UUSI OPEL MOKKA.

Kooltaan kompakti, ominaisuuksiltaan suuri

10.1.2012

Täysin uuden Mokkan kanssa Opel lähtee kasvaville pienten katumaasturien markkinoille. Urheilullisen monikäyttöisen auton voi valita etu- tai nelivetoisena. Kaikkien kolmen moottorivaihtoehdon kanssa on vakiona polttoainetta säästävä Start/Stop-tekniikka.

 

Opel aloittaa 150-vuotisjuhlavuotensa esittelemällä uuden nimen aivan uuteen segmenttiin, missä saksalaismerkki ei ole ollut ennen mukana. Maailman ensiesittelyssä uusi Mokka on maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä.

 

Opel on ensimmäinen saksalainen autonvalmistaja, joka lähtee kilpailemaan mielenkiintoisessa pienten 4,1 – 4,3 metriä pitkien katumaasturien luokassa. Vaikka uusi Mokka on vain 4,28 metriä pitkä, siinä on runsaat tilat viidelle matkustajalle ja heidän matkatavaroilleen. Muotoilu noudattelee merkin nykyistä tyylikästä linjaa ja Mokkaan saa paljon sellaisia varusteita, joita on aiemmin saanut vain kalliisiin automalleihin.

 

”Mokka-mallissamme on kaikki perinteisten katumaasturien vahvuudet uudessa modernissa koossa”, Opelin pääjohtaja Karl-Friedrich Stracke kuvailee uutuutta. ”Mokka jatkaa Opelin malliston monipuolistamista ja on tärkeä osa tarjontamme vahvistuksena. Se on samalla merkittävä voimannäyttömme uusien pienten katumaasturien luokkaan, jonka uskotaan kasvavan nopeasti tulevina vuosina.”

Elämisen laatua ja dynaamista ajettavuutta

Opel Mokka yhdistää käytännöllisyyden ja mukavuuden, korkealle sijoitetun istuimen tarjotessa samalla vähän seikkailun makua. Uutuuteen on saatavana neliveto, joka lisää takapyörille välitettävää voimaa, kun tarvitaan parempaa pitoa tai hallittavuutta.

 

Voimanlähteeksi on tarjolla kolme moottoria, joiden mukana tulee aina Opelin polttoainetta säästävä Start/Stop-järjestelmä. Perusmoottorina on vapaasti hengittävä 1,6-litrainen, joka kehittää 85 kW (115 hv). Toisena bensiinimoottorina on vastikään Insigniaankin vaihtoehdoksi tullut 1,4-litrainen turbo, jonka suurin teho on 103 kW (140 hv) ja suurin vääntömomentti 200 Nm. Dieselmoottori on 1,7 CDTI, jossa on Mokkassa voimaa 96 kW (130 hv) suurimman vääntömomentin ollessa 300 Nm. Kahden jälkimmäisen moottorin kanssa voi valita kuusivaihteisen käsivalintaisen tai automaattivaihteiston.

 

Mokkan myötä Opel vie muotoilufilosofiansa, veistoksellisuutta saksalaisella täsmällisyydellä, uudelle tasolle pienten katumaasturien maailmaan. Auton linjoissa yhdistyy tyylikäs pyöreys urheilullisuudesta ja voimasta kertoviin jyrkkiin taitoksiin. Yhteisenä tekijänä muiden Opeleiden kanssa ovat kylkien kaaret, jotka jatkuvat perään saakka. Sporttisuutta korostavat myös korkea maavara ja leveä 1 540 mm raideväli. Yhdessä 18-tuumaisten kevytmetallivanteille asennettujen renkaiden kanssa alustan mitat takaavat jämäkän ajettavuuden.

 

Saatavana edistyksellisiä varusteita

 

Opel Mokka on suunniteltu aktiivisille ihmisille, jotka liikkuvat ja harrastavat paljon. Sen takia sisätilat ovat tilavat ja helposti muunneltavat. Tavaratila voidaan kasvattaa 1 372 litran suuruiseksi ja autossa on peräti 19 erilaista lokeroa. Kuormattavuutta voidaan lisätä vielä uuden sukupolven Flex-Fix pyörätelineellä, joka sopii mainiosti tähän automalliin. Helppokäyttöinen teline on näkymättömissä, kun sitä ei tarvita ja tulee esiin vetolaatikon tavoin. Silloin telineen avulla voi kuljettaa jopa kolmea polkupyörää.

 

Opel jatkaa uutuudessaan monipuolisten kuljettajaa avustavien varusteiden tarjontaa. Opel Mokkan vakiovarustukseen kuuluvat ajonvakautuksen ja luistoneston lisäksi mäkilähtöavustin ja alamäkijarru. Vakio- tai lisävarusteena uudessa Opel Mokkassa ovat lisäksi mukautuvat ajovalot (AFL+), jotka perustuvat kolmannen sukupolven kaksoisksenonvaloihin. Opel Eye puolestaan sisältää uusimmassa versiossaan kaistavahdin, kolarivaroittimen ja toisen sukupolven liikennemerkkitunnistuksen. Mihinkään muuhun saman luokan automalliin ei saa näin laajaa turvallisuutta lisäävää ja kuljettajaa avustavaa varustevalikoimaa.

 

Opel Mokka tulee myyntiin vuoden 2012 loppuun mennessä.