UUSI OPEL SIDI ECOTEC-MOOTTORI.

Voimaa, vääntöä ja taloudellisuutta.

13.5.2012

ECOTEC-moottori
ECOTEC-moottori

Opel siirtyy 1,6-litraisessa turbomoottorissaan suorasuihkutuskauteen. Tämä on alkua uusien voimanlähteiden vyörylle, sillä seuraavien 12 kuukauden aikana Opel esittelee kolme uutta moottoriperhettä.

 

Opelin mittavat investoinnit tuotekehitykseen tulevat nyt näkyviin uusien moottorien aallon tullessa markkinoille. Kolme täysin uutta bensiini- ja dieselmoottorien perhettä rakentaa uuden perustan Opelien voimanlähteille. Tavoitteena on nousta kärkeen pienen kulutuksen ja pakokaasupäästöjen lisäksi myös moottorien tarjoamalla hyvällä väännöllä ja alhaisella melutasolla.

 

Ensimmäisenä uusista moottoreista esitellään ahdettu 1 598 cm3 nelisylinterinen, jossa on polttoaineen suorasuihkutus ja Start/Stop-järjestelmä. Uusi SIDI (spark ignition direct injection) ECOTEC -moottori tulee markkinoille eri tehovaihtoehtoina ja sitä käytetään monissa mallisarjoissa. Moottori tarjoaa miellyttävän suorituskyvyn, runsaasti vääntöä jo alhaisilla käyntinopeuksilla, hiljaisen käyntiäänen ja alhaisen kulutuksen.

 

Kehitystyössä keskityttiin moottorin vääntöominaisuuksiin ja sitä onkin tarjolla peräti 187,5 Nm/litra – mikä on suurtuotantomoottorien huippua. Uuden moottorin suurin vääntömomentti on 300 Nm, joka on käytössä jo käyntinopeudella 1 700 r/min. Suurin 147 kW (200 hv) teho saavutetaan käyntinopeudella 4 700 r/min. Edelliseen 1,6-litraiseen turbomoottoriin verrattuna kulutus ja CO2-päästöt ovat 13 prosenttia pienemmät.

 

”Esittelemme seuraavien 12 kuukauden aikana kolme täysin uutta moottoriperhettä. Se kertoo kehitystyömme nopeudesta”, sanoo Opelin pääjohtaja Karl-Friedrich Stracke. Opelilla bensiinimoottorien kehitystyöstä vastaava Thomas Johnen puolestaan kuvailee uutta moottoria: ”Uusi 1,6 litran suorasuihkutusmoottorimme on väännöltään jättiläinen. Voima syntyy joustavasti ja äänettömästi.”

 

Opel otti suorasuihkutuksen käyttöön vuonna 2003 esitellessään Signumiin ja Vectraan 2,2-litraisen 114 kW (155 hv) kehittävän moottorin. Vuonna 2007 oli vuorossa ensimmäinen ahdettu suorasuihkutusmoottori, kun GT:ssä otettiin käyttöön 2,0-litrainen 194 kW (264 hv) tehoinen voimanlähde. Vuotta myöhemmin se asennettiin Insigniaan 162 kW (220 hv) ja 184 kW (250 hv) kehittävinä versioina. Uudessa Astra OPC:ssa on moottorin viimeisin kehitysversio, joka kehittää 206 kW (280 hv) ja 400 Nm.