UUSIA MOOTTOREITA JA SUORITUSKYKYÄ.

1.9.2011

Opel Insignia on uuden 1,4-litraisen turbomoottorinsa myötä oman luokkansa taloudellisin bensiinimoottorinen vaihtoehto. Kaksilitrainen bensiinimoottori saa lisää voimaa ja vääntöä ja samaan aikaan sen kulutus pienenee. Start/Stop on nyt vakiona suuressa osassa Insignia-vaihtoehdoista.


Kun uutta Insignia 2012 malleja vertaa vuosi sitten esiteltyihin, niin suurin ero on eri mallien kulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä. Lähes kaikki Insigniat ovat nyt paljon taloudellisempia ja tiputus aiempaan verrattuna on suurimmillaan melkein neljänneksen.


Hieno perusbensiinimoottori

Opel tekee malliensa kanssa jatkuvaa kehitystyötä. Myös asiakkaat huomaavat sen, sillä Vuoden Autoksi 2009 valittua Insigniaa on myyty jo yli 400 000 kappaletta. Opelin lippulaivan upeat muodot ja tyylikkyys ovat vedonneet ostajiin. Lisäksi Insignian korkea laatu ja kokonaiskustannusten alhaisuus ovat yllättäneet monet autoilijat, jotka eivät ole aikaisemmin ajaneet Opelilla.


Tärkein muutos vuosimalliin 2012 siirryttäessä on 1,8-litraisen vapaasti hengittävän perusmoottorin korvaaminen uudella 1,4-litraisella turbolla. Opel pienentää tasaiseen tahtiin eri malliensa moottorien iskutilavuutta, mutta ei tee siitä mitään suurta numeroa. Uudessa Opel Astrassa esitelty 1,4 litran turbo sopii mainiosti Insigniaan. Moottorin suurin teho on ennallaan 103 kW (140 hv), mutta vääntömomentti (200 Nm) on nyt lähes 15 prosenttia suurempi kuin ennen.


Uuden moottorin myötä Insigniaan tulee ecoFLEX-varustus: kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, Start/Stop-järjestelmä eli moottorin sammutusautomatiikka, sähköllä toimiva ohjaustehostin, korin aerodynamiikkapaketti ja alhaisen vierintävastuksen renkaat. Kaikkien eri tekijöiden yhteisvaikutus on hätkähdyttävä, sillä kulutus ja CO2-päästöt ovat neljänneksen pienemmät kuin ennen.


Kulutus on nyt 5,7 l/100 km, mikä on melkein kaksi litraa aiempaa vähemmän. Hiilidioksidipäästöt ovat tippuneet 5-ovisessa 44 ja Sports Tourerissa 45 g/km, kun lukuja vertaa vanhalla 1,8-litraisella moottorilla varustettuihin malleihin. Uudet CO2-päästöluvut ovat 134 ja 139 g/km, mikä vie Insignian taloudellisuudessa oman luokkansa huipulle.

Lisää voimaa pienemmällä kulutuksella

Opel on hionut myös 2,0-litraisten turbomoottoriensa ominaisuuksia. Etuvetoisissa versioissa voima on ennallaan, mutta sammutusautomatiikan ja alhaisen vierintävastuksen renkaiden avulla kulutus on pienentynyt 0,5 l/100 km ja sen mukaisesti hiilidioksidipäästöt 10 g/km.


Vielä vaikuttavampi on uusi nelivetoinen Insignia 2,0 turbo, jonka moottori kehittää nyt 22 kW (30 hv) aiempaa enemmän eli 184 kW (250 hv). Suurin vääntömomentti kirjoitetaan nyt numeroin 400 Nm (ennen 350 Nm). Autolla ehtii nollasta sataan 7,5 sekunnissa ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h. Lisävoimasta huolimatta kulutus on tippunut puolella litralla sadalla ja CO2-päästöt ovat nyt 12 g/km pienemmät kuin ennen.


Myös dieselmoottoriset Insignia-versiot kuluttavat nykyisin erittäin vähän ja niiden hiilidioksidipäästöt ovat pienuudessaan erittäin kilpailukykyisiä luokassaan. Kun Insigniaa vertaa kilpailijoihin täytyy muistaa, että moottori on aina 2,0-litrainen ja tehoa on Pro-varusteisissa 96 kW (130 hv) ja Edition- sekä Sport-versioissa 118 kW (160 hv). Silti kulutus on niin pieni, että CO2-päästöt jäävät sekä 5-ovisella korilla että Sports Tourerina alle 120 g/km (käsivalintaisella vaihteistolla). Opel ei keskity vain ns. säästöversioihin, vaan kehitystä tehdään kaikkien mallien kanssa. Automaattivaihteistolla varustettujen Insignia-dieseleiden hiilidioksidipäästöjä on tiputettu vuodessa 30 g/km.