntyvät tien mukaan ja muuttavat valotehoa eri ajotilanteissa. Alhaisissa nopeuksissa kääntymisvalo auttaa näkemään paremmin ympärille varsinkin huonosti valaistuilla alueilla. Corsassa mukautuvien valojen myötä tulee auton ulkonäköön lisäannos urheilullisuutta, sillä niiden myötä etu- ja takavalot on tummennettu.
 
Suomessa erinomainen Corsan vakiovaruste on ohjauspyörän lämmitys. Talvipakkaselle ohjauspyörä lämpiää nopeasti 34 asteeseen, mikä lisää turvallisuutta. Onhan parempi ajaa autoa paksujen rukkasten sijaan paljain käsin, mikä takaa hyvän tuntuman ja varman otteen ohjauspyörään.

Opel Corsassa on myös mäkilähtöavustin, joka auttaa lähtemään liikkeelle, kun tie on jyrkemmässä kuin 1,5 asteen kulmassa. Kun jalka nostetaan jarrupolkimelta, avustin pitää jarrupainetta vielä hetken päällä, kunnes kuljettaja ehtii siirtää jalan kaasupolkimelle.

Edistykselliset varusteet ovat tärkeä osa Corsan historiaa. Ensimmäinen Corsa A (1982 – 1992), jota valmistettiin yli kolme miljoonaa kappaletta, toi mukanaan polttoaineensuihkutuksen ja katalysaattorin tämän kokoluokan autoihin. Toinen sukupolvi (Corsa B, 1993 – 2000) lisäsi pikkuautojen turvallisuutta täysikokoisten etuturvatyynyjen avulla. Nykyisen Corsan edeltäjä, vuosina 2000 – 2006 valmistettu Corsa C, jatkoi turvallisuusteemalla, sillä siinä oli ensimmäisenä pikkuautona sivuturvatyynyt ja aktiiviset pääntuet edessä.

Lisää tehoa samalla rahalla

Opel Finlandin toimitusjohtaja Yannis Bourazanis uskoo vahvasti uudistetun Corsan menestykseen: ”Asiakkaamme saavat uuden Corsan ostaessaan entistäkin enemmän vastinetta rahalleen, sillä nyt Corsa 1,2 Enjoyn moottori on 63 kW (85 hv) tehoinen eli 12 kW tai 15 hv voimakkaampi kuin ennen, mutta hinta on ennallaan. Teimme samanlaisen parannuksen myös suurempaan 1,4-litraiseen moottoriin, joka on nyt 74 kW (100 hv) tehoinen (ennen 63 kW/87 hv).

Kaikki Opel Corsan hyvät ja kiitetyt ominaisuudet ovat ennallaan tai niitä on edelleen hiottu. Lisäksi malliin on uudistuksen myötä tullut pirteää nuorekkuutta ja kevääseen mainiosti sopivia iloisia värejä. Uskomme myyvämme parannettua, tehokkaampaa ja taloudellisempaa Corsaa 600 kappaletta vuoden 2011 aikana.”
Uudistuneen Opel Corsan myynti on käynnistynyt ja sen hinnat alkavat kolmeovisen Corsa 1,2 Advantagen 12 980 eurosta. Opel Corsa 1,2 Enjoy uudella 63 kW:n tehoisella (85 hv) moottorilla maksaa kolmeovisena 14 834 ja viisiovisena 15 576 euroa. Uudistunut Opel Cosrsa 1,3 CDTI ecoFLEX on yksi markkinoiden vähäpäästöisimmistä automalleista (kolmeovisena 94 g/km) ja tämän 70 kW (95 hv) kehittävällä moottorilla varustetun mallin hinnat alkavat 18 008 eurosta.