KAKSI MAAILMANUUTUUTTA JA SÄHKÖPOLKUPYÖRÄ.

Opelin uutuudet 82. Geneven autonäyttelyssä.

6.3.2012

KAKSI MAAILMANUUTUUTTA JA SÄHKÖPOLKUPYÖRÄ
Mokka-mallillaan

Opel laajentaa tarjontaansa sykähdyttävällä Mokka-mallilla, minkä lisäksi Genevessä paljastetaan kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Astra. Opelin RAD e -sähköpolkupyörä muistuttaa yhtiön historiasta, joka alkoi 150 vuotta sitten kaksipyöräisien valmistuksella.

 

Opel laajentaa Genevessä mallistoaan lähtemällä Mokka-mallillaan luokkaan, missä se ei ole ollut aiemmin mukana. Lisäksi nykyisiä mallisarjoja monipuolistetaan uusilla versioilla, joista merkittävin on uusi Astra OPC, joka nostaa mallin suorituskyvyn ja ajettavuuden aivan uudelle tasolle. Mutta Opel ei ole unohtanut historiaansa, mistä on esimerkkinä tänä vuonna 150-vuotissyntymäpäiväänsä juhlivan yhtiön sähköpolkupyöräkonsepti.

 

 

Kompakti koko mutta kova asenne

 

Maailmanensiesittelyssä oleva Opel Mokka täyttää yhtiön lupauksen yhdistää jännittävä, mielenkiintoinen muotoilu innovatiiviseen tekniikkaan ja kalliista autoista tuttuihin ominaisuuksiin. Näin Opel jatkaa valitsemallaan tiellä, millä se tuo hienoja ajoa helpottavia ja turvallisuutta lisääviä varusteita yhä useamman autoilijan saataville.

 

Uusi Opel Mokka on kompaktin kokoisena vain 4,28 metriä, mutta tarjoaa hyvät tilat viidelle matkustajalle, jotka saavat istua tavallista henkilöautoa korkeammalla. Tämän lisäksi autossa on hyvä tavaratila ja se on helposti muunneltavissa erilaisiin elämän tilanteisiin.

 

Uutuus on suunniteltu niin tavalliseen liikkumiseen maanteillä ja kaupungin sokkeloissa kuin maastoajoon. Mokka tulee myyntiin sekä etu- että nelivetoisena. Nelivetotekniikkaa on erinomainen muun muassa Suomen olosuhteisiin, sillä pidon ollessa hyvä kaikki voima välitetään etupyörille. Kelin muuttuessa huonommaksi moottorin vääntöä aletaan ohjaamaan myös taka-akselille vetosuhteen siirtyessä automaattisesti enintään 50-50-jakoon.

Nelivetojärjestelmä on pienikokoinen ja kevyt, joten lisäpainoa kertyy vain 65 kiloa. Lisäksi neliveto on suunniteltu niin, että se lisää polttoaineenkulutusta hyvin vähän. Mokka on aina varustettu runsaalla määrällä elektronisia apulaitteita, kuten ajonvakautus (ESC), luistonesto (TC), mäkilähtöavustin (HSA) ja alamäkijarru (HDC).

 

Opel Mokka tulee markkinoille tämän vuoden lopulla kolmella moottorilla. Bensiinimoottoriksi voi valita 1,6-litraisen vapaasti hengittävän (85 kW/115 hv) tai 1,4-litraisella turbolla (103 kW/140 hv). Dieselvaihtoehtona on Astrasta tuttu 1,7-litrainen, joka kehittää 96 kW (130 hv).

 

Tehokkain ja nopein Astra

 

Opel tuo uuteen Astra GTC -mallisarjaan uuden erittäin vahvan ja suorituskykyisen version. Se laajentaa mainiolla tavalla koko Astra-tarjontaa ja nostaa Opelin urheilullisten perheautojen kärkeen. Uudessa Astra OPC:ssä on kaksilitrainen ahdettu suorasuihkutusmoottori, jonka suurin teho on 206 kW (280 hv) ja vääntömomentti 400 Nm. Uutuuden huippunopeudeksi ilmoitetaan 250 km/h, mikä on enemmän kuin mihin yksikään Astra-malli on aiemmin yltänyt.

 

Opelin urheilullisiin versioihin erikoistunut OPC-osasto on kehittänyt auton alustaa ja ominaisuuksia. Lisäksi muiden OPC-mallien tapaan uusi Astra on läpäissyt 10 000 kilometrin kestävyystestin pahamaineisella Nürburgringin Nordschleifella. Matka vastaa vähintään 180 000 kilometrin matkaa tavallisessa liikenteessä.

 

Opel Astra OPC:ssä on GTC-mallien tapaan edessä HiPer-joustintuet, joiden avulla tehokkaan moottorin aiheuttama vetely kiihdytyksissä pidetään kurissa. Sen lisäksi OPC:hen on lisätty mekaaninen tasauspyörästön lukko. Se lisää suuntavakavuutta ja parantaa hallittavuutta sekä pitoa. Sen avulla autolla pääsee kiihdyttämään nopeammin jyrkistä kaarteista märälläkin kelillä.

 

Kuljettaja voi valita auton ominaisuudet edelleen kehitetyn FlexRide-alustan avulla kolmesta vaihtoehdosta. Vakiosäädöllä Astra OPC on suorituskykyynsä ja moottorin tehoon nähden huomattavan mukava matka-auto. Sport-asetuksella auton käsiteltävyys paranee ja sen käytös on urheilullisempaa. OPC-asetuksella noustaan kolmannelle tasolle, jossa ohjaus ja moottori vastaavat kuljettajan toiveisiin tarkasti ja terävästi.

 

Paluu polkupyöriin

 

Opel esittelee Genevessä RAD e -tutkielman. Se on futuristinen sähköpolkupyörä, joka täydentää yhtiön ympäristön huomioon ottavaa tuotestrategiaa. Uutuus on ensimmäinen sähköpolkupyörä, joka on kehitetty autonsuunnittelun ja tuotannon periaatteiden mukaisesti. Siinä on paljon Opelille tyypillistä muotokieltä aina bumerangimaisista linjoista lähtien. Polkupyörään on lainattu piirteitä Amperasta ja viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä esitellystä RAK e -konseptiautosta.

 

Opelin sähköpolkupyörässä on 250 watin tehoinen moottori auttamassa polkijaa yhdellä latauksella vähintään 60:n ja enintään 145 kilometrin matkan. Sähkömoottorin voimalla voidaan saavuttaa enintään 25 km/h nopeus. Kyseessä on tutkielma, joka on otettu kuitenkin jo huomioon Mokkaan saatavassa uudessa pyörätelineessä, missä RAD e voi latautua kuljetuksen aikana.

 

RAD e on tyyliltään muotoiltu muistuttamaan Opelin historian alkuajoista, jolloin yhtiö valmisti menestyksellisesti polkupyöriä. Opelin 150-vuotisjuhlaan liittyen yhtiön muotoilijat kehittivät tutkielman, joka on yhtä aikaa historiallisesti merkityksellinen ja tarjoaa samalla vision tulevaisuuteen.