URHEILULLISEN TYYLIKÄS OPEL ASTRA SEDAN TÄYDENTÄÄ.

13.6.2012

Opel Astra mallisto kasvaa kattavaksi, kun viisiovinen Hatchback, monikäyttöinen ja tilava Sports Tourer ja urheilullinen GTC saavat rinnalleen elegantin Sedanin. Perinteisellä porrasperäisellä perheautolla on laaja kannattajakunta, jolle Opel tarjoaa pian erinomaisen, uuden vaihtoehdon.

 

Mukavuutta tilavuuden kautta

Uusi Opel Astra Sedan on rakennettu samalle 2,685 metrin perusrakenteelle kuin sisarmallinsain. Korin pituus on niitä suurempi, sillä perää on (korin mitat pituus/leveys/korkeus: 4,658/1,814/1,476 mm) 24 senttiä enemmän kuin viistoperäisissä malleissa. Uusi Sedan on kuitenkin 40 mm farmarimallia eli Sports Toureria lyhyempi.

 

Erittäin tasapainoiset ja jopa hivenen urheilulliset linjat jatkavat Opelin linjaa, jonka perustana on saksalainen veistoksellinen täsmällisyys. Opelin muotoilutiimi on tehnyt uudesta porrasperäisestä korista hyvin ilmaa halkovan ja kauniin, mutta matkustajien mukavuudesta ja tiloista ei ole tingitty. Sen takia kattolinja pysyy korkealla riittävän pitkään, jotta takana istuvilla on hyvät pääntilat. Takaikkuna on kallistettu ja muoto jatkuu siitä sulavasti pieneen takaspoileriin. Takaluukun alta löytyy muhkea 460 litran tavaratila, joka on laajennettavissa epäsymmetrisesti jaetun takaistuimen taittamalla yli kuutiometrin kokoiseksi.

 

Laaja moottorivalikoima

Opel Astra Sedaniin on saatavana  peräti seitsemän moottorivaihtoehtoa, joista Suomeen on valittu kolme järkevintä. Bensiinimoottoriksi voi valita 1,4-litraisen joko vapaasti hengittävänä tai ahdettuna. Ensin mainittu kehittää 74 kW (100 hv) ja ahdetun teho on 103 kW (140 hv). Dieselvaihtoehto on erittäin taloudellinen 1,7 CDTI ecoFLEX, jossa on muun muassa moottorin sammutusautomatiikka. Tällä moottorilla varustettuna Opel Astra Sedanin yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,7 l/100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 99 g/km.

 

Ensi vuonna Opel Astra Sedanin moottorivalikoima kasvaa tehokkaalla ja hienostuneella vaihtoehdolle, kun siihen tulee saataville uusi SIDI Ecotec-moottori. Tuleva 1,6-litrainen ahdettu suorasuihkutusmoottori kehittää 132 kW (180 hv), mikä takaa mainion suorituskyvyn. Siitä huolimatta auto on hyvin taloudellinen.

Hienoja varusteita

Muiden Opel Astra -mallien tapaan myös uudessa Sedanissa on vakiona tai lisävarusteena hankittavissa paljon sellaisia varusteita, joita kilpailijoihin ei ole saatavissa. Opelin palkittu mukautuva AFL+-valojärjestelmä on yksi niistä. Advanced Forward Lightning tuo mukanaan kaksoisksenonit, joiden teho ja kuvia muuttuu tilanteen mukaan automaattisesti.

 

Astran hyvää ajettavuutta voi korostaa valitsemalla automaattisesti säätyvän FlexRide-alustan. Siinä iskunvaimennus sopeutuu tiehen ja nopeuteen joko automaattisesti tai kuljettaja voi valita mieleisimmän kolmesta vaihtoehdosta. Opelin tarjoamat ergonomiset AGR-istuimet puolestaan ovat saaneet monia palkintoja selän väsymistä vähentävästä muotoilustaan.

 

Uusi Opel Astra Sedan tulee Suomeen lokakuussa ja sen hinnat julkaistaan lähempänä myynnin aloitusajankohtaa.