VUODEN AUTOSSA ON AINA VIRTAA.

Opel Amperan myynti Suomessa käynnistyy.

5.6.2012

Opel Amperan myynti Suomessa käynnistyy.
Opel Amperan myynti Suomessa käynnistyy.

Edistyksellinen Opel Ampera on sähköauto, joka ei jätä pulaan virran loppuessa akuista. Uutuuden myynti alkaa Suomessa ensi viikonloppuna, mutta jo sitä ennen ensimmäiset parikymmentä autoa on toimitettu ennakkotilaajille. Tämä on nostanut Amperan jo ennen myynnin virallista alkua maamme suosituimmaksi sähköautoksi.

 

Uuden Opel Amperan innovatiivinen tekniikka on vakuuttanut asiantuntijat ja median. Maailman arvostetuimmassa Vuoden Auto -äänestyksessä 23 Euroopan maata edustavat 59 tuomaria nostivat Opel Amperann voittajaksi 35 viime vuoden aikana esitellyn uutuuden joukosta. Tämä oli jo neljäs peräkkäinen vuosi, jolloin uusi Opel-malli oli Car of the Year -äänestyksessä kolmen parhaan joukossa.

 

Opel Ampera on sähköauto, jolla voi lähteä milloin tahansa minne tahansa. Akusto ei rajoita toimintamatkaa, sillä virran loppumista ei tarvitse pelätä tai ennakoida, kuten tavallisessa sähköautossa. Lisäksi Ampera on mukava täysikokoinen henkilöauto, jossa on tyylikkäät tilat neljälle matkustajalle ja heidän tavaroilleen.

 

Perinteisistä täyssähköautoista Opel Ampera poikkeaa siinä, että se voi olla pitkien välimatkojen Suomessakin perheen ainoa auto. Sillä voi ajaa yhdellä latauksella ja tankillisella 500 kilometriä, minkä jälkeen auton voi ladata tai tankata ja jatkaa matkaa. Amperan erinomainen turvallisuus ja korkea laatu yhdistettynä mainioon ajettavuuteen tekevät siitä ainutlaatuisen.

 

Kolme moottoria

 

Opel Amperassa on kaksi sähkömoottoria ja yksi polttomoottori. Ajomoottorina toimiva tehokkaampi sähkömoottori kehittää 111 kW (150 hv) ja 370 Nm vääntömomentin, joka on käytössä heti liikkeelle lähtiessä. Kiihtyvyys on mainio ja kaupunkinopeuksissa lähes samaa luokkaa urheiluautojen kanssa. Nollasta 50 km/h nopeuteen Ampera kiihtyy kolmessa sekunnissa ja 100 km/h saavutetaan rivakasti yhdeksässä sekunnissa. Huippunopeus on vähintään riittävä 161 km/h. Yhdistetty kulutus on ainoastaan 1,2 l/100 km ja sen mukaiset CO2-päästöt vain 27 g/km.

 

Opel Amperan toinen sähkömoottori, jonka teho on 54 kW, toimii generaattorina kun akkuja ladataan polttomoottorin avulla. Virtaa syöttämässä on Opelin 1,4-litrainen ECOTEC-bensiinimoottori, joka kehittää 63 kW (86 hv) ja 130 Nm väännön.

 

Akuilla, joiden kapasiteetti on 16 kWh, ajettaessa hiilidioksidipäästöt ovat tietenkin pyöreä nolla. Täyteen ladatuilla akuilla voi ajaa 40 – 80 kilometriä olosuhteista ja ajotavasta riippuen. Euroopassa tehtyjen tutkimusten mukaan valtaosa (80 prosenttia) ei aja vuorokaudessa tuon enempää. Suurin osa autoilijoista voi siis liikkua päivittäin Amperalla pelkän sähkön avulla.

 

Vaivatonta sähköautoilua

 

Opel Amperalla käytöstä on tehty mahdollisimman helppoa. Sen voi ladata tavallisesta verkkovirtapistokkeesta ja monista sähköautoista poiketen Amperalle riittää virtapistoke, jossa on 6A sulake. Useimmat täyssähköautot vaativat 16A sulakkeella varustetun virtapistokkeen. Tärkeintä on, että Ampera ei tarvitse erikoislaturia. Akkujen lataaminen täyteen vie vain neljä tuntia eli puolet vähemmän kuin markkinoilla olevissa sähköautoissa, kun käytössä on 16A sulakkeella varustettu pistoke. Pienemmällä sulakkeella lataus kestää pidempään.

 

Akkujen virran vähetessä bensiinikäyttöinen moottori käynnistyy lähes huomaamattomasti syöttämään virtaa sähkömoottorille ja Amperalla voi ajaa yhtäjaksoisesti viitisensataa kilometriä. Sen jälkeen tankataan polttoainetankki täyteen ja jatketaan taivalta. Jos on mahdollisuus pysähtyä pidemmäksi aikaa, ladataan akut ja lähdetään liikkeelle sähkön voimalla.

 

Monipuolista virran kulkua

 

Opel Ampera toimii neljällä eri tavalla elektroniikan ohjatessa koko ajan toimintaa mahdollisimman taloudelliseksi. Elektroniikka säätelee kolmen moottorin käyttöä. Planeettapyörästö, jonka kautta voima välitetään, on merkittävässä osassa moottorien käytössä.

 

Ampera toimii alhaisemmissa nopeuksissa päämoottorilla käyttäen pelkästään akkuihin ladattua sähköä. Suuremmissa nopeuksissa toinen sähkömoottori tulee avuksi, jolloin päämoottorin käyntinopeutta voidaan alentaa ja siitä saadaan enemmän vääntöä vähemmällä energian käytöllä. Elektroniikka päättää kaiken aikaa sähkömoottorien käytöstä auton nopeuden ja kaasupolkimen asennon perusteella. Polttoaineenkulutus ja päästöt ovat näissä tapauksissa pyöreä nolla.

 

Akkujen latauksen vähentyessä bensiinimoottori käynnistyy varmistamaan matkan jatkumisen. Se antaa voimaa generaattorina toimivalle sähkömoottorille, joka puolestaan antaa virtaa ajomoottorille. Samalla ladataan mahdollisella jarrutusenergialla akkuja. Heti kun akkuihin saadaan virtaa, Ampera toimii jälleen pelkästään niiden voimalla.

 

Opel Amperan kohdalla on nostettu esiin kysymys, voiko sitä kutsua sähköautoksi kun siinä on myös bensiinimoottori. Kehitystyöhön osallistunut General Motorsin insinööri yksinkertaisti asian: ”Amperalla voi ajaa ilman bensiinimoottoria, mutta se ei liiku metriäkään ilman sähkömoottoreita.”

 

Neljä ajo-ohjelmaa

 

Opel Ampera toimii lähes äänettömästi, minkä takia siinä on suuntamerkin viiksestä kytkettävä kevyttä liikennettä varoittava merkkiääni. Hiljaisuus on vallitseva piirre myös bensiinimoottorin syöttäessä virtaa laturille ja akuille, sillä äänieristykseen on paneuduttu erittäin huolella.

 

Elektroniikka käyttää koko ajan sähkömoottoreita niin, että energiankulutus on mahdollisimman alhainen. Sen lisäksi kuljettaja voi vaikuttaa Amperan ominaisuuksiin, sillä hän voi valita ajotilanteen mukaan parhaan ohjelman neljästä, jotka ovat Normal, Sport, Mountain ja Hold-charge.

 

Normal-ohjelma sopii nimensä mukaisesti tavalliseen ajoon, ja sitä Amperalla ajavat käyttävät varmasti eniten. Kun akkujen lataustila vähenee määritellyn tason alapuolelle, järjestelmä käynnistää pidennetyn toimintamatkan järjestelmän, jolloin bensiinimoottori lataa sähkömoottorin kautta akkuja ja mahdollistaa ajon jatkumisen. Tavallisella sähköautolla pitäisi tuolloin etsiä nopeasti latausmahdollisuus ja pysähtyä pitkäksi aikaa. Elektroniikka kerää ajon aikana tehokkaasti jarrutuksissa syntyvää energiaa ja antaa generaattorina toimivan bensiinimoottorin levätä esimerkiksi pitkissä alamäissä.

 

Sport-ohjelma lisää ajamiseen urheilullisuutta ja muuttaa ajomoottorina toimivan sähkömoottorin reagointia kaasupolkimen liikkeisiin. Sport-ohjelma ei sinällään lisää moottorin tehoa, mutta se tekee ajosta tavallista dynaamisempaa auton reagoidessa nopeammin kuljettajan toiveisiin.

 

Mountain-ohjelma on tarpeellinen vuoristossa, missä tarvitaan jyrkissä ylämäissä kaikki mahdollinen suorituskyky. Sitä käytettäessä bensiinimoottori antaa koko ajan voimaa sähkömoottorille, joka on puolestaan ajomoottorin apuna ja Ampera kulkee raskaissa olosuhteissa kevyesti.

 

Hold-charge-ohjelmaa voi käyttää, mikäli haluaa säästää akkujen kapasiteettia, sillä se käynnistää bensiinimoottorin toimimaan generaattorina. Tämä ohjelma on hyödyllinen, mikäli halutaan säästää akkujen virtaa vaikkapa sellaiseen kaupunkiin, missä ajo on sallittu vain sähköllä. Kun Hold-charge-ohjelma kytketään pois päältä, bensiinimoottori sammuu ja matka jatkuu täysin ilman päästöittä..

 

Muotoilututkielman linjat

 

Opel Amperan linjat paljastavat heti, että kyseessä on edistyksellinen auto. Muodot ovat peräisin vuonna 2007 esitellystä Flextreme-konseptiautosta sekä GTC-konseptista. Kauniin tasapainoiset linjat yhdistävät leveän itsevarmuudesta kertovan olemuksen dynaamisen urheilulliseen ja futuristiseen. Kokonaisuutena Ampera jatkaa Insignian aloittamaa uutta muotokieltä, jossa saksalainen täsmällisyys yhdistetyy taiteelliseen veistoksellisuuteen.

 

Opelin filosofian mukaisesti Amperan linjoissa on bumerangimaisia kaaria, jotka korostavat auton korkeaa laatua ja viisiovisen korin ylellistä vaikutelmaa. Hienot yksityiskohdat, kuten sähkönsiniset LED-huomiovalot kertovat auton edistyksellisestä tekniikasta ja herättävät katsojan uteliaisuuden. Taiteellisuudesta huolimatta suunnittelun päämääränä on ollut samalla alhainen ilmanvastus, millä vähennetään omalta osaltaan energiankulutusta.

 

Amperan matkustamo on sopusoinnussa korin linjojen kanssa jatkaen korin futuristista linjaa. Perinteisen mittariston tilalla on kaksi 7-tuumaista näyttöruutua, jotka antavat kaiken tarpeellisen tiedon. Hallintalaitteet toimivat tutulla tavalla ja ovat hyvin käsillä, mikä tekee ajamisesta erittäin helppoa. Siinä auttavat osaltaan myös automaattivaihteistoa vastaava planeettapyörästöllä toteutettu voimansiirto ja sähköinen käsijarru.

 

Takamatkustajille on ylelliset oltavat, sillä yhtenäisen takapenkin sijaan Amperassa on kaksi erillistä mukavaa istuinta. Viisiovisessa korissa on kookas takaluukku, josta tavarat saa nostettua helposti tavaratilaan. Sitä on takaistuimien ollessa käytössä 310 litraa ja se kasvaa selkänojat taittamalla kuutiometrin kokoiseksi.

 

Turvallisia halpoja kilometrejä

 

Opel on keskittynyt filosofiansa mukaisesti Amperan kehitystyössä parhaan mahdollisen turvallisuuden saavuttamiseen. Siitä on konkreettisena osoituksena Euro NCAP:n testistä saadut viisi tähteä. Vaikka kolariturvallisuus on erittäin tärkein tekijä, vielä suurempi merkitys on hyvillä ajo-ominaisuuksilla, joiden avulla voidaan välttää vaaratilanteet. Alustarakenteissa on pyritty samalla painon säästöön. Amperassa hyviä ajo-ominaisuuksia korostavat tarkka ohjaus ja tehokkaat jarrut.

 

Amperan kori on rakenteeltaan erittäin jäykkä osittain sen ansiosta, että siinä käytetään 80 prosenttisesti eritasoisia suurlujuusteräksiä. Kehitysohjelman aikana tehtiin kymmeniä törmäyskokeita, joilla varmistettiin matkustajien turvallisuuden lisäksi myös se, että korkeajännitevirta tai akut eivät aiheuta vaaraa matkustajille tai ulkopuolisille. Lisäksi Amperassa on kattava turvavarustus johon kuuluu standardiksi nousseen tason lisäksi muun muassa polviturvatyyny sekä kuljettajalle että etumatkustajalle.

 

Ajaminen Opel Amperalla on todella halpaa, sillä yksi lataus maksaa noin kaksi euroa, mikä riittää 40 – 80 kilometrin ajoon. Sähköautoilla on tämän lisäksi erikoisetuja, kuten ilmaisia latauspistokkeella varustettuja pysäköintipaikkoja pääkaupunkiseudulla ja ainakin Helsingissä pysäköintitunnuksen saa puoleen hintaan.

 

Mainio varustetaso

 

Opel Ampera Cosmo E-REV 1,4 maksaa 48 767 euroa. Hintaan sisältyy normaalitakuun lisäksi akuille kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Amperan ostaja saa myös myAmpera-palvelun, johon kuuluvat henkilökohtainen huoltopalvelu, kotilatauksen tukipalvelut ja 24/7 matkan jatkumisturva.

 

Uuden Opel Amperan mukavuusvarustelu on erittäin kattava aina miellyttävää, korkeatasoista nahkaverhoilua myöten. Osaltaan turvallisuutta lisää myös puhelimen kädet vapaana varustus ja mahdollisuus liittää oma soitin auton audiojärjestelmään. Lisävarusteena saa 1340 euron hintaan erittäin kattavan turvallisuuspaketin, jossa on mm. kaistavahti, törmäysvaroitin, liikennemerkkitunnistin ja pysäköintiapupaketti.

 

Vuoden autoksi 2012 valitun Opel Amperan markkinointi alkaa Suomessa perjantaina 8. kesäkuuta. Uutuus tulee myyntiin kattavasti ympäri Suomea 14 Opel-jälleenmyyjällä, joiden asentajat ovat saaneet myös erikoiskoulutuksen auton huoltoihin ja korjauksiin.

Opel Amperan myyntipisteet ovat:
MetroAuto Tampere Hatanpää
MetroAuto Viikki
Rinta-Joupin Autoliike Oulu
Auto-Suni Lappeenranta
J.Rinta-Jouppi Seinäjoki
Auto-Suni Kotka
Veljekset Laakkonen Jyväskylä
LänsiAuto Turku
Timosen Auto Joensuu
LänsiAuto Vantaa
Autoliike Lähdemäki Vaasa
LänsiAuto Lahti
J.Rinta-Jouppi Kuopio
LänsiAuto Espoo