UUSI OPEL ASTRA SEDAN JA UUDISTUNUT OPEL ASTRA - MALLISTO.

Uusi Opel Astra -mallisto tarjoaa ennennäkemättömän valikoiman: neljä korimallia, toistakymmentä moottoria ja varusteita, joita on tähän saakka totuttu saamaan vain kalleimmissa edustusautoissa. Ostaja voi valita yhtä hyvin taloudellisen ecoFLEX-mallin, jonka CO2-päästöt ovat ainoastaan 99 g/km kuin suorituskykyisen 280 hv tarjoavan OPC:n.

24.9.2012

Opel Astra mallisto on kasvanut kattavaksi, kun viisiovinen Hatchback, monikäyttöinen ja tilava Sports Tourer ja urheilullinen GTC saivat elokuun lopulla Moskovan autonäyttelyssä rinnalleen tyylikkään neliovisen, porrasperäisen Sedanin. Perinteisen näköisellä ”kolmilaatikkoisella” perheautolla on laaja kannattajakuntansa, jolle Opel tarjoaa nyt erinomaisen, uuden vaihtoehdon.


Mukavuutta tilavuuden kautta

Uudessa Opel Astra Sedanissa on sama mukavat tilat ja hyvän ajettavuuden varmistava perusrakenne kuin muidenkin korimallien kanssa. Sen pitkä 2,685 metrin akseliväli antaa yhdessä jämäkän rungon kanssa lähtökohdat kaikkien mallien ajomukavuudelle.

Uuden Sedanin korin pituus on viistoperäisiä sisarmalleja 0,24 metriä suurempi (korin mitat pituus/leveys/korkeus: 4,658/1,814/1,476 mm), mutta se on samalla 40 mm farmarimallia eli Sports Toureria lyhyempi.

Uuden Opel Astra Sedanin tyylikkyys ja muodot ovat tasolla, jollaiseen on totuttu vasta luokkaa suurempien autojen joukossa. Kokonaisuus näyttää olevan täysin yhtenäinen, kuin yhdestä kappaleesta valettu upea taideteos. Linjat ovat erittäin tasapainoiset ja takaovista alkava korostettu hartialinja tuo niihin annoksen urheilullisuutta. Muotoilu jatkaakin Opelin vuonna 2008 Insignian myötä synnyttämää linjaa, jonka perustana on yhdistää saksalainen täsmällisyys veistoksellisuuteen.


Opelin muotoilutiimi on tehnyt uudesta porrasperäisestä korista myös hyvin aerodynaamisen, mutta matkustajien mukavuudesta ja tiloista ei ole tingitty. Kattolinja jatkuu korkealla pitkään, jotta takana istuvilla on riittävästi pääntilaa. Takaikkuna on kallistettu hyvin jyrkästi ja muoto jatkuu siitä sulavasti pieneen takaspoileriin. Takaluukun alla on käytännöllisesti muotoiltu selkeä 460 litran tavaratila, joka on laajennettavissa 40/60 jaetun takaistuimen taittamalla yli kuutiometrin kokoiseksi.


Muotoilua hiottu kaikissa malleissa

Täysin uuden Sedanin lisäksi suosituimpien Sport Tourerin ja viisiovisen Hatchbackin etupää on nyt hyvin samanlainen kuin kolmiovisessa GTC:ssä. Aiempaa hienostuneempi keula korostaa nyt paremmin Astran korkeaa teknistä tasoa ja nykyaikaisuutta. Suomessa suosituimman Enjoyn ja perusmalli Essentian ajovalot ovat saaneet tummaa väritystä, mikä tuo niihin urheilullisuutta. Lisäksi siipimäisen kuvion antavat LED-huomiovalot ovat nyt vakiona kaikissa malleissa.

Takana viisiovisen ja farmarin linjoja on kehitetty niin, että autot ovat leveämmän näköisiä, mikä kertoo hyvistä sisätiloista. Värivalikoimaa on uudistettu ja myös kevytmetallivanteissa on uusia tyylejä. Sisustukseen on saatavana entistä enemmän vaihtoehtoja, kuten Goldsand-väri, joka tuo matkustamoon vaalealla sävyllään lämpöä ja avaruutta. Sen lisäksi kaikkien varustetasojen verhoilumateriaaleja on uusittu entistäkin korkeatasoisemmiksi.


Monipuolinen moottorivalikoima

Kun Opel Astran ostaja on valinnut mieleisimmän neljän korimallin ja eri varustetasojen joukosta, edessä on vielä vaikeampi päätös moottorista. Vaikeutta lisää suuri vaihtoehtojen määrä. Suosituin moottori Suomessa myytävissä Astroissa on 1,4-litrainen turbo (120 hv/88 kW ja 140 hv/103 kW), jossa suurimman vääntömomentin käyttöalue jatkuu aina suurimman tehon saavuttamiseen. Tehokkaammassa 103 kW kehittävässä moottorissa on nyt myös ahtimen ylipainetoiminto, joka nostaa suurinta vääntömomenttia hetkellisesti 10 prosentilla 200 Nm:stä 220 Nm:iin. Tämä lisää turvallisuutta kun tarvitaan rivakkaa kiihtyvyyttä esimerkiksi ohituksissa.


