Opelin asema vahvistuu Euroopassa GM:n muutosten yhteydessä.

13.12.2013

Mary Barra on General Motorsin uusi pääjohtaja.

General Motorsin kolmessa vuodessa loistokuntoon nostanut Dan Akerson jää eläkkeelle 15.1.2014 ja hänen tehtävänsä jaetaan kolmen henkilön kesken. Mary Barra ottaa vastaan pääjohtajan tehtävät, Theodore Solsosta tulee GM:n hallituksen puheenjohtaja ja Dan Amman siirtyy toimitusjohtajaksi.

 

Uuden General Motorsin hallituksen puheenjohtajaksi ja pääjohtajaksi vähän yli kolme vuotta sitten syyskuun alussa 2010 valittu Dan Akerson jää eläkkeelle tammikuun puolesta välistä 2014 alkaen. Hänen kolmivuotisen johtonsa aikana GM on noussut erittäin kannattavaksi yhtiöksi, jonka osakekurssi on korkeammalla kuin koskaan. Hänen johtokaudellaan on myös purettu valtion omistus yhtiöstä, ja tästä eteenpäin GM jatkaa täysin itsenäisenä pörssiyhtiönä. Akerson jää eläkkeelle hänen vaimonsa vakavan sairauden takia.

 

”Tavoitteenani oli pääjohtajakaudellani ottaa asiakas huomioon jokaisessa tekemässäni päätöksessä. Halusin GM:lle menestystä pitkällä tähtäimellä ja nostaa sen taas yhtiöksi, josta Yhdysvallat voi olla ylpeä”, sanoo Akerson ja jatkaa, ”olemme edenneet vauhdilla eteenpäin tällä tiellä ja olen varma, että uudet johtajat vievät yhtiötä eteenpäin samaan suuntaan.”

 

Uusi pääjohtaja

 

General Motorsin uusi pääjohtaja on 51-vuotias Mary Barra, joka on työskennellyt GM:llä 19-vuotiaasta alkaen. Barralla on suora yhteys Suomeen, sillä hänen isänsä on niin ikään GM:llä aikanaan Pontiacin tehtaalla töitä tehnyt Ray Makela.

 

Barra on ensimmäinen näin korkeaan asemaan autoteollisuudessa noussut nainen, mutta uuteen asemaan on hyvät perusteet. Hän on johtanut GM:n muutosta saneerauksen jälkeen ja uudistanut täysin yhtiön malliston. Lisäksi hän on nostanut GM:n valmistamien autojen laadun ennätyksellisen korkealle ja saanut asiakastyytyväisyyden kohoamaan aivan uudelle tasolle. Barran iskulause onkin: ”I don’t want to produce crappy cars” eli en halua tehdä huonoja autoja.

 

”Tämä on jännittävää aikaa General Motorsille, jolla on erinomainen automallisto ja vahvin taloustilanne koko yrityksen historian aikana. Olen ylpeä päästessäni johtamaan autoteollisuuden parasta tiimiä ja jatkamaan eteenpäin täydellä vauhdilla”; Barra kuvailee tunteitaan.

 

Opelin tilanne Euroopassa

 

Tehtävänsä jättävä Akerson ei keskittynyt pelkästään Yhdysvaltoihin, vaan piti myös Eurooppaa erittäin tärkeänä GM:lle. Hänen mielilauseitaan on ollut, että vain menestymällä Euroopassa General Motors voi menestyä kaikkialla maailmassa.

 

Tämän toteuttamiseksi Opelille esiteltiin vuosi sitten DRIVE! 2022 kehityssuunnitelma, jota on noudatettu aikataulun mukaisesti. Vuoteen 2016 mennessä Opel esittelee Euroopassa 23 uutta automallia ja 13 uutta moottoria. Osa niistä on jo markkinoilla ja ylittänyt niille asetetut odotukset. Opel Mokasta on otettu vastaan 145 000 tilausta ja vuoden 2013 alussa myyntiin tullut Adam on löytänyt vajaassa vuodessa 55 000 ostajaa. Lisäksi Opelin mallistoa on täydennetty Cascadalla ja pian tulee myyntiin Insignia Country Tourer, joka laajentaa edelleen Opelin tarjontaa.

 

Yhteistyö Rüsselsheimissa sijaitsevan Opelin pääkonttorin ja General Motorsin Detroitin päämajan välillä on parantunut Opelin uuden pääjohtaja tohtori Karl-Thomas Neumannin aikakaudella erittäin läheiseksi. Neumann on mukana GM:n päätöksenteossa korkeimmalla tasolla ja jäsen kaikissa GM:n tärkeissä toimikunnissa.

 

Vaikka automyynti on Euroopassa edelleen alamaissa, Opel on saanut taloutensa kohenemaan. Kovan säästökuurin avulla tappioita on saatu leikattua ja liikevaihto kääