OPELILLA NELJÄ MAAILMAN ENSI-ILTAA.

12.9.2011

Opel esittelee Frankfurtissa autoja kaikille. Kuuma, urheilullinen Astra GTC vetoaa tunteisiin, kun taas Zafira Tourer antaa ylellisen kyydin suuremmallekin joukolle. Kokeiluasteella olevaan kahden hengen RAK e:hen ei mahdu kovin paljon tavaraa, vaan sitä varten on uusi Combo. Lisäksi Frankfurtissa on nähtävänä koko Opelin laaja polttoainetta säästävä mallisto uudesta Amperasta hienoihin ecoFLEX-versioihin.


Opel on osoittanut, että perinteisistä polttomoottoreista voidaan kehittää vielä paljon taloudellisempia. Ja niille, jotka ovat valmiit panostamaan edistyksellisempiin ratkaisuihin, on nyt tarjolla uusi Ampera. Opelin markkinoinnin varapääjohtaja Alain Visser kiteyttää Amperan idean: ”Se on ensimmäinen eurooppalaisen autonvalmistajan sähköauto, jolla pääset minne tahansa milloin tahansa. Amperalla matkaa ei tarvitse keskeyttää latauspaikan etsimiseen.”

Käytännöllinen Coupé, jota on nautinto ajaa

Opel julkaisi viime kesäkuussa uuden Astra GTC:n kuvat ja tekniset tiedot. Kolmessa kuukaudessa on otettu vastaan yli 15 000 tilausta, vaikka kukaan ei ole vielä päässyt koeajamaan uutuutta.


Astra GTC näyttää nopeasti katsoen samanlaiselta kuin viisiovinen, mutta niillä ei ole yhtään yhteistä korin osaa. Ainoastaan ulkotaustapeilien kotelot ja kattoantenni ovat keskenään vaihtokelpoisia.


Halusimme tehdä urheilullisesta Astra GTC:stä Opelin muotokielen, ”veistoksellisuus kohtaa saksalaisen täsmällisyyden”, puhtaimman edustajan”, kuvailee muotoilujohtaja Mark Adams uutuutta, ”emme kuitenkaan antaneet luovuuden tuhota käytännöllisyyttä. Vaan Astra GTC on erittäin järkevä ja kohtuuhintainen unelma-auto.”


Muotoilijat lisäsivät Astra GTC:n korin dramaattisuutta pitämällä linjat hyvin yksinkertaisina. Veistoksellisen auton sivulinjassa on vain kolme kaarta. Opelille tyypillinen bumerangi on käännetty samansuuntaiseksi kuin Insigniassa. Toinen linja lähtee ovenkahvasta ja jatkuu perään saakka. Kolmas Astra GTC.:lle ominainen piirre on hyvin vahva vyötärölinja, joka tuo ulkonäköön voimaa ja aggressiivisuutta.


Toisen sukupolven Astra GTC:ssä on edeltäjänsä tapaan ainutlaatuinen panoraamatuulilasi, jolle suunnittelijat hankkivat auton kehitystyön aikana 11 patenttia. Tuulilasi jatkuu saumattomasti konepellistä pitkälle kattoon aina keskipilariin saakka. Koska lasissa ei ole mitään tukirakenteita, autossa voidaan nauttia aivan uudella tavalla upeasta näkymästä, joka on kuin suihkukoneen ohjaamosta.


Astra GTC:n erityispiirteisiin kuuluu etujousitus, jossa on samanlaiset HiPerStrut-joustintuet kuin Insignia OPC:ssä. Niiden kiinnityksessä käytetään samoja pisteitä kuin muissa Astroissa, mutta rakenteen ansiosta olkatapin kallistuskulma on pienempi, mikä vähentää olkapoikkeamaa. Tämä vaikuttaa niin, että ohjaus ei vetele voimakkaissa kiihdytyksissä, mikä on usein tehokkaiden etuvetoisten autojen ongelma. Myös camber-kulman vaihtelut ovat uuden rakenteen ansiosta tavallista vähäisemmät. Se lisää puolestaan pitoa kaarteissa ja parantaa ohjaustuntumaa.


Alustan mitat ovat vähän erilaiset kuin viisiovisessa Astrassa, sillä akseliväli on 2 695 mm (+10 mm) ja raideväli edessä 1 584 mm (+40 mm) ja takana 1 585 mm (+30 mm). Lisäksi kori on malliversiosta riippuen 10 – 15 mm matalammalla.


Aluksi Astra GTC tulee myyntiin kolmella bensiinimoottorilla ja yhdellä dieselmoottorilla. Bensiinimoottorien tehot ovat 88 kilowatista (120 hv) 132 kilowattiin (180 hv). Dieselmoottorina on 2,0 CDTI, joka kehittää uusimmassa muodossaan 121 kW (165 hv) ja suurin vääntömomentti on 380 Nm. Astra GTC kiihtyy 0-100 km/h sillä varustettuna 8,9 sekunnissa ja saavuttaa 210 km/h huippunopeuden. Silti yhdistetty kulutus on 4,8 l/100 km ja sen mukaiset CO2-päästöt 127 g/km.


Vuoden 2012 alkupuolella vaihtoehdoksi tulee vielä kaksi Start/Stop-tekniikalla varustettua 1,7 CDTI-moottoria, joiden tehot ovat 81 kW ja 96 kW (110 ja 130 hv). Myöhemmin ovat vuorossa 1,7 CDTI ecoFLEX-versiot, joiden polttoainetta säästävän teknologian ansiosta niiden CO2-päästöt ovat vain 109 g/km. Vuoden 2012 aikana on odotettavissa myös erittäin suorituskykyinen OPC-malli.

Ensimmäisen luokan matkustusmukavuus

Opelin mallistossa uusi Zafira Tourer ei korvaa nykyistä Zafiraa, vaan tulee sen rinnalle ylellisemmäksi ja tilavammaksi vaihtoehdoksi. Uutuuden kori on 4,66 metrin pituisena melkein parikymmentä senttiä pidempi. Akseliväli on kasvanut 57 mm ja on nyt 2,76 metriä ja raideväliä edessä ja takana lähes kymmenen senttiä enemmän. Kaikki tämä kertoo, että tilaa on runsaasti. Viisipaikkaisena tavaratilaa on peräti 710 litraa (+65 l) ja taittamalla takaistuimet eteen ja alas tila laajenee 1 860 litran kokoiseksi.


Opel toi Zafiran myötä tila-autoihin aivan uuden käytännöllisyyden, kun seitsemänpaikkaisten autojen kolmannen rivin istuimia ei enää tarvinnut nostaa pois ja takaisin autoon. Zafira Tourerissa takaistuimien säätömahdollisuudet ovat entistäkin monipuolisemmat. Toisella rivillä on peräti 210 mm pituussäätö. Autoon saa Lounge Seating -järjestelmän, jolloin reunimmaisten istuimien pituussäätö kasvaa 280 millimetriin. Lisäksi ne siirtyvät 50 mm kohden keskustaa. Keskimmäinen istuin taittuu alas ja kääntyy kyynärnojaksi kahdelle matkustajalle.


Opel Zafira Toureriin saa erittäin monipuolisen valikoiman kuljettajaa avustavia järjestelmiä aina mukautuvasta vakionopeussäätimestä törmäyksen estojärjestelmään. Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä ja pysäköintiavustin tulevat Opeliin ensi kertaa Zafira Tourerin myötä. Ne tulevat myöhemmin saataville muihinkin Opel-malleihin.


Zafira Tourerin moottorivalikoimassa on kaksi bensiini- ja kolme dieselmoottoria. Ne on kaikki varustettu ahtimella ja polttoainetta säästävällä Start/Stop-järjestelmällä. Bensiinimoottorit ovat tuttuja Astrasta, sillä 1,4-litraisen moottorin teho on joko 88 tai 103 kW (120 tai 140 hv). Dieselmoottorit puolestaan ovat samat kaksilitraiset kuin Insigniassa ja niiden tehot ovat 18, 96 ja 121 kW (110, 130 ja 165 hv).


Kaksipaikkainen sähköauto

Opelin suurin yllätys Frankfurtin autonäyttelyssä on RAK e. Se on aivan jokapäiväiseen liikkumiseen tarkoitettu täyssähköauto, jossa kuljettaja ja matkustaja istuvat peräkkäin. Akuissa on riittävästi virtaa sadan kilometrin matkaan ja RAK e saavuttaa 120 km/h huippunopeuden. Mikäli auto tulee tuotantoon, siitä voidaan tehdä myös versio, jonka huippunopeus on 45 km/h. Sellaista voisi ajaa jo 16-vuotiaana. Ajaminen on halpaa, sillä Opel laskee sataan kilometriin kuluvan yhden euron.

Täysin uusi Opel Combo

Uuden sukupolven Opel Combossa on nimen lisäksi jäljellä entisestä käytännöllisyys ja suuret tilat. Ensi talvena Suomessakin myyntiin tulevan Combon saa joko lyhyellä akselivälillä, joka on 2 755 mm tai 350 mm pidempänä. Korkeusvaihtoehtojakin on kaksi, ja ne ovat 1,85 tai 2,10 metriä. Lisäksi valittavana on vielä ostaako auton umpipakettiautona tai ikkunallisena pakettiautona, viiden hengen pikkubussina tai seitsemän hengen pikkubussina.

 

Moottorivalikoimassa on neljä dieselmoottoria sekä yksi bensiini ja maakaasumoottori. Dieselmoottoreina ovat 1,3 CDTI, 1,6 CDTI ja 2,0 CDTI. Tehot ovat vastaavasti 66, 77 ja 99 kW (90, 105 ja 135 hv). Keskimmäisestä moottorista on kaksi viritysastetta

 

Taloudellisia vaihtoehtoja

Opel Ampera on esillä Frankfurtissa juuri ennen sen myynnin alkua. Pitkään avoinna ollut yhdistetty kulutus vahvistettiin virallisen EC 715/2007-normin mukaan, ja se on ainoastaan 1,2 l/100 km. Vastaavasti CO2-päästöt ovat 27 g/km. Tämä on tärkeä tieto Suomen autoverotuksen kannalta ja antaa toivoa siitä, että Amperan hinta jää hyvin kohtuulliseksi. Myös Amperan käyttökustannukset ovat alhaiset, sillä huoltoväli on Opeleiden tapaan vuosi tai 30 000 kilometriä. Lisäksi huollot ovat parikymmentä prosenttia halvempia kuin polttomoottoriautoissa.

 

Opel esittelee yleisölle peräti seitsemän uutta ecoFLEX-versiota. Opelin mallistossa ecoFLEX tarkoittaa erityisen vähän kuluttavaa versiota, jollaisia on yhteensä jo yli 60 kappaletta. Suuressa osassa niistä on Start/Stop-järjestelmä eli moottorin sammutusautomatiikka. Opelin kehittämä järjestelmä on ensi kevääseen mennessä vakiona jo 34 eri mallissa.