Uusi Opel Cascada.

Avoautoilua tyylikkäästi järkevään hintaan.

4.6.2013

Opelin uusi ylellinen nelipaikkainen avoauto, Cascada on saapunut Suomeen. Uutuus on linjakas niin katon ollessa alhaalla kuin suljettu. Käyttökelpoisen takaistuimen, kunnollisen tavaratilan ja kattavan varustelun tarjoavan Cascadan hinnat alkavat 33 997 eurosta.

 

Opel Cascada on vajaan parin vuoden kuluessa jo neljäs malli, jolla saksalaisvalmistaja laajentaa mallistoaan aivan uuteen autoluokkaan. Uutuus jatkaa upeiden avoautojen sarjaa, jollaisia itsenäiset korivalmistajat ovat tehneet Opeleista kautta vuosikymmenten.

 

Adam, Ampera ja Mokka saavat Cascadasta arvoisensa sisaren, joka nostaa Opelia lähemmäs arvostettuja premium-merkkejä. Uutuuden tyylikkäät linjat, korkealuokkaiset ominaisuudet ja edistyksellinen varustelu kohottavat Opelin ennen näkemättömälle tasolle eurooppalaisten autonvalmistajien joukossa.

 

Paluu suurten avoautojen luokkaan

Opel valmisti monen Kadett- ja Astra-sukupolven ajan niistä joko kangas- tai kovakattoisia avoautoja, mutta nyt mennään tavallaan historiassa paljon kauemmaksi. Aikanaan 1950- ja 1960-luvuilla Opelin Kapitän- ja Record-malleista tehtiin Saksassa pienten koripajojen toimesta tyylikkäitä avoautoja ja nyt palataan näihin aikoihin.

 

Aikanaan 60 vuotta sitten esitellyn Opel Kapitänin tapaan uuden Cascadan sulavalinjaisessa 4,7 metriä pitkässä korissa on hyvät tilat neljälle matkustajalle. Pieneen tilaan sähkön avulla laskostuvan kangaskaton ansiosta myös tavaroille on runsaasti tilaa ja takaistuimet eteen taittamalla tilan saa helposti laajennettua.

 

Niin kooltaan, varusteiltaan kuin olemukseltaan Opel Cascada on aivan toisella tasolla kuin alemman keskiluokan mallit. Osuvampia vertailukohtia ovatkin Audin A5:n ja BMW:n 3-sarjan avomallit. Suurimpana erona niihin on hinta, sillä Opel Cascada on suorastaan halpa tarjoamiinsa ominaisuuksiin nähden.

 

”Cascada sijoittuu upeana avoautona ylempään keskiluokkaan niin 4,7 metrin pituuden kuin  edistyksellisen tekniikkansa ansiosta ja uutuuteemme nouseekin Opelin mallistossa lippulaivaksi,” sanoo Opelin uusi pääjohtaja tohtori Karl-Thomas Neumann kiteyttäen Opelin uuden avomallin viehätyksen. ”Se tarjoaa vastustamattoman yhdistelmän Opelin hienoimpia varusteita, kuten HiPerStrut-etujousituksen, älykkäät AFL+-valot ja toisen sukupolven Opel Eye etukameran. Auton kangaskatto nousee ja laskee 17 sekunnissa ja kattoa voi käyttää kaupunkinopeuksissa myös ajon aikana. Tarjoamalla muun muassa nämä ominaisuudet voimme tavoittaa vaativat asiakkaat, jotka haluavat avoautoltaan premium-tason laatua kohtuuhintaan.”

 

Kaunis niin katto alhaalla kuin ylhäällä

Opel Cascada jatkaa yhtiön nykyistä muotoilufilosofiaa, jossa veistoksellinen taiteellisuus yhdistyy saksalaiseen täsmällisyyteen. Cascadan linjoihin loihdittiin piirteitä vanhan hyvän ajan ”Grandes Routièresien” klassista ja ajatonta eleganssia.

 

Opelin muotoilujohtaja Malcolm Ward kertoo tiiminsä saamasta toimeksiannosta: ”Työmme oli yksinkertainen: suunnitelkaa ylempään keskiluokkaan niin korkeatasoinen Opel-avoauto, että kukaan ei osaa sellaista odottaa. Pystyimme aloittamaan työn lähes nollasta – tyhjältä paperilta. Saimme olla tavallista luovempia, sillä meidän ei tarvinnut käyttää mitään olemassa olevaa mallia lähtökohtana. Lähes kaikki Cascadan visuaaliset elementit ovat ainutlaatuisia ja niistä koostuu huomiota herättävän näyttävä auto.”

 

Viimeisimpien Opel-mallien tapaan myös Cascadan tyylikkäissä linjoissa yhdistyvät yksinkertaiset ja selkeän puhtaat muodot veistoksellisuuteen. Muodot ovat kaikista suunnista tarkasteltaessa hyvin tasapainossa ja niistä rakentuu kaunis kokonaisuus. Koska Cascada on tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön, suunnittelun aikana kiinnitettiin erityistä huomiota siihen, että muodot ovat sulavalinjaiset myös katon ollessa ylhäällä. Auto onkin urheilullisen coupémainen, eikä katto näytä jälkeenpäin viime hetkessä lisätyltä.

