UUSI OPEL ASTRA GTC.

Kaunis, hienostunut ja käytännöllinen ovat kolme adjektiivia, jotka parhaiten kuvaavat uutta Astra GTC:tä.

22.11.2011

Uusi Opel Astra GTC

Upeaa muotoilua ja nautittavaa ajettavuutta

Kaunis, hienostunut ja käytännöllinen ovat kolme adjektiivia, jotka parhaiten kuvaavat uutta Astra GTC:tä. Veistokselliset muodot pitävät sisällään yllättävän hyvät tilat viidelle matkustajalle ja heidän tavaroilleen. Parhaimmillaan uutuus on kuitenkin ajossa, kun kuljettaja huomaa Opelin yhdistäneen urheilullisuuden ja mukavuuden.

 

Uusi kolmeovinen GTC täydentää Opelin Astra-mallisarjan. Vaikka linjat muistuttavat viisiovista sisarta, on yhteisiä osia ainoastaan ulkotaustapeilien kotelot ja kattoantenni. Opel vie uuden veistoksellisen muotokielensä Astra GTC:ssä pidemmälle kuin koskaan aiemmin korostaen sen urheilullisuutta. Siihen tähtäävät myös uudet alustan mitat ja etujousitus.


Aiemman vuonna 2006 esitellyn Astra GTC:n tapaan myös uuden sukupolven erityispiirteisiin kuuluu panoraamatuulilasi. Opelin suunnittelijat ovat saaneet ainutlaatuiselle ratkaisulleen peräti yksitoista patenttia. Laaja tuulilasi ulottuu pitkälle kattoon aina B-pilareihin saakka. Poikittaispalkit eivät riko näkymää, vaan ohjaamoon syntyy upea avaruuden tuntu.


Kolmella linjalla upeat muodot


Opeleiden muotoilusta vastaava Mark Adams toteaa Astra GTC:stä: ”Halusimme tehdä Astra GTC:stä Opelin muotokielen (veistoksellisuus kohtaa saksalaisen täsmällisyyden) suurlähettilään ja korostaa tällä mallilla intohimoamme autoihin. Emme kuitenkaan antaneet tunteiden viedä mennessään käytännöllisyyttä, vaan Astra GTC on monikäyttöinen ja järkevä unelma-auto.”


Auton profiilissa muotoilijat ovat maksimoineet draaman kaaren rajoittamalla päälinjojen määrän kolmeen. Upea etuovesta alkava ja takalokasuojaan päättyvä kaari antaa kylkilinjalle energisyyttä. Opelin käyntikortiksi muodostunut kaari on myös muissa Astra-malleissa, mutta GTC:ssä se on käännetty toisinpäin samansuuntaiseksi kuin Insigniassa, jossa se nähtiin ensimmäisen kerran.


Toinen linja lähtee ovenkahvasta ja ulottuu perään saakka korostaen auton voimakasta hartialinjaa. Kolmas linja seuraa katon puhdasta, urheilullista silhuettia kääntäen katseen koriin integroituun kattospoileriin.


Edessä on Opelille tyypillinen keskilinjasta lähtevä ilme, joka päättyy reunoilla valojen kotkamaiseen katseeseen ja niiden siiven muotoiseen huomiovaloon. Jäähdyttäjän säleikkö on pienempi ja alempana kuin muissa Astroissa, mikä antaa vaikutelman radalla kaipaavasta urheilullisesta autosta.


OPC:n kehittämä etujousitus


Uusi Astra GTC on mallisarjan ensimmäinen, jossa on Opelin kehittämä HiPerStrut (High Performance Strut), joka korvaa tavallisen joustintuen. Opel Performance Centerin kehittämä, tähän saakka vain Insignia OPC:ssa käytetty ratkaisu tekee auton tavallista vakaammaksi.


Uusi HiperfStrut on asennettu Astran joustintukien kiinnityspisteisiin, mutta se vähentää olkavarren poikkeamaa 44 prosenttia ja lyhentää olka-akselia 46 prosenttia muiden Astra-mallien joustintukeen verrattuna. Tällä vähennetään merkittävästi ohjauksen vetelyä kiihdytettäessä, mikä on usein voimakkaiden etuvetoisten automallien ongelma.


Uusi rakenne vähentää camber-kulman vaihteluita, mikä lisää etupyörien otetta tiehen kaarreajossa. Myös ohjaustunto on parempi ja ohjausvoimien vaihtelut ovat vähäisempiä. Ohjausgeometrian muutoksen ansiosta Astra GTC:ssä voidaan käyttää jopa 20-tuumaisia pyöriä.


Myös alustan mitat ovat etupyörien ripustuksen muutoksen myötä erilaiset kuin muissa Astra-malleissa. Akseliväli on 10 mm pidempi ollen nyt 2 695 mm ja raideväli on kasvanut sekä edessä että takana (1 584/1 588 mm). Edessä 40 mm ja takana 30 mm kasvu parantaa auton ajo-ominaisuuksia ja käytöstä kaarreajossa. Lisäksi jousitusta on muutettu niin, että maavara on 10- 15 mm pienempi kuin viisiovisissa Astroissa..


