TEHOKKAITA KULJETUKSIA ENTISTÄ TALOUDELLISEMMIN.

2.7.2012

Opelin suurin pakettiauto kulkee nyt entistä vähemmällä polttoaineella. Kuljettajalla on entistä mukavammat oltavat ja matka sujuu turvallisemmin puhelimen kädet vapaana toiminnon myötä. Laaja mallisto ja palkitut ominaisuudet ovat ennallaan.

 

Opel Movanon myynti alkoi Suomessa toden teolla vasta viime vuonna. Sen ominaisuuksista kertoo parhaiten, että malli valittiin kovien kilpakumppaneiden joukosta Vuoden Pakettiautoksi Suomessa 2011. Movanosta todettiin, että sen voi saada sekä etu- että takavetoisena ja Suomeen valitun malliston voimalinjat sopivat hyvin maamme olosuhteisiin. Valinnan perusteiksi lueteltiin laaja mallisto, varustelu, huolenpito (pitkä huoltoväli), ajettavuus ja polttoainetalous.

 

Nyt Opel Movanon kulutuslukemat ovat laskeneet entisestään, sillä moottoreihin on tehty tehokkuutta lisääviä muutoksia. Moottorin jäähdytys on parantunut, sillä veden kierto käynnistyy nopeammin. Ohjausyksikköä on säädetty uudelleen ja moottorissa sekä ohjaustehostimen pumpussa käytetään uutta öljyä ja myös vaihteiston voiteluaine on vaihdettu. Lisäksi auton alla rullaavat alhaisen vierintävastuksen renkaat.

 

Kaiken tämän yhteisvaikutuksena 2,3 CDTI -moottorilla varustettujen Movanojen kulutus on alentunut merkittävästi sekä 74 kW (100 hv) että 92 kW (125 hv) tehoisena. Esimerkiksi lyhyen etuvetoisen keskikorkean umpipakettiauton (L1H2, pituus 5,048 m ja korkeus 2,496 m) kulutus ja CO2-päästöt ovat melkein kymmenen prosenttia pienemmän kuin enne. Sen yhdistetty kulutus on nyt vain 7,8 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 205 g/km.

 

Vastaavasti 9-paikkainen etuvetoinen Movano Combi (5,048 m pitkä ja 2,307 m korkea) kulkee sekä 74 kW että 92 kW tehoisella moottorilla vielä vähemmällä, sillä sen kulutus on 7,2, l/100 km ja sen mukaiset CO2-päästöt ovat 190 g/km. Myös malliston muiden vaihtoehtojen kulutukset ja päästöt ovat pienentyneet samalla tavalla.

 

Opel Movanon ohjaamo on saanut käyttäjiltä kiitosta tilavuudestaan ja hyvästä ergonomiastaan. Kestävät, miellyttävät materiaalit luovat mukavan ympäristön ja suuret ikkunat tuovat ohjaamoon valoisuutta ja parantavat samalla näkyvyyttä. Ajamisen helppoutta voi vielä lisätä valitsemalla käsivalintaisen kuusivaihteisen vaihteiston sijaan Easytronic-vaihteiston, josta Auto Tekniikka ja Kuljetus kirjoitti numerossaan 6/2011 ”Se toimii paremmin kuin yksikään aikaisemmin kokeilemamme pakettiauton robottivaihde.”

 

Nyt Movanon kuljettajalla on vielä parempi ja turvallisempi työympäristö, sillä autossa on uudet CD/radiot. Niissä on myös Bluetooth eli puhelimen kädet vapaana toiminto. Näin ajaja voi vastata puhelimeen ja soittaa siitä lakia noudattaen irrottamatta otettaan ratista, sillä radion säätimet ovat ohjauspyörässä. Lisäksi audioon voi liittää USB-pistokkeen avulla oman MP3-soittimen ja kuunnella mielimusiikkia.

 

Opel Movanon varustelu on aiempaan tapaan kattava. Siihen kuuluvat edellä mainitun audion lisäksi muun muassa ajonvakautus, ilmastointilaite, monipuolinen kauko-ohjattava keskuslukitus, sähkökäyttöiset ikkunannostimet, joissa kuljettajan puoleisessa on automaattitoiminto sekä sähköllä säädettävät, lämmitettävät ulkotaustapeilit. Tavarat voi kuljettaa nyt etuvetoversioilla entistä mukavammin ja pehmeämmin, sillä siihen on saatavana lisävarusteena ilmajousitus. Värivalikoimaan on lisätty metallimusta.

 

Pitkän (40 000 km) huoltovälin ja kohtuuhintaisten huoltojen ansiosta Opel Movanon käyttökustannukset ovat alhaiset. Uudistuneiden moottorien alentuneen kulutuksen myötä Movanolla kuljettaminen on entistä taloudellisempaa, minkä lisäksi hankintahinnat ovat kilpailijoiden nähden erittäin järkevällä tasolla. Opel Movanon hinnat alkavat pakettiautona 31 216 eurosta ja 4,5 tonnin kuorma-autona 37 530 eurosta.