 

Opel Cascadan akseliväli on 2,695 metriä eli vain 40 mm lyhyempi kuin Insigniassa. Raideväli on niin edessä kuin takana 1,587 mm, mikä on edessä jopa pari millimetriä enemmän kuin Insigniassa. Näiden alustan mittojen avulla auto on erittäin vakaa ajettava, mutta sen lisäksi mitat takaavat myös miellyttävät tilat neljälle matkustajalle. Opel päätyi kangaskattoon sen pienemmän painon lisäksi myös tilojen takia.

 

Tavaratila on katon ollessa alhaalla 280 litran kokoinen ja kasvaa katto ylhäällä perheautotasolle 380 litraan. Erityispiirteenä Cascadassa on mahdollisuus taittaa takaistuimen selkänoja kahtena samansuuruisena puolikkaana alas, jolloin tavaratilaa on 750 litraa ja lastattava esine voi olla jopa yli 1,8 metrin pituinen. Läpilastausmahdollisuutta ei olisi, mikäli autoon olisi valittu teräskatto.

 

Edistyksellistä tekniikkaa

Suurin osa avoautoista perustuu umpikoriseen malliin, josta on sitten tehty uusi versio. Opel Cascada on suunniteltu alusta alkaen ainoastaan avoautoksi, mikä on auttanut tekemään sen rakenteesta juuri tähän tarkoitukseen sopivan. Kori on erittäin jäykkä, minkä ansiosta auton ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset ja matkustaminen miellyttävää. Tietenkin jämäkkä korirakenne on auttanut tekemään autosta myös hyvin turvallisen.

 

Opel on valinnut Cascadan alustarakenteisiin parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa, sillä edessä on alun perin Insignia OPC:tä varten kehitetty HiPerStrut (High Performance Strut) jousitus. Siinä on vähennetty jousituksen ja ohjauksen vaikutusta toisiinsa, millä saadaan paras mahdollinen pito ja täsmällisyys kaarreajoon. Muita etuja on se, ettei ohjaus vetele kiihdytettäessä ja rakenne vie myös vähemmän tilaa ja on perinteistä kevyempi.

 

Lisävarusteena saa Opelin FlexRiden, jolloin jousituksen ominaisuuksia voi säätää tilanteen mukaan. Kuljettaja voi valita mukavuuden ja urheilullisuuden väliltä tai antaa jousituksen säätää toimintaansa automaattisesti. Lisäksi ajaja voi asettaa omat valintansa. Jäykän korin ja jousitusratkaisujen ansiosta Cascadassa voidaan käyttää suuria pyöriä. Peruskokona ovat 17-tuumaiset (Suomeen tuotavissa vakiona 18-tuumaiset), mutta autoon voi asentaa 20 tuuman pyörät.

 

Cascadan myötä Opeliin tulee saataville uuden sukupolven ahdettu suorasuihkutusmoottori 1,6 SIDI Turbo Ecotec. Se on ensimmäinen kokonaisesta moottoriperheestä, joka korvaa ajan mittaan nykyiset 1,6-litraiset bensiinimoottorit. Tehoa on tarjolla 125 kW (170 hv) ja suurin yliahtopaineella saavutettava vääntömomentti on peräti 280 Nm alhaisella 1 650 r/min käyntinopeudella.

 

Moottorin kanssa tulee kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto ja polttoainetta säästävä Start/Stop-toiminto. Yhdistetty kulutus on kohtuullinen 6,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 148 g/km. Tällä moottorilla varustettuna Cascada kiihtyy paikaltaan lähtien 100 km/h nopeuteen 9,6 sekunnissa ja saavuttaa 222 km/h huippunopeuden.

 

Sekä kuusivaihteista käsivalintaista että moottorin kanssa vaihtoehtoisesti saatavaa niin ikään kuusivaihteista automaattia on kehitetty huomattavasti aiempaan verrattuna. Käsivalintaisessa vaihteistossa vaihteenvalitsimen liikkeet ovat entistä lyhyemmät ja vaihteensiirto kevyempää. Toisen sukupolven kuusivaihteisessa automaatissa on keskitytty toiminnan tehostamiseen.

 

Suomessa hinnat alkaen malli on varustettu Opelin nykymallistosta tutulla 103 kW (140 hv) kehittävällä 1,4-litrainen bensiiniturbolla.

 

Euroopassa on lisäksi myynnissä 1,4-litrainen 88 kW (120 hv) tehoinen bensiinimoottori sekä 2,0-litrainen diesel joko yhdellä tai kahdella ahtimella

 

Varusteilla turvallisuutta ja mukavuutta

Opel lähti Cascadan kehitystyössä liikkeelle siitä, että asiakkaille tarjotaan paras mahdollinen viiden tähden taso niin turvallisuudessa kuin mukavuudessa. Molempien perustana on niin pitkittäis- kuin kiertosuunnassa erittäin jäykkä kori, joka antaa suojaa mahdollisissa törmäyksissä.

 

Koska autossa ei ole kattoa, tarvitaan ylimääräistä suojaa ympäriajon varalle. Takaistuimien takana ovat pyroteknisesti aktivoituvat suojakaaret, jotka ponnahtavat esiin myös turvatyynyjen toimiessa. Etuturvavöissä on kaksoiskiristimet, jotka pitävät matkustajat tiiviisti istuimissaan törmäystilanteessa, minkä takia Cascadaan ei ollut tarpeellista asentaa polviturvatyynyjä. Lisäksi autossa on kaksivaiheisesti toimivat etuturvatyynyt, edessä istuvien kylkeä ja päätä suojaavat sivuturvatyynyt ja pitkä lista turvavarusteita. 

 

Kuljettajan tehtävää helpottavat Suomeen tuotavissa Cascadoissa muun muassa vakionopeudensäädin, sähköinen käsijarru, mäkilähtöavustin, pysäköintitutka edessä ja takana, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin ja kaukovaloautomatiikka. Kohtuulliseen lisähintaan (1 723 €) saa kuljettajapaketin, joka sisältää palkittujen mukautuvien AFL-ajovalojen ja kaksoisksenonien lisäksi monipuolisesti säädettävät AGR-istuimet eteen. Saatavana on myös turvallisuuspaketti, johon on koottu kaistavahti, Opel Eye -liikennemerkkitunnistin ja etäisyydentunnistin edellä ajavaan.

 

Kehittäessään tilavaa nelipaikkaista avoautoa Opel halusi tehdä sen ympärivuotiseen ajoon sopivaksi. Niinpä katon rakenteeseen syvennyttiin, ja jo vakiokatto antaa hyvän suojan niin ääntä kuin kylmää tai kuumaa ulkoilmaa vastaan. Valittavana on vielä pieneen lisähintaan kolmikerroksinen akustinen katto, joka takaa vielä alhaisemman melutason. Sen voi valita mustan lisäksi myös ruskeana tai sinisenä.

 

Opel Cascada on kuin Suomen olosuhteisiin suunniteltu, sillä siinä on aurinkoisen kesäpäivän varalta kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Toisaalta talven pakkaset on otettu huomioon, sillä istuinlämmittimien lisäksi vakiona on myös ohjauspyörän lämmitys, joka lämmittää sen kylmällä ilmalla nopeasti 32 asteen lämpötilaan.

 

Ennen ajoon lähtöä on saatava matkustajat myös takaistuimelle. Se onnistuu helposti leveän runsaasti aukeavan oven avulla, minkä lisäksi kulkua auttavat sähköllä eteen liukuvat etuistuimet. Ne toimivat myös takaistuimelta käsin istuimen yläosaan sijoitetulla kytkimellä. Myös jo aiemmin mainittu kahdessa osassa eteen taittuva takaistuimen selkänoja toimii sähköllä. Leveäovisissa avoautoissa turvavyötä joutuu yleensä kurottamaan kaukaa takaa, mutta Cascadassa se ojennetaan kohteliaasti sähkön avulla käden ulottuville.

 

Katon voi nostaa ja laskea nopeasti 17 sekunnissa yhdellä napin painalluksella vaikka liikkeellä ollessa, kunhan nopeus on alle 50 km/h. Katto ja ikkunat toimivat myös virta-avaimen painalluksella, joten sateen yllättäessä katukahvilasta ei tarvitse juosta autolle.

 

Ensimmäiset Opel Cascadat ovat saapuneet Suomeen ja hinnat alkavat Cascada 1,4 T (103 kW/140 hv) -mallin 33 996,98 eurosta. Uudella 1,6 SIDI (125 kW/170 hv) moottorilla varustettuna hinta on 35 998 euroa eli vain parituhatta euroa enemmän. Viime mainitun saa myös automaattivaihteisena, jolloin hinta on 38 994,83 euroa.

 

Lisävarustelistalta löytyy paljon tavaraa. Edellä mainitun 1 723 euron hintaisen kuljettajapaketin lisäksi on tarjolla 2 054 euron hintainen mukavuuspaketti. Siinä on paljon hyödyllisiä varusteita, joista tärkeimmät ovat 7-tuumaisella kojelautaan integroidulla värinäytöllä varustettu navigaattori, FlexRide-alusta ja murtohälytin.

 

Saatavana ovat myös muun muassa tuulen tuiverrusta matkustamossa vähentävä ilmanohjain, jonka voi asentaa joko etuistuimien taakse tai taakse pääntukien väliin. Vakiona olevan kangasverhoilun sijaan voi valita mustan nahkaverhoilun tai vielä ylellisemmän ruskean nappanahkaverhoilun. Niihin Opel on kehittänyt jotain aivan uutta, sillä nahkaverhoilussa on lämpiämistä vähentävä kerros, joka vähentää auringon kuumentavaa vaikutusta jopa kolmellakymmenellä asteella.