Tyylikäs ja ylellinen Opel Cascada.

17.2.2013

Opel esittelee ensimmäistä kertaa historiansa aikana itse valmistamansa persoonallisen nelipaikkaisen avoauton. Cascada jatkaa upeiden avoautojen sarjaa, jollaisia itsenäiset korivalmistajat ovat tehneet Opeleista kautta vuosikymmenten.

 

Opel laajentaa mallistoaan nopeaan tahtiin jo kolmannella mallilla, mikä vie saksalaisvalmistajan jälleen uuteen autoluokkaan. Opel Mokka ja Adam saavat jatkoa Cascadasta, joka nostaa yhtiötä edelleen lähemmäs premium-merkkejä. Cascadan muotoilu, ominaisuudet ja edistyksellinen varustelu kohottavat Opelia ennen näkemättömälle tasolle eurooppalaisten autonvalmistajien joukossa.

 

Opel Cascada ei ole yhtiön ensimmäinen ylellinen nelipaikkainen avoauto, vaan 1950- ja 1960-luvuilla Kapitänista ja Recordista valmistettiin pieniä määriä upeita katottomia versioita. Tuolloin autoja ei kuitenkaan tehnyt Opel itse, vaan asialla olivat erikoistuneet saksalaiset koriräätälit, kuten Autenrieth ja Karl Deutsch. Uudella Cascadalla on yhteistä edeltäjiensä kanssa korkeatasoinen työn laatu ja hienostunut tyyli, joka jatkuu auton pienimpiin yksityiskohtiin.

 

Tasan 60 vuotta sitten parinkymmenen kilometrin päässä Opelin pääkonttorista Rüsselsheimista sijaitsevassa Darmstadissa toiminut arvostettu Autenrieth-korivalmistaja teki Kapitänistä kauniin avomallin. Aikanaan urheilullisena pidetyn auton 2,5-litrainen kuusisylinterinen moottori vei auton 130 km/h huippunopeuteen.

 

Cascadassa tulee ensimmäisenä Opel-mallina tarjolle yhtiön uusi 1,6-litrainen SIDI Turbo ECOTEC-moottori, joka kehittää 125 kW (170 hv). Sen voimalla uutuus kiitää parhaimmillaan 222 km/h huippunopeudella. Taloudellisuutta kaipaavalle vaihtoehtona on 121 kW:n (165 hv) tehoinen 2,0 CDTI-moottori, jolla varustettuna Cascadan yhdistetty keskikulutus on vain 5,2 l/100 km.

 

Köln-Braunsfeldissä toiminut koripaja Karl Deutsch valmisti 1960-luvulla linjakkaita avomalleja sekä Opel Record A- että Record C-malleista. Tuohon aikaan autoissa oli käsin avattava kangaskatto. Uudessa Cascadassa katto nousee ja laskeutuu käsin koskematta sähköllä 17 sekunnissa myös ajon aikana aina 50 km/h nopeuteen saakka. Mikä parasta vakiovarusteisiin kuuluu katon kaukosäätö, jolla sisustuksen saa nopeasti suojaan sateen sattuessa.

 

Avokoriset Opel Recordit jäivät harvinaisuuksiksi, sillä lähtöhinnaltaan 6 500 – 8 000 saksan markan lisäksi ostajan oli maksettava lähes yhtä paljon (5 000 DM) muutostyöstä. Opel Cascadan hinta on paljon maltillisempi, ja se on huomattavasti edullisempi kuin premium-merkkien vastaavat mallit.

 

Tiloiltaan, ominaisuuksiltaan ja varusteiltaan Opel Cascada ei sen sijaan häviä lainkaan kilpailijoilleen. Siinä on mukavat tilat neljälle matkustajalle ja 380 litran suuruinen tavaratila on luokkansa suurin.

 

Viimeisin ylellinen avomallinen Opel ennen Cascadaa oli Dettingenissä sijainneen Opelin jälleenmyyjän Keinathin Monza Coupésta tekemä muunnos. Olemukseltaan hyvin Cascadan kaltaista ja 4,7 metrisenä samanpituista Monza KC5 Convertiblea valmistettiin vain 172 kappaletta. Siinä oli tilat neljälle ja huippuluokan nahkasisustus. Uuteen Cascadaan saa halutessaan vähintään yhtä korkeatasoisen sisustuksen valitsemalla valinnaisen nappanahkaverhoilun.