ALHAINEN KULUTUS JA PÄÄSTÖT TEHOSTA TINKIMÄTTÄ.

1.9.2011

Opel keskittyy määrätietoisesti alentamaan mallistonsa kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Siinä auttaa osaltaan Start/Stop-järjestelmän yleistyminen eri malleissa. Opelin ecoFLEX-malleissa ei kuitenkaan tingitä voimasta, vaan ne ovat paljon tehokkaampia kuin kilpailijoiden säästömallit.


Opelin mallistossa on tapahtunut paljon kuluvan vuoden aikana, sillä ostajille yhä tärkeämmäksi muodostuva kulutus ja CO2-päästöt ovat laskeneet kaikissa mallisarjoissa. Näin Opel ottaa ympäristön entistä paremmin huomioon ja säästää asiakkailleen rahaa niin auton hankintahinnassa, vuosittaisessa verotuksessa kuin joka kerta tankattaessa.


ecoFLEX-mallien määrä kaksinkertaistunut

Erityisen taloudellisten ecoFLEX-versioiden määrä on yli kaksinkertaistunut Opelin tarjonnassa kuluneen vuoden aikana, mikä sopii hyvin Suomen autoverotukseen. Kaiken kaikkiaan Opelilla on erilaisia ecoFlex-lisänimen ansaitsevia malleja yli kuusikymmentä, joista suuri osa on myynnissä meilläkin.


Aikaisemmin Opelin Start/Stop eli moottorin sammutusautomatiikka on ollut saatavissa vain dieselmoottorisiin malleihin, mutta vuosimallin 2012 myötä se löytyy myös monista Corsa- ja Insignia-vaihtoehdoista. Opelin uudessa Corsa-mallistossa se on vakiona kaikissa versioissa Life-perusmallia, urheilullista OPC:ta ja automaattivaihteistolla varustettuja lukuun ottamatta.


Opel Corsa vaihtoehtojen joukossa todellinen säästöversio on 1,3 CDTI ecoFLEX, jonka hiilidioksidipäästöt ovat vain 94 g/km (3-ovinen). Näin siitäkin huolimatta, että tehoa moottorista löytyy pikkuautoon komeasti 70 kW (95 hv). Bensiinimoottoristen sammutusautomatiikalla varustettujen mallien kulutus on pienentynyt lähes puolella litralla sadalla. Niiden varustukseen kuuluvat tavallista tehokkaampi akku ja käynnistysmoottori sekä alhaisen vierintävastuksen renkaat.

Opel Meriva nousi luokkansa huipulle

Samaan tapaan kuin Corsassa, myös uudessa Merivassa on taloudellisimpana vaihtoehtona 1,3 CDTI-moottorilla ja Start/Stopilla varustettu ecoFLEX. Uuden mallin yhdistetty kulutus pieneni muutoksilla peräti 0,8 l/100 km, ja sen myötä CO2-päästöt 20g/km. Uusi luku on 109 g/km, joka on luokkansa kärjessä, varsinkin moottorin teho huomioon ottaen.


Uutena perusvarusteluna Merivassa, Corsassa ja Astrassa on aiemman Essentian sijasta Life-taso. Jo varustetason nimi kertoo, että ”essentian” (välttämätön) sijaan nyt autoissa on elämää.


Opel Astra on niin uusi malli, että siihen ei ole tehty suuria muutoksia uuteen mallivuoteen siirryttäessä. Mutta upea uutuus löytyy Astra-mallienkin joukosta, sillä viisiovisen Astra 1,7 CDTI ecoFLEXin hiilidioksidipäästöt ovat vain 99 g/km. Pientä määrää arvostaa vielä enemmän kun tietää, että moottorin suurin teho on 96 kW (130 hv).


Mikäli haluaa vielä suorituskykyisemmän, mutta taloudellisen Astran, voi päätyä 2,0 CDTI-moottorilla varustettuun Sportiin. Moottorin teho on kasvanut viime vuodesta ja on nyt 121 kW (165 hv), minkä ansiosta kiihdytys 0-100 km/h sujuu yhdeksässä sekunnissa. Silti kulutus on vain 4,5 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 119 g/km.


Opel Insignioissa lisää tehoa ja pienempi kulutus

Tärkeimmät muutokset Insignian mallivuodesta 2012 löytyvät bensiinimoottoreista, muttei dieselmoottoristenkaan kehitys ole pysähtynyt. Uusi perusmoottori on sama 103 kW:n tehoinen 1,4-litrainen turbo, joka löytyy myös Astrasta ja Merivasta. Tehoa löytyy siis saman verran kuin 1,8-litraisesta, jonka se korvaa, mutta suurin vääntömomentti on kasvanut 15 % ja on nyt 200 Nm.


Uusi nykyaikaisempi moottori, pienempi iskutilavuus ja suurempi voima vaikuttavat kulutukseen ja päästöihin dramaattisesti. Ne ovat pudonneet peräti neljänneksellä. Yhdistetty kulutus oli ennen 7,6 l/100 km ja nyt se on 5,7 l/100km. Niinpä CO2-päästöt ovat tippuneet 44 g/km ja ovat nyt 134 g/km. 


Nelivetoisen 2,0-litraisella turbomoottorilla varustetun Insignian moottorista löytyy vuosimallissa 2012 reilusti enemmän tehoa ja vääntöä kuin ennen. Tehon lisäys on 22 kW (30 hv) ja väännön 50 Nm. Uudet arvot ovat komeasti 184 kW (250 hv) ja tasan 400 Nm. Lisäämällä moottoriin Start/Stop ja ottamalla käyttöön alhaisen vierintävastuksen renkaat, on kulutus kuitenkin pienentynyt puolella litralla aiempaan verrattuna.


Myös dieselmoottoristen Insignia-mallien kulutus ja pakokaasupäästöt ovat parhaimpien kilpailijoiden tasolla tai niiden allekin. Ja vertailussa pitää ottaa huomioon, että Insignia Pro ecoFlexissä on 2,0-litrainen 96 kW (130 hv) tehoinen moottori ja Edition- ja Sport-varusteisten samankokoisessa moottorissa on tehoa vielä enemmän, 118 kW (160 hv). Silti sekä 5-ovisessa että Sports Tourerissa CO2-päästöt jäävät alle 120 g/km. Automaattivaihteisto ja neliveto nostavat tietenkin kulutusta ja päästöjä.