OPELIN UUTUUDET PARIISIN AUTONÄYTTELYSSÄ.

27.9.2012

Kaksi vahvaa persoonallisuutta

Opelin yksilöllisen ja tyylikkään Adamin esittely yhdessä maailman muodin keskuksista kuvaa hyvin auton henkeä. Genevessä ensi kerran nähty Mokka puolestaan lähestyy myynnin alkua, ja mallisto on nyt hahmottunut.

 

Opelin vahvaa uskoa tulevaisuuteen kuvaa uutuuksien määrä. Vastikään esiteltiin Astran neljäs korimalli ja mallisarjan uudistukset. Nyt on vuorossa aivan uudenlainen pikkuauto Adam, josta jokainen voi luoda juuri mieleisensä. Ennen uuden Adamin tuloa, vielä ennen vuoden vaihdetta ehtii myyntiin Opelin täsmäisku, Mokka, nopeasti kasvavaan kompaktien katumaasturien luokkaan. Ja heti ensi kuussa saksalaisyhtiö näyttää seuraavan uutuutensa.

 

Ei vain kaupunkiauto

 

Aivan uudenlainen Opel Adam on vain 3,70 metriä pitkä, joten se sopii lyhyenä mainiosti tiiviiseen kaupunkiliikenteeseen. Myös 2,311 metrin akseliväli auttaa liikkumaan helposti ahtaissa paikoissa, sillä kääntöympyrä on miellyttävän pieni. Mutta Opel on toisaalta halunnut varmistaa miellyttävät tilat neljälle matkustajalle ja vakaan ajettavuuden maantiellä. Sen takia Adam on pari luokkaa kookkaamman auton levyinen 1,72 metriä ja raideväliä on komeasti 1,485 metriä edessä ja 1,478 metriä takana.

 

Samaan tapaan Adamin alustan toiminnassa ja ohjauksessa on otettu huomioon ostajakunnan monipuoliset tarpeet. Sähköisessä ohjaustehostimessa on erillinen City-asetus, joka lisää tehostusta ja tekee kaupunkiajosta erittäin kevyttä. Sähköisen ohjaustehostimen myötä Adamiin saa lisävarusteena toisen sukupolven pysäköintiavustimen, joka ohjaa auton automaattisesti pieneenkin koloon.

 

Toisaalta alustan ominaisuudet on kehitetty nopeaankin ajoon sopiviksi, sillä Adam saavuttaa tehokkaimmalla moottorilla 185 km/h huippunopeuden. Pyöräkoon voi valita 15 ja 18 tuuman väliltä, joista kahdessa suurimmassa on aina vakiona tarkemman ajotuntuman antava Sports-alusta. Sen saa lisävarusteena myös 16-tuumaisten vanteiden kanssa. Alustan suunnittelussa on painotettu turvallisuutta ja ajamisen helppoutta. Viimeisintä kehitysvaihetta edustavaan ajonvakautukseen kuuluu myös mäkilähtöavustin.

 

Opel Adamin tullessa markkinoille siihen voi valita mieleisimmän kolmesta bensiinimoottorista. Pienin on 1,2-litrainen 51 kW (70 hv) kehittävä vaihtoehto ja 1,4-litraisen saa joko 64 kW (87 hv) tai 74 kW (100 hv) tehoisena. Kaikki moottorit saa ecoFLEX-tekniikalla, johon kuuluu polttoainetta säästävä Start/Stop-järjestelmä. Yhdistetty kulutus on 5,0 l/100 km hiilidioksidipäästöjen jäädessä lukemaan 118 g/km.

 

Myöhemmin on tulossa aivan uusi moottoriperhe, joka otetaan käyttöön myös Adamissa. Siinä käytetään bensiinin suorasuihkutusta ja ahtamista, joilla saadaan aikaan hyvä suorituskyky yhdistettynä pieneen kulutukseen. Uuden moottorin myötä tulee myös aivan uuden sukupolven kuusivaihteinen vaihteisto.

 

Mittatilaustyönä

 

Pienimmässä autoluokassa, ns. A-segmentissä, kysyntä kohdistuu yhä suuremmassa määrin muodinmukaisiin erittäin moderneihin autoihin, ja uusi Opel Adam vastaa mainiosti tähän trendiin. Jokainen asiakas voi rakentaa oman Adaminsa todella laajasta korin viimeistelyn, sisustuksen ja varustuksen vaihtoehtojen määrästä.

 

Opel Adamin muotoilussa jatketaan yhtiön filosofiaa, jossa veistoksellisuus yhdistyy saksalaiseen täsmällisyyteen. Korin linjoissa on varsinkin sivulta päin yhtäläisyyksiä urheilullisen GTC:n kanssa, mutta muodoissa on aivan uutta lennokkuutta. Huomiovaloissa on Opelille luonteenomainen siipimäinen muoto ja Adam tarjoaa ensimmäistä kertaa tämän luokan autossa on sekä edessä että takana LED-valot.

 

Adamin sisustus on harmoninen kokonaisuus ja juuri niin ylellinen kuin auton ulkonäkö antaa olettaa. Sisätilojen tilat ja materiaalit ovat kuin paljon suuremmasta autosta, ja rakenteissa onkin paljon yhteistä isoveljien Astran, Insignian ja Merivan kanssa. Uuden Adamin ylellinen kronografimainen mittaristo ja kromikehyksiset kytkimet kertovat urheilullisuudesta ja korkeasta laadusta.

 

Perinteisten varustetasojen sijaan Opel Adamin ostaja voi valita mieleisen kolmesta mielialasta. Adam Jam on rohkea vedoten kaikkein muotitietoisimpiin asiakkaisiin. Adam Glam on nimensä mukaisesti erityisen elegantti ja Adam Slam painottaa urheilullisuutta. Lähtökohdan valinnan jälkeen on vuorossa ulkonäköön vaikuttavan paketin valinta kolmesta vaihtoehdosta, jotka ovat mustavalkoisuutta korostava ”Two Tone”, leiskuva ”Twisted” ja rohkea ”Extreme”.

 

Opel Adamissa moni asia on ajateltu uudella tavalla aina värien nimityksestä alkaen. Perinteisten mahtipontisten nimien sijasta väreille on annettu nimet elokuvamaailmasta. Värikartta on hauskaa luettavaa, sillä sieltä löytyvät muun muassa ”I’ll be black”, ”Purple Fiction”, ”James Blonde” ja ”Saturday White fever”. Katon saa joko korin värisenä tai jollain kolmesta kontrastiväristä, jotka ovat musta, vaalea kerma ja tumma ruskea. Kun tähän lisätään erilaiset teippaukset ja yli kolmekymmentä vaihtoehtoista vannetta, alkaa auton ulkomuoto olla kunnossa.

 

Sisätiloissa jatkuu sama linja, sillä kojelautaan ja oviin voi valita värin melkein paristakymmenestä vaihtoehdosta, joista lähes tusina on värejä, joiden lisäksi on kuusi pintaa ja kaksi taustavaloista pintaa. Ne voi tilata erikseen, joten Adamia voi muuttaa mielen mukaan koko omistuksen ajan.

 

Adamin sisustuksessa on raikkaita yksityiskohtia kuten tunnelmavalaistus, jonka värin saa napin painalluksella vaihdettua seitsemän vaihtoehdon välillä. Myös katon voi räätälöidä vaihtoehtojen ulottuessa kookkaasta kattoluukusta yli 60 LED-valon valaisemaan ”tähtitaivaaseen”. Kattoverhoilu voi olla perinteisen yksivärisen sijaan myös pilviä, syksyn lehtiä tai shakkiruudukko.

 

Opelin uusin tieto- ja viihdejärjestelmä IntelliLink sopii mainiosti moderniin pikkuautoon. Sen avulla Adamin omistaja on koko ajan yhteydessä ympäristöönsä ja pystyy käyttämään älypuhelintaan ja sen ominaisuuksia. Adamiin saa myös Opelin kehittämän FlexFix-pyörätelineen, johon saa joko yhden tai kaksi polkupyörää.

 

Opel Adamin tilauskirjat avautuvat useissa Euroopan maissa tänään ja sen hinnat alkavat Saksassa 11 500 eurosta. Lisävarusteet on hinnoiteltu houkuttelevan halvoiksi, kuten 300 euron IntelliLink, 380 euron hintainen tähtitaivas ja 580 euroa maksava kuolleen kulman varoituksen sisältävä pysäköintiavustin (hinnat Saksan hintoja, Suomen hinnat ilmoitetaan myöhemmin).

Kompakti katumaasturi kovalla kokoonpanolla

 

Opel Mokka ottaa varmasti mahtavan siivun kasvavilta kompaktien katumaasturien markkinoilta. Se täyttää yhtiön lupauksen yhdistää jännittävä, mielenkiintoinen muotoilu innovatiiviseen tekniikkaan ja kallista autoista tuttuihin ominaisuuksiin. Uuteen Mokkaan saa paljon sellaisia turvallisuutta lisääviä varusteita, joita on tähän saakka totuttu näkemään vain erittäin ylellisissä autoissa.

 

Opel Mokka on 4,28 metrin pituisena hyvin kompakti, mutta siinä on kokoonsa nähden hyvät tilat. Järkevien ulkomittojen ansiosta se sopii maanteiden lisäksi mainiosti myös niin kaupungin kapeille kujille kuin maastoajoon. Viime mainittua varten Mokka on saatavissa myös nelivetoisena.

 

Hyvällä kelillä ajetaan etuvedolla, mutta tien muuttuessa liukkaaksi tai maaston hankalaksi moottorin vääntöä aletaan siirtää myös taka-akselille vetosuhteen muuttuessa automaattisesti enintään 50-50-jakoon. Nelivetojärjestelmä on kevyt, joten lisäpainoa kertyy vain 65 kiloa.

 

Suomeen Opel Mokka tulee kaikilla kolmella moottorivaihtoehdolla, jotka ovat 1,6-litrainen vapaasti hengittävä (85 kW/115 hv) ja 1,4-litrainen ahdettu (103 kW/140 hv) bensiinimoottori sekä 1,7-litrainen (96 kW/130 hv) turbodiesel. Dieselmoottorin yhteyteen saa automaattivaihteiston tai nelivedon. Suomeen tuotavat 1,4 turbot ovat aina nelivetoisia. Kaikissa Suomeen tuotavissa Mokka-versioissa on polttoainetta säästävä Start/Stop, minkä ansiosta kulutus ja päästöt ovat pienet alkaen 120 g/km (1,7 CDTI 6MT).

 

Varustetasoja ovat muista Opel-malleista tutut Enjoy ja Cosmo, joista jo perusvarustelu on kattava niin turvallisuuden kuin mukavuuden osalta. Sen lisäksi autosta voi rakentaa juuri mieleisen erilaisten varustepakettien avulla.

 

Opel Mokka saa hinnat lokakuun lopussa, minkä jälkeen alkaa ennakkomyynti. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen jo marraskuussa, mutta varsinaisesti myynti aloitetaan 12.-13. tammikuuta pidettävässä viikonloppunäyttelyssä.