Urheilullisuutta taloudellisuudesta tinkimättä


Opel Astra GTC:n myynti alkaa neljällä moottorilla, joista kolme toimii bensiinillä ja yksi on turbodiesel. Vuoden 2012 alussa vaihtoehdot kasvavat kahdella 1,7-litraisella turbodieselillä. Mallisarjan huipulle esitellään kesällä kaikkien aikojen tehokkain Astra-malli, kun uusi Astra OPC tulee saataville. Vaikka Astra GTC:n tehokkaimmassa versiossa on ahdettu 1,6-litrainen 132 kW (180 hv) kehittävä moottori, on OPC:n 206 kW:n (280 hv) tehoinen voimanlähde vastaus niille, jotka kaipaavat vielä rajumpaa suorituskykyä.


Opel Astra GTC:n dieselmoottori on 2,0 CDTI, jota on uudistettu tehokkaammaksi ja taloudellisemmaksi. Moottorin kanssa saa kuusivaihteisen käsivalintaisen tai automaattivaihteiston. Tehoa löytyy 121 kW (165 hv) ja suurin vääntömomentti on hetkellisesti käytössä olevalla yliahtopaineella 380 Nm. Voima riittää kiihdyttämään Astra GTC:n nollasta sataan 8,9 sekunnissa ja huippunopeudeksi luvataan 210 km/h. Silti yhdistetty kulutus on 4,8 l/100 km ja CO2-päästöt vain 127 g/km.


Pienemmissä 1,4-litraisissa bensiinimoottoreissa on dieselmoottorin tapaan vakiona Start/Stop-toiminto, minkä ansiosta sekä 88 kW:n että 103 kW:n (120 ja 140 hv) moottorilla varustettuna Astra GTC:n yhdistetty kulutus on vain 5,9 l/100 km ja CO2-päästöt 139 g/km. Voimakkaimpana bensiinimoottorina on toistaiseksi edellä mainittu 1,6-litrainen 132 kW:n (180 hv) tehoinen voimanpesä, jonka avulla Astra GTC saavuttaa 220 km/h huippunopeuden.


Tilaa ja varusteita

Urheilullisesta ulkonäöstään huolimatta Opel Astra GTC:ssä on hyvät tilat viidelle matkustajalle. Tavaratila on kaikkien istuimien ollessa käytössä 380 litran suuruinen ja se on helposti laajennettavissa 1 165 litran vetoiseksi, mikä on toistasataa litraa enemmän kuin kilpailijoissa.


Astra GTC:n myötä otetaan mallisarjassa käyttöön uudessa Zafira Tourerissa esittelyt entistäkin etevämmät Opel Eye -erikoiskamera ja mukautuvat AFL-ajovalot. Opel Eye seuraa edelleen liikennemerkkejä ja toimii kaistavahtina. Uutena ominaisuutena se näyttää etäisyyden edellä ajaviin.


Opelin edistyksellisissä AFL-valoissa on edetty jo neljänteen sukupolveen ja niihin on lisätty koko ajan toimintoja. Kaksoisksenonvalot mukautuvat koko ajan tien, nopeuden ja olosuhteiden mukaan. Uusimmassa versiossaan ne ottavat huomioon myös edellä ajavan vähentäen tarpeen vaatiessa valotehoa. Opelin pitkälle kehitetyt valot ovat monipuolisuudessaan ylivoimaiset kilpailijoihin verrattuna.


Suomeen tuodaan kahta varustetasoa, jotka ovat Astra GTC ja Astra GTC Sport. Hinnat alkavat 88 kW:n tehoisella 1,4-litraisella varustetun Astra GTC:n 24 921,12 eurosta. Jo sen varusteisiin kuuluvat kattavan turvavarustelun lisäksi muun muassa nahkaverhoiltu audion kaukosäädöllä varustettu ohjauspyörä, vakionopeudensäädin, aktiiviset pääntuet, ajotietokone ja madallettu urheilualusta.


Astra GTC Sportin perusmoottorina on tehokkaampi 1,4-litrainen ja lisähinta vastaavaan GTC:hen on vajaat 1 700 euroa jolle saa hyvän vastineen. Sportin kasvattaa varusteluetteloa mäkipidättimellä, sport-istuimilla, näkyvyys- ja valopaketilla, LED-takavaloilla ja paljolla muulla, jotka erikseen ostettuna maksaisivat paljon enemmän kuin lisähinnan.


Kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettu Opel Astra GTC on saatavana vain Sportina. Sen hinta on käsivalintaisella vaihteistolla 29 984,27 euroa ja automaattivaihteistolla 31 714,61 euroa.


Ensimmäiset Opel Astra GTC:t ehtivät Suomeen jo ennen vuoden vaihdetta.