Opel Astran moottorivalikoima on todella laaja ulottuen erittäin taloudellisesta 1,7-litraisesta 96 kW:n tehoisesta (130 hv) dieselmoottorista (CO2-päästöt 99 g/km) aina uuden Astra OPC:n 280 hevosvoimaiseen (206 kW) tehomyllyyn. Viime mainitun suurin vääntömomentti on tasan 400 Nm ja saman verran on käytettävissä myös uudessa ensi keväänä Suomeen tulevassa Astra BiTurbossa. Insigniassa jo esitelty kahdella ahtimella varustettu 143 kilowatin (195 hv) tehoinen 2,0-litrainen turbodiesel laajentaa Astra-mallistoa uudella vaihtoehdolla, jonka urheilullisuus tuodaan esiin niin sen ulkonäössä kuin sisustuksessa.

Ensi kevään antiin kuuluu myös toinen uusi moottori: SIDI (Spark Ignition Direct Injection). Tuleva 1,6-litrainen ahdettu suorasuihkutusmoottori saapuu markkinoille eri vaihtoehtoina kehittäen enimmillään 300 Nm vääntömomentin ja yli 200 hevosvoiman tehon. Miellyttävän moottorin erinomaisiin ominaisuuksiin kuuluu, että sillä varustettuna Astran kulutus on erittäin alhainen.


Urheilullisin vaihtoehto

Opel Astran suorituskyvyltään äärimmäinen vaihtoehto on OPC, joka on tehokkaampi ja nopeampi kuin yksikään aiempi mallisarjan edustaja. Samalla Opel tarjoaa erittäin vahvan vaihtoehdon alemman keskiluokan suorituskykyisimpien mallien joukkoon, joiden noin 14 000 kappaleen vuosimyynnistä Euroopassa Opel haluaa ahmaista liki kolmanneksen viipaleen.

Opel Astra OPC:n keulalla on GM:n 2,0-litraisen turbomoottorin kehittynein versio. Samaa perusmoottoria käytetään myös Insigniassa, mutta Astra OPC:ssä se on 22 kW (30 hv) tehokkaampi. Moottorin suurin teho on 206 kW (280 hv), joka saavutetaan käyntinopeudella 5 500 r/min. Toisin sanoen moottorin litrateho on yli 100 kW. Myös suurin vääntömomentti on todella muhkea, sillä vääntöä löytyy yli 200 Nm per litra eli täydet 400 Nm. Kaiken lisäksi tuo voima on käytössä laajalla käyntinopeusalueella 2 500 – 4 500 r/min. Uudessa Astra OPC:ssä on 15 prosenttia enemmän tehoa ja 25 prosenttia enemmän vääntöä kuin edeltäjässään.

Kasvaneen voiman avulla Opel Astra OPC kiihtyy nollasta sataan tasan kuudessa sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h. Lisääntyneestä tehosta huolimatta auto on huomattavasti edeltäjäänsä taloudellisempi, sillä kulutus ja päästöt ovat pienentyneet toistakymmentä prosenttia. Yhdistetty kulutus on tarjolla olevaan suorituskykyyn nähden hyvin kohtuullinen 8,1 l/100 km (ennen 9,2 l/100 km) ja sen mukaiset CO2-päästöt ovat 189 g/km (ennen 221 g/km).

Opel Astra OPC:tä ei vaimennettu aivan hiljaiseksi, jotta auton ulkopuolellakin voitaisiin nauttia siitä kaikin aistein. Opel käytti hyväkseen niin sanottua Lex Ferraria eli EU:n lisämääräystä, jonka mukaan urheilulliset yli 140 kW:n tehoiset (75 kW/tonni) autot saavat tuottaa yhden desibelin enemmän melua. Päästäkseen Lex Ferrarin piiriin auton pitää kiihtyä kolmosvaihteella nopeudesta 50 km/h nopeuteen 61 km/h 15 metrin matkalla. Vain harva urheiluauto pystyy tuohon suoritukseen.

Opelin säätyvä FlexRide-alusta on viimeistelty OPC:n vaatimustason mukaiseksi. Astra OPC:ssä kuljettaja voi valita FlexRiden säädön kolmesta vaihtoehdosta. Perusasetus on Standard, joka sopii jokapäiväiseen liikkumiseen. Painamalla nappia saadaan käyttöön Sport-asetus, joka jäykentää alustaa, vähentää kallistelua ja muuttaa ohjauksen suoremmaksi. Urheilullisin asetus on OPC, jolloin auto tarjoaa äärimmäisen ajokokemuksen. Ohjaus reagoi vielä välittömämmin kuljettajan toiveisiin. Moottori vastaa kaasupolkimen liikkeisiin terävämmin ja alustan säädöt tarjoavat suurimman suorituskyvyn. Mittariston väri muuttuu samalla punaiseksi viestittäen, että OPC-asetus on käytössä.

Voiman pitää saada käyttöön, minkä takia Astra OPC:ssä on 50-prosenttinen tasauspyörästön lukko. Mekaanisesti toimivassa lukossa on kaksi monilevypakkaa, jotka toimivat kytkimen tavoin jos toinen etupyörä alkaa sutia. Kaasupoljinta nostettaessa tai jarrutuksen alkaessa lukko avautuu tehokkaan hidastuvuuden saavuttamiseksi. Elektroniset apujärjestelmät eli TC (Traction Control) ja ESP (ajonvakautus) on säädetty uudelleen huomioimaan tasauspyörästön lukko.

Hyvä suorituskyky vaatii jarruilta paljon, minkä takia Astra OPC:ssä on Brembon kehittämä uusi kevyt jarrujärjestelmä. Edessä on kookkaat 355 x 32 mm jarrulevyt ja nelimäntäiset jarrusatulat. Myös jarrupalat on suunniteltu erityisesti nopeaan ajoon. Uudella jarrujen rakenteella on vähennetty jousittamatonta painoa 2,8 kiloa, mikä parantaa herkkyyttä, ohjausta ja hallittavuuden tarkkuutta.


Ominaisuuksien tasapaino on hiottu kestotestissä, johon jokainen OPC-malli joutuu kehitystyön aikana. Siinä Nürburgringin 20,8 kilometriä pitkä rata kierretään lähes viisisataa kertaa. Opelin mukaan tuo 10 000 kilometrin matka vastaa 180 000 kilometriä normaalissa liikenteessä.


Turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä varusteita

Varusteiltaan Opel Astra nousee uudistusten myötä luokkansa huipulle, sillä siihen saa lähes kaikki viimeisimmät turvallisuutta lisäävät ja kuljettajan työtä helpottavat apulaitteet. Suuri osa niistä esiteltiin vuosi sitten uuden Zafira Tourerin myötä ja nyt ne ovat saatavissa vakio- tai lisävarusteena varustetason mukaan myös Astraan. Yksi tärkeimmistä on Opelin palkittu entistäkin monipuolisemmin toimiva myös sään huomioiva mukautuva AFL+ -valojärjestelmä, jonka teho ja kuvio muuttuvat automaattisesti tilanteen mukaan.


Kuljettajaa avustaviin järjestelmiin kuuluvat toisen sukupolven Opel Eye -etukamera, joka tunnistaa liikennemerkit (TSA II), kaistavahti (LDW), edellä ajavan etäisyyden tunnistin (FDI) ja törmäysvaroitin (FCA). Lisäksi Astraan saa mukautuvan vakionopeussäätimen (ACC), peruutuskameran ja pysäköintiavustimen.


Astran hyvää ajettavuutta voi korostaa valitsemalla automaattisesti säätyvän FlexRide-alustan. Siinä iskunvaimennus sopeutuu tiehen ja nopeuteen joko automaattisesti tai kuljettaja voi valita mieleisimmän kolmesta vaihtoehdosta. Opelin tarjoamat ergonomiset AGR-istuimet puolestaan ovat saaneet monia palkintoja selän väsymistä vähentävästä muotoilustaan.


Opelin suosituin malli

Opel on valmistanut kompakteja perheautoja jo yli 75 vuoden ajan ja nyt on edetty kymmenenteen sukupolveen. Kuuden erilaisen Kadettin jälkeen auto muuttui niin täydellisesti, että se ristittiin uudelleen Astraksi. Sen myynnissä on menossa neljäs sukupolvi.


Nykyinen Astra tuli myyntiin vuonna 2009 ensin Hatchbackinä, minkä jälkeen mallisarja on kasvanut nopeaan tahtiin. Lisää erilaisia versioita on tulossa edelleen, mikä lisää luokassaan Euroopan kolmanneksi myydyimmän mallin suosiota entisestään. Tähän mennessä on myyty jo yli 700 000 nykyisen sukupolven Astraa, ja yhteensä mallia on valmistettu yli 11 miljoonaa kappaletta.

Uuden Opel Astra Sedanin hinnat alkavat 1,4 (100 hv) Lifen 20 436,46 eurosta, mikä tarkoittaa samalla, että Sedanit ovat vain viitisensataa euroa vastaavaa viisiovista Hatchbackia kalliimpia. Seuraavana vaihtoehtona on 1,4 Turbo (140 hv) Enjoy, joka maksaa käsivalintaisella vaihteistolla 22 973 ja automaattivaihteistolla 25 176 euroa. Dieselmoottorisen Astra Sedanin hinta on Enjoy-varustein 24 844 euroa, ja ylellisen Cosmo-varustuksen lisähinta Enjoyhin verrattuna on 2 000 euron luokkaa.


Koko Opel Astra-malliston hinnat lähtevät 1,4 HB Lifen 19 931,70 eurosta. Astran saa uudella 2,0 CDTI BiTurbo -moottorilla varustettuna halvimmillaan 34 419,34 eurolla. Uuden erittäin suorituskykyisen Opel Astra OPC:n hinta on ennakoitua alhaisempi 46 993,04 euroa.



Uuden Opel Astra Sedanin ja uudistuneen Astra-malliston esittely on Suomessa viikonloppunäyttelyssä 12. – 14. lokakuuta.