OPEL LÄHTEE MUKKAN AUTOURHEILUUN.

21.11.2012

Vuosien tauon jälkeen Opel panostaa vahvasti sekä ralliin että radalle. Ralleihin lähdetään kansainvälisellä ohjelmalla yhdessä ADAC:n kanssa Adamilla ja rata-ajossa keskitytään Saksassa ajettavaan Astra OPC Cupiin.

 

Opelilla on hieno historia autourheilussa. Aikanaan Kadettit ja Asconat olivat vuosien ajan ralleissa tuloslistojen kärjessä niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Vuonna 1974 Walter Röhrl ajoi Asconalla Euroopan mestaruuteen. Radalla Opel taisteli useilla kausilla Audin ja Mercedes-Benzin kanssa DTM-sarjan voitoista.

 

Nyt Opel palaa moottoriurheiluun kansainvälisesti painottuneella ralliohjelmalla, jossa käytetään uutta Opel Adamia. Radalla keskitytään Saksaan sijoittuviin uudella Astra OPC:lla ajettaviin kilpailuihin. ”Nämä uudet autourheiluaktiviteetit ovat merkittävässä roolissa yhtiömme uudelleen rakentamisessa. Ne ovat tärkeä osa Opelin uutta imagoa,” sanoo Thomas Sedran, Opelin virkaa tekevä pääjohtaja.

 

Opel haluaa luoda uusia harrastajiin vetoavia tapoja olla mukana autourheilussa. Molemmat vaihtoehdot ovat teknisesti korkealaatuisia ja kohtuuhintaisia, mutta tarjoavat samalla nuorille kunnianhimoisille kuljettajille mahdollisuuden kehittää kykyjään.

 

Rallissa kehitetään nuoria kuljettajia yhdessä ADAC:n kanssa

 

Rallissa Opel pyrkii saamaan mukaan koko Euroopan, sillä Saksan kotimarkkinoiden lisäksi laji on erittäin suosittu kaikilla yhtiön suurimmilla markkinoilla Suomi mukaan lukien. Lisäksi maailman moottoriurheilun kattojärjestö FIA on laatinut säännöt, joiden puitteissa kehitetään uusia nuoria kuljettajia.

 

Uuden Opel Adamin ralliversio rakennetaan FIA:n R2-luokan sääntöjen mukaan kaudelle 2013. Asiakasautot osallistuvat ADAC Rally Masters -kilpailusarjaan, jossa on mukana merkkiluokka ADAC Opel Rally Cup. Luokan tekee houkuttelevaksi muun muassa se, että menestyneimmät kuljettajat saavat rahapalkintoja. Luokassa jaetaan erikseen pisteitä nuorille alle 27-vuotiaille ajajille. Voittaja pääsee kauden lopuksi erityisvalmennukseen seuraavaa kautta varten.

 

Opelilla oli hyvin samanlainen ajatus nuorten kuljettajien kehittämisestä kuin ADAC:lla. ADAC voi käyttää organisaatiotaan ja autourheiluun rakennettua infrastruktuuriaan tässä yhteisessä projektissa, johon Opel on sitoutunut ainakin vuoden 2016 loppuun saakka. Siitä eteenpäin on olemassa suunnitelma, jonka mukaisesti ADAC Opel Rally Cupin kehittyneimmät kuljettajat nostetaan kilpailemaan kansainvälisellä huipputasolla. Kahdella ensimmäisellä kaudella ajetaan Adameilla ja kolmannella sekä neljännellä kaudella odotetaan käytössä olevan seuraavan sukupolven Opel Corsan.

 

Radalla Astra OPC Cupista osa VLN-endurance kestävyyskilpailuja

 

Uudesta Astra OPC:sta tuodaan kaudelle 2013 asiakkaiden saataville rata-ajoon tarkoitettu versio. Kilpa-autot rakennetaan VLN Endurance Championshipin sääntöjen mukaan, sillä luokka on tällä hetkellä suosituin tavallisten kilpa-ajajien saavutettavissa oleva sarja Euroopassa. Autot kilpailevat myös omana merkkiluokkanaan (Astra OPC Cup). Kauden uskotaan huipentuvan 24 tunnin kilpailuun Nürburgringin legendaarisella radalla.

 

Yksityiskuljettajille rakennetaan erityisen houkutteleva paketti, jossa tarjotaan huipputekniikkaa järkevään hintaan. Ralliprojektin tapaan parhaat kuljettajat saavat rahapalkintoja. Sen lisäksi sarjaan osallistuvat ajajat saavat varaosia kilpailukykyiseen hintaan ja teknistä tukea sekä radalla että sen ulkopuolella.