OPELIN OSTAJA SAA RAHALLEEN ENTISTÄKIN ENEMMÄN VASTINETTA.

Opelin vuosimalli 2013.

30.8.2012

Opel Astra Sedan ja uudistuneet Astrat
Astra Sedan

Vuosimalliin 2013 siirryttäessä Opelin tärkein uutuus on entistäkin kehittyneempi Astra, jonka valikoima kasvaa täysin uudella Sedanilla. Moskovan autonäyttelyssä esiteltävät uutuudet tulevat Suomeen syksyn kuluessa.

 

Opel Astra on yhtiölle erittäin tärkeä malli, minkä takia sitä kehitetään jatkuvasti. Tämän vuoden alkupuoliskolla Astra on ollut Euroopassa luokkansa kolmanneksi suosituin automalli, ja uutta sukupolvea oli myyty kesäkuun alkuun mennessä yli 640 000 kappaletta. Suuri osa Astran kehityksestä tehdään pinnan alla huomaamattomasti, mutta nyt Opel halusi korostaa harppausta eteenpäin uudistamalla myös mallin ulkonäköä.

 

Opel Astra Sedan ja uudistuneet Astrat

 

Euroopan automyynti on tänä vuonna ollut lievässä laskussa, mutta samaan aikaan Venäjällä henkilöautojen rekisteröinnit ovat kasvaneet yli kymmenellä prosentilla. Markkinat ovat kasvaneet Opel Astran kolmanneksi suurimmaksi myyntialueeksi, minkä takia sen uudistukset ja neljäs tyylikäs korimalli esitellään Moskovan autonäyttelyssä. Viime vuonna yli 60 prosenttia Euroopassa myydyistä porrasperäisistä automalleista rekisteröitiin Venäjällä, missä 51 prosenttia ostajista päätyi tähän vaihtoehtoon.

 

Uusi tyylikäs ja puhdaslinjainen Opel Astra Sedan on rakennettu samalle 2,685 metrin perusrakenteelle kuin sisarmallinsa. Pitkä akseliväli varmistaa jo sinällään sekä mukavat tilat että hyvän ajettavuuden. Korin pituus on Sedanissa viistoperäisiä Astroja suurempi (korin mitat pituus/leveys/korkeus: 4,658/1,814/1,476 mm), sillä perää on 24 senttiä enemmän kuin viistoperäisissä malleissa, mutta samalla se on 40 mm farmarimallia eli Sports Toureria lyhyempi.

Erittäin tasapainoiset ja jopa hivenen urheilulliset linjat jatkavat Opelin nykytyyliä, jonka perustana on saksalainen veistoksellinen täsmällisyys. Opelin muotoilutiimi on tehnyt uudesta porrasperäisestä korista aerodynaamisen ja kauniin, mutta matkustajien mukavuudesta ja tiloista ei ole tingitty. Sen takia kattolinja pysyy korkealla riittävän pitkään, jotta takana istuvilla on hyvät pääntilat. Takaikkuna on kallistettu ja muoto jatkuu siitä sulavasti pieneen takaspoileriin. Takaluukun alta löytyy muhkea 460 litran tavaratila, joka on laajennettavissa epäsymmetrisesti jaetun takaistuimen taittamalla 1010 litran kokoiseksi.

 

Opel Astra Sedaniin on saatavana Suomessa kolme moottoria. Bensiinimoottoriksi voi valita 1,4-litraisen joko vapaasti hengittävänä tai ahdettuna. Ensin mainittu kehittää 74 kW (100 hv) ja ahdetun teho on 103 kW (140 hv). Dieselvaihtoehto on erittäin taloudellinen 1,7 CDTI ecoFLEX, jossa on muun muassa moottorin sammutusautomatiikka. Tällä moottorilla varustettuna Opel Astra Sedanin yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,7 l/100 km ja CO2-päästöt vastaavasti 99 g/km.

 

Uuden Opel Astra Sedanin hinnat alkavat 1,4 (100 hv) Lifen 20 436,46 eurosta, mikä tarkoittaa samalla, että Sedanit ovat vain viitisensataa euroa Hatchbackia kalliimpia. Seuraavana vaihtoehtona on 1,4 Turbo (140 hv) Enjoy, joka maksaa käsivalintaisella vaihteistolla 22 973 ja automaattivaihteistolla 25 176 euroa. Dieselmoottorisen Astra Sedanin hinta on Enjoy-varustein 24 844 euroa ja ylellisen Cosmo-varustuksen lisähinta Enjoyhin verrattuna on 2 000 euron luokkaa.

