Uusi 3-sylinterinen 1,0-litrainen turbomoottori.

12.8.2013

Uuden pienten suorasuihkutuksella varustettujen bensiinimoottorien ensimmäinen jäsen on ahdettu 1,0-litrainen 85 kW (115 hv) kehittävä moottori. Kokonaan kevytmetallinen moottori on sekä pieni että kevyt ja antaa enemmän tehoa ja vääntömomenttia kuin vapaasti hengittävä 1,6-litrainen moottori. Yhdessä moottorin kanssa esitellään myös täysin uusi kuusivaihteinen vaihteisto.

 

Puhdas, hienostunut ja hiljainen – siinä kolme adjektiivia, jotka kuvaavat parhaiten Opelin uutta moottoria. Syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä uusi moottori nähdään ensimmäisenä vuonna 2014 Opel Adamin konepellin alla.

Hienostunut toiminta

Kehittäessään uutta moottorisukupolvea Opel asetti itselleen tavoitteeksi nostaa pienten kolmisylinteristen voimanlähteiden käyntiominaisuudet uudelle tasolle. Työhön lähdettiin täysin alusta alkaen, puhtaalta paperilta, ja moottorista haluttiin poistaa kolmisylinterisille moottoreille tyypilliset epämiellyttävät ominaisuudet. Uuden moottorin ääni, värinät ja käynti ovat vähäisempiä kuin monissa nelisylinterisissä voimanlähteissä.

 

Sylinterilohko on korkeapaineella tehtyä alumiinivalua. Lohko suunniteltiin kevyeksi, mutta samalla lujaksi ja vähentämään melutasoa. Korkeapaineisen polttoaineensuihkutuksen putkisto ja suuttimet ovat irrallaan sylinterikannesta, ettei niiden toiminta aiheuttaisi värinöitä.

 

Yksi tärkeä tekijä uuden moottorin hienostuneessa toiminnassa on tasapainoakselin asentaminen öljypohjaan. Ketjukäyttöinen akseli on hiljainen ja toimiessaan samalla nopeudella kampiakselin kanssa vastakkaiseen suuntaan se poistaa kolmisylinteriselle moottorille tyypilliset värinät.

 

Uusi moottori kehittää 85 kW (115 hv) ja mahtavan 166 Nm vääntömomentin käyntinopeusalueella 1 800 – 4 700 r/min. Moottori tarjoaa kuljettajan käyttöön enemmän vääntömomenttia koko käyntinopeusalueella kuin vapaasti hengittävä 1,6-litrainen. Esimerkiksi käyntinopeudella 1 800 r/min ero on 30 prosenttia 1,0 SIDI Turbon (Spark Ignition Direct Injection) hyväksi. Lisäksi polttoaineenkulutus on yli 20 prosenttia pienempi.

 

Uusi 12-venttiilinen 1,0 Turbo on ensimmäinen Opelin kolmi- ja nelisylinterisistä moduulimoottoreista. Tuleva bensiinimoottorien perhe kattaa iskutilavuudet 1,0 litrasta 1,4 litraan. Moottorien tärkeimmät ominaisuudet ovat SIDI, muuttuva venttiilien ajoitus ja kevyt alumiininen sylinterilohko. Uuden moottoriperheen avulla Opel arvioi polttoaineenkulutuksen laskevan merkittävästi ja CO2-päästöjen jäävän uusilla moottoreilla varustetuissa malleissa alle 100 g/km.

Uusi kevyt kuusivaihteinen vaihteisto

Uuden moottorisukupolven kanssa siirrytään myös täysin uuteen kuusivaihteiseen vaihteistoon. Vain 37 kilon painoinen vaihteisto on melkein kolmanneksen nykyisiä kevyempi ja se on myös hyvin pienikokoinen.

 

Vaihteensiirrosta on haluttu tehdä erittäin miellyttävä. Se toimii kevyesti ja vaihdekepin liikkeet ovat lyhyet. Vaihteistossa on kolmoissynkronointi ykkös- ja kakkosvaihteilla sekä kaksoissynkronointi kolmos- ja nelosvaihteilla. Myös peruutusvaihde on synkronoitu.

Osa suurempaa kokonaisuutta

Uuden 1.0 SIDI Turbo -moottorin ja kuusivaihteisen vaihteiston esittely ovat viimeisin askel Opelin voimalinjauudistuksessa. Opel lupasi, että se esittelee vuosien 2012 ja 2016 välillä kolme uutta moottoriperhettä, ja 13 uutta moottoria sekä uusia vaihteistoja.

 

Massiivinen uudistusohjelma aloitettiin keskikokoisilla bensiini- ja dieselmoottoriperheillä. Nuo 1,6-litraiset turbomoottorit ovat nyt saaneet seurakseen 1,0-litraisen turbon, joka on vasta ensimmäinen askel pienempien moottorien valikoimasta.

 

Opelin uudet voimanlähteet ovat vastaus asiakkaiden toiveisiin saada iskutilavuudeltaan pienempiä moottoreita. Samalla ne tarjoavat pienemmän kulutuksen ja alhaisemmat hiilidioksidipäästöt suurempiin moottoreihin verrattuna.