MODERNIA TYYLIKKYYTTÄ PIENIMPÄÄN AUTOLUOKKAAN.

11.7.2012

Opel Adam on luokkansa uusi tyyli-ikoni, joka on täysin saksalainen suunnittelua ja valmistusta myöten. Adam tuo kaupunkiautoluokkaan varusteita ja ominaisuuksia, joita on totuttu saamaan vasta paljon suuremmissa ja kalliimmissa autoissa.

 

Opel lähtee valloittamaan uutta autoluokkaa näppärällä ja muodikkaalla Adamillaan. Monesta kilpailijastaan poiketen Adamin linjoja ei ole haettu menneisyydestä, vaan niin korin muodot kuin sisustus ovat erittäin modernit ja edustavat tulevaisuuteen tähtäävää ajattelua.

 

Järkevän kokoinen

Adamilla Opel lähtee kilpailemaan toden teolla pienimmässä A-segmentissä. Räväkässä Adamissa yhdistyvät voimakas muotoilu ja lähes rajattomat mahdollisuudet rakentaa täysi oma auto, jollaista ei ole kenelläkään muulla.

 

Korin pituus on 3,70 metriä, mikä takaa erinomaisen turvallisuuden näppäryydestä tinkimättä. Adamin 1,72 metrin leveys puolestaan takaa neljälle matkustajalle väljät, mukavat tilat.

 

”Uusi Opel Adam tarjoaa merkillemme paljon kasvumahdollisuuksia. Olemme erittäin ylpeitä muodikkaasta, pienestä mallistamme, joka tuo saksalaista insinööritaitoa tähän luokkaan”, sanoo uutuudesta ylpeä Opelin pääjohtaja Karl-Friedrich Stracke ja jatkaa ”Itse asiassa Adam on luokkansa ainoa auto, jota valmistetaan vain Saksassa.”

 

Opel Adam tulee markkinoille kolmella bensiinimoottorilla varustettuna (1,2-litrainen 51 kW/70 hv ja 1,4-litrainen joko 64 kW/87 hv tai 74 kW/100 hv tehoisena) ja viisivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla. Kaikkien moottorien kanssa saa ecoFLEX-tekniikkapaketin, johon kuuluu muun muassa Start/Stop-tekniikka. Myöhemmin Adamiin tulee uusi bensiinimoottorien sukupolvi, joka on ahdettu ja varustettu polttoaineen suorasuihkutuksella. Moottorin myötä tulee myös uuden sukupolven kuusivaihteinen vaihteisto.

 

Sanalla sanoen ainutlaatuinen

Adamin myötä luovutaan perinteisestä varustetasoajattelusta ja siirrytään auton personointiin, jossa varustetasot kuvaavat pikemminkin auton omistajan tunteita ja luonnetta. JAM on rohkean muodinmukainen ja värikäs. GLAM korostaa eleganssia ja hienostuneisuutta. SLAM puolestaan vetoaa energisyydeellään ja urheilullisuudellaan.

 

Adam Jamin, Adam Glamin ja Adam Slamin kolme ”mielialaa” muodostavat perustan lähes rajattomaan määrään vaihtoehtoja rakentaa täysin oma, yksilöllinen auto. Valittavana on suuri määrä ulkovärejä, kolme katon väriä, erilaisia sisustuksia, panelointeja ja kattoverhoiluja aina LEDeillä valaistua ”tähtitaivasta” myöten.

 

Opelin muotoilusta vastaava Mark Adams kuvaakin uutuutta: ”Mitään muuta tämän luokan autoa ei voi räätälöidä yhtä monipuolisesti kuin Opel Adamia, jonka ulko/sisävärin, verhoilumateriaalin, koristeiden ja lisävarusteiden yhdistelmät ovat rajattomat. On hyvin todennäköistä, että asiakkaamme eivät näe toista autoa, joka olisi samanlainen kuin heidän omansa.”

 

Uuden Adamin suurimpia vahvuuksia on ennakkoluuloton muotoilu, joka on uusi sovellus Opelin muotokielestä: veistoksellinen taiteellisuus kohtaa saksalaisen täsmällisyyden. Adamissa linjaa on muunnettu muotivetoiseen kaupunkiautoluokkaan sopivaksi. Moderneja muotoja vahvistaa ainutlaatuinen ”kelluva” katto, jota voi korostaa kaksivärisyydellä.

 

Adamin sivulinjassa on paljon yhteistä urheilullisen Astra GTC:n kanssa ja keulan siipimäiset huomiovalot auttavat tunnistamaan uutuuden oitis Opeliksi. Ensimmäistä kertaa A-segmentissä sekä etu- että takavalot saa sähköä säästävillä LEDeillä toteutettuina.

Turvallisuutta korostava varustelu

Opel Adam on tukevasti maan pinnalla, sillä siinä on 2,311 metrin akseliväli ja peräti 1,485/1,478 metrin raideväli. Pyöräkoot vaihtelevat 15 ja 18 tuuman välillä, joista 17- ja 18-tuumaisten pyörien kanssa tulee urheilullisempi alusta. Adamin sähköisessä ohjastehostimessa on City-asetus, jolloin ohjaus on erityisen kevyt helpottaen pysäköintiä. Ajonvakautukseen (EPS) kuuluu paljon ominaisuuksia  mäkilähtöavustinta myöten.

 

Hienoja varusteita ja innovaatioita, jotka on totuttu saamaan vasta paljon kalliimmissa autoissa, edustaa uuden sukupolven pysäköintiavustin APA II (Advanced Park Assist). Kun kuljettaja kytkee sen toimintaan napin painalluksella, järjestelmä kertoo riittävän suuren paikan löytymisestä. Avustin ohjaa auton paikalleen, eikä kuljettajan tarvitse tehdä muuta kuin pitää auto liikkeellä ja vaihtaa vaihteita. Avustimen kanssa tulee katvehälytin (Side Blind Sport Alert, SBSA). Toinen tässä autoluokassa ennen näkemätön varuste on lämmitettävä ohjauspyörä.

 

Adam saa kunnian olla ensimmäinen Opelin malli, jossa esitellään yhtiön uutta ajattelua edustava tietojärjestelmä. Se liittää omistajan älypuhelimen ominaisuudet ajoneuvoon ja lisää niiden merkitystä. Opelin järjestelmässä eri sovellusten käyttö on helpompaa ja joustavampaa kuin perinteisissä. Siinä on alusta alkaen mahdollisuus käyttää Apple-järjestelmien lisäksi myös Android-pohjaisia järjestelmiä.

 

Opel Adamin tilauksia aletaan ottaa vastaan sen Pariisin autonäyttelyssä (29.9. – 14.10.) tapahtuvan ensiesittelyn jälkeen. Ensimmäiset autot saapuvat jälleenmyyjille tammikuussa 2013.