Uuden Opel ADAMin myynti alkaa ensi viikonloppuna.

17.4.2013

Jokaiselle oma persoonallinen Adam

 

Opel ei panosta pikkuautouutuudessaan historiaan tai retroiluun, vaan tarjoaa modernia tekniikkaa ja varusteita. Adamissa on paljon moderneja yksityiskohtia ja sen ostaja voi personoida itselleen ainutlaatuisen auton. Opel Adamissa saa korkeatasoisen turvallisuuden, hyvän varustelun ja hauskan ajettavuuden alle 15 000 eurolla.

 

Uusi Opel Adam laajentaa entisestään saksalaisvalmistajan mallistoa avaten sille aivan uuden kilpailuluokan. Uutuus kasvattaa Opelin tarjontaa, sillä viime vuonna markkinoille tuotiin Vuoden Autoksi 2012 valittu Ampera-sähköauto ja Mokka avasi menestyksellisesti pelin kompaktien katumaasturien sarjassa. Adam saa pian seurakseen uuden upean Cascada-avoauton, minkä lisäksi koko Opel-mallistoon on tulossa uusia moottoreita, vaihteistoja ja varusteita.

 

Pikkuautojen joukossa Opelista tulee Adamin myötä entistä vahvempi, sillä myynnissä on peräti viisi mallia. Adam tarjoaa persoonallisen, nykyaikaisen vaihtoehdon kaikkein pienimpien autojen joukkoon. Euroopassa sen rinnalla on tilaa tarvitseville Agila, jota ei tuoda Suomeen. Pykälää kookkaampien autojen sarjassa on kolme kovaa vaihtoehtoa, sillä Corsan lisäksi asiakkaat voivat valita kompaktin Meriva tila-auton ja katumaasturi Mokkan.

 

Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä uskoo, että uudesta Adamista tulee omassa luokassaan todellinen hitti: ”Tavoitteemme on myydä tänä vuonna 300 Adamia eli saman verran kuin Miniä ja Fiatin 500-mallia myytiin viime vuonna yhteensä. Jälleenmyyjämme ovat ottaneet uutuuden todella innostuneesti vastaan ja auton nähneet ostajakandidaatit ovat reagoineet samalla tavalla.”

 

Persoonallinen…

 

Adam on Opelin ensimmäinen uuden aikakauden pikkuauto, joka henkii modernia elämäntapaa. Monesta kilpailijasta poiketen Opel ei ammenna auton muotoja menneisyydestä, vaan katsoo kohti tulevaisuutta.

 

”Koko tiimimme oli liikkeellä ”Me voimme tehdä” -asenteella ja esitti paljon ennakkoluulottomia ideoita Adamia luodessamme. On uskomatonta nähdä, miten suuri osa niistä läpäisi kaikki suunnittelun vaiheet ja on asiakkaiden saatavilla tuotantomallissa. Rohkean lähestymisemme ansiosta Adamin voi räätälöidä monipuolisemmin kuin minkään muun automallin. Siihen on saatavissa lähes rajaton määrä ulko- ja sisustusvärejä, vanteita, verhoiluja ja muita yksityiskohtia,” kertoo Opelin muotoilujohtaja Malcolm Ward.

 

Opel tuo Adamin myötä palkitun muotokielensä, missä veistoksellisuus yhdistyy saksalaiseen täsmällisyyteen, ensimmäistä kertaa pikkuautoihin. Voimakkaan näköinen uutuus on vain 3,70 metrin pituinen, mutta 1,72 metrin leveys antaa sille omassa luokassaan poikkeuksellista väkevyyttä. Miniä leveämpänä Adam näyttää istuvan tukevasti tiessä.

 

Sivulta päin katsottuna kaikkein yllättävin piirre on korin päällä ”kelluva” katto, joka näyttää olevan irti korista varsinkin kaksivärisissä yhdistelmissä. Auton nimi on sijoitettu kromisena allekirjoituksena C-pilariin korostamaan auton ylellistä olemusta ja ainutlaatuisuutta.

 

Sivulinjaa hallitsevat Opelin nykymallistolle tyypilliset kaaret oven alaosassa ja oven kahvaan liittyen, jotka on toteutettu samaan tyyliin kuin Astra GTC:ssä. Edessä perusmallia lukuun ottamatta LEDeillä toteutetut huomiovalot muodostavat Opelin nykyiseen tapaan siiven, ja myös takavaloina on LEDit ainoana autona (Slam-varustetaso) tässä kokoluokassa.

 

Sisustuksesta on tehty erittäin ylellinen. Mukavat tilat nostavat matkustamisen nautintoa, minkä lisäksi ajaminen on tehty todella helpoksi. Ohjaamo on hyvin samanlainen kuin Opelin suuremmissa ja kalliimmissa malleissa, kuten Insigniassa. Adamin yksinoikeutena ovat kromikehyksiset huippuluokan kronografeja muistuttavat mittarit ja kromatut katkaisimet.

 

…tai vielä persoonallisempi

 

Adam on Opelin uusi mestari siinä mitä tulee yksiöllisten toiveiden täyttämiseen. Vaihtoehtoja on niin paljon, että Malcolm Wardin mukaan on epätodennäköistä kohdata koskaan kahta täsmälleen samanlaista Adamia.

 

Ulkovärejä on kaksitoista ja jo niiden nimet kertovat raikkaista, tuoreista ajatuksista ja nuorekkuudesta. Värien nimissä on yleisen mahtipontisuuden sijaan käännytty elokuvamaailmaan, sillä muun muassa ”Purple Fiction” ja ”Saturday White Fever” kertovat osuvasti värin, mutta luovat samalla myös jännittäviä mielikuvia. Auton avaimessa on sama väri kuin korissa, joten omistajalla on aina mukanaan personoitu osa autoa. Korin lisäksi kattoon voi valita kolme kontrastiväriä, jotka ovat ”I’ll be Black”, ”White my Fire” ja ”Men in Brown”.

 

Perinteisten varustetasojen sijaan Adamissa lähdetään liikkeelle yhdellä kolmesta omistajaansa parhaiten kuvaavasta mielialasta. Niistä JAM kertoo muotitietoisuudesta. GLAM korostaa eleganttina vaihtoehtona tyylikkyyttä sekä ylellisyyttä ja SLAM puolestaan henkii urheilullisuutta.

 

Kaikkiin mielialoihin saa erilaisia paketteja, kuten White, Black tai Extreme, jotka tuovat autoon vielä lisää väriä ja elävyyttä. Sen jälkeen voi lisätä tarrasarjoja ja lisäksi valittavana on 31 erilaista 15–18-tuumaista vannevaihtoehtoa. Suomessa Adamissa on aina vakiona vähintään 16-tuumaiset kevytmetallivanteet joihin voi lisätä vielä korin värisiä tai vastakkaisia väriklipsejä joko heti auton ostettuaan tai myöhemmin auton omistuksen aikana.

 

Sisustus tarjoaa ostajalle yhtä monipuoliset mahdollisuudet oman persoonallisuuden esiin tuomiseen. Jo perusvärejä on neljä (musta, kaakao, violetti ja valkoinen), minkä lisäksi tarjolla on 15 erilaista istuinverhoilua nahkaa myöten. Oviin ja kojelautaan on valittavissa 19 panelointia. Ne voi tilata erikseen, joten Adamin sisustusta voi helposti muuttaa auton ostamisen jälkeenkin. Näistä paneloinneista 11 on auton korin värisiä ja kahdeksan kuvioituja, joista kahdessa on taustavalaistus, mikä on aivan uudenlainen varuste.

 

Monipuolisuus jatkuu tunnelmavalaistuksen mahdollisuuksissa, sillä siinä on valittavissa kahdeksan väriä. Autossa voidaan käyttää yhtä väriä, tai sen voi säätää vaihtumaan jatkuvasti. Valoa saa myös kattoon, johon voi valita 64 LED-valon heijastaman tähtitaivaan vajaan 350 euron hintaan. Sen saa yhdistettyä vaikka pilviseen taivaaseen, minkä lisäksi kattoverhoilun vaihtoehtoina ovat syksyn lehdet ja ruutulippu. Yksivärinenkin verhoilu on saatavissa tai sitten voi päätyä panoraamakattoon.

 

Turvallisuutta ja varusteita

 

Vaikka Adam on kooltaan pieni, ei sen turvallisuudesta ole tingitty. Autossa on muun muassa monipuolinen turvallisuusvarustus, joka kattaa niin törmäyksiä ehkäisevän aktiivisen turvallisuuden kuin matkustajia suojaavat passiivisen turvallisuuden varusteet.

 

Ajonvakautus, lukkiutumattomat jarrut, elektroninen jarrutasapainon säädin, hätäjarrutuksesta varoittavat jarruvalot, mäkipidätin, etu- ja sivuturvatyynyt, ikkunaturvaverhot, ISOFIX-lastenistuinten kiinnikkeet, vakionopeudensäädin, nopeudenrajoitin… lista on pitkä ja sitä voi vielä jatkaa lisävarusteilla. Pysäköintiä helpottamaan voi valita tavallisen pysäköintitutkan taakse tai edistyksellisen pysäköintiavustimen.

 

Opel Adam on mukava ajaa, sillä lyhyen 2,311 metrin akselivälin ansiosta se on ketterä, mutta toisaalta leveä raideväli (1,472/1,464 m) varmistaa vakaan etenemisen maantiellä. Adam onkin paljon suuremman auton tuntuinen, kuin korin ulkomitat antavat olettaa.

 

Moottoriksi on tarjolla 1,2- tai 1,4-litrainen bensiinimoottori, joista jälkimmäisestä on olemassa kaksi viritysastetta. Tehoa on eri vaihtoehdoissa 51 kW (70 hv), 64 kW (87 hv) tai 74 kW (100 hv). Pieninkin moottori riittää viemään kevyttä autoa riittävän rivakasti ja vahvimmassa on mukana jo aimo annos reippautta.

 

Opel Adamin hinnat alkavat 1,2-litraisella moottorilla varustetun Jamin 14 991,49 eurosta. Jo sen vakiovarustukseen kuuluvat 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, nahkaverhoillun ohjauspyörän lämmitin, audion ja vakionopeudensäätimen kytkimet ohjauspyörässä ja Bluetooth.

 

Opel Adam Glamin saa 1,2-litraisella moottorilla 16 482,15 eurolla ja 1,4-litraisella 64 kW:n (87 hv) tehoisella hinta on 16 990 euroa. Silloin ilmastointi vaihtuu automaattiseksi, autossa on lasinen panoraamakatto, audio on monipuolisempi ja on paljon hauskoja yksityiskohtia.

 

Mallisarjan huipulla on urheilullinen Slam, jonka perusmoottori on 1,4-litrainen ja hinta tasan tuhat euroa Glamia korkeampi. Vajaan 500 euron hintaan keulalle saa 74 kW (100 hv) kehittävän moottorin. Vakiovarustukseen kuuluvat edellisten lisäksi madallettu alusta ja 17-tuumaiset vanteet, tummennetut ikkunat ja LED-takavalot, minkä lisäksi koko auton olemus henkii urheilullisuutta.

 

Adamin ensiesittely on kaikissa Opel-liikkeissä viikonloppuna 19.-21.4.2013