 

Entistäkin tyylikkäämpi

 

Uudistunut Astra näyttää entistä hienostuneemmalta ja teknisemmältä, mille löytyy myös paljon perusteita. Sen suosituin moottorivaihtoehto, 1,4-litrainen turbo (120 hv tai 88 kW ja 140 hv tai 103 kW) on entistä tehokkaampi, kun siinä on ahtimen ylipainetoiminto, joka nostaa suurinta vääntömomenttia 10 prosentilla eli hetkellisesti 220 Nm:stä 220 Nm:iin. Tästä on hyötyä ja se lisää turvallisuutta, kun tarvitaan rivakkaa kiihtyvyyttä esimerkiksi ohituksissa.

Opel Astran moottorivalikoima on todella laaja ulottuen erittäin taloudellisista dieselmoottoreista (CO2-päästöt 99 g/km) aina uuden Astra OPC:n 280 hevosvoimaiseen (206 kW) tehomyllyyn. Se on Astran historian tehokkain voimanlähde, jolla OPC saavuttaa upean suorituskyvyn; kiihdytys nollasta sataan sujuu kuudessa sekunnissa ja huippunopeudeksi luvataan 250 km/h.

 

Ensi keväänä mallisarjaan esitellään mielenkiintoisia uusia moottoreita, kun Astraan voi valita jo hinnoitellun (alkaen 34 419,34 euroa) 2,0 BiTurbon. Insigniassa jo esitelty kahdella ahtimella varustettu 195 hevosvoiman (143 kW) tehoinen 2,0-litrainen turbodiesel laajentaa Astra-mallistoa uudella urheilullisella vaihtoehdolla, joka on samalla oma varustetasonsa.

 

Toinen uusi moottori on SIDI (Spark Ignition Direct Injection) Ecotec-moottori. Tuleva 1,6-litrainen ahdettu suorasuihkutusmoottori tulee markkinoille eri vaihtoehtoina ja kehittää 300 Nm vääntömomentin ja enimmillään yli 200 hevosvoimaa. Miellyttävän moottorin erinomaisiin ominaisuuksiin kuuluu, että sillä varustettuna Astran kulutus on erittäin alhainen.

 

Varusteiltaan Opel Astra nousee uudistusten myötä luokkansa huipulle, sillä siihen saa lähes kaikki viimeisimmät turvallisuutta lisäävät ja kuljettajan työtä helpottavat apulaitteet. Opelin palkittu mukautuva AFL+-valojärjestelmä, jonka teho ja kuvio muuttuu tilanteen mukaan automaattisesti, toimii entistäkin monipuolisemmin ottaen huomioon myös sään.

 

Kuljettajaa avustaviin järjestelmiin kuuluvat toisen sukupolven Opel Eye -etukamera, joka tunnistaa liikennemerkit, kaistavahti, edellä ajavan etäisyyden tunnistin ja törmäysvaroitin. Lisäksi Astraan saa mukautuvan vakionopeussäätimen, peruutuskameran ja pysäköintiavustimen. Ajamisen voi tehdä mahdollisimman helpoksi ja turvallisiksi varusteilla, joita on saanut ennen vain paljon kalliimpiin automalleihin.

 

Uudet hintatasot muissa mallisarjoissa

 

Opel tarjoaa asiakkaan rahoille entistä enemmän vastinetta, sillä vuosimalliin 2013 siirryttäessä hinnat ovat laskeneet lähes kautta linjan. Nyt uuden Opel Corsan hinnat alkavat 13 267 eurosta. Mallisarjan taloudellisin vaihtoehto, 1,3 CDTI ecoFLEX kuluttaa entistäkin vähemmän ja sen CO2-päästöt ovat pudonneet komeaan lukemaan 88 g/km. Suorituskykyisten ja urheilullisten Corsa OPC versioiden hinnat ovat pudonneet yli 4 000 eurolla ja tavallisen OPC:n saa nyt 24 986 eurolla erikoismalli Nürburgring Editionin maksaessa 30 600 euroa.

 

Tila-autoista älykkäällä oviratkaisulla varustetun Opel Merivan hinnat alkavat nyt 19 988 eurosta ja seitsemänpaikkaisen Opel Zafiran saa nyt halvimmillaan 27 380 eurolla Opel Insignia on entistä kilpailukykyisempi, sillä bensiinimoottorisen hinnat lähtevät 26 882 eurosta ja 2,0 CDTI-moottorilla (130 hv/96 kW) varustetun 28 261 eurosta. Varsinaisia haastajia Insignia-mallisarjassa ovat uudella erittäin suorituskykyisellä ja samalla taloudellisella 2,0 BiTurbolla (195 hv/143 kW) varustetut versiot jonka saa halvimmillaan 34 882 eurolla. Neliveto tuo mukanaan säädettävän FlexRide-alustan, mutta senkin hinta viisiovisena on (6MT) vain 38 446 ja automaattivaihteistolla 39 986 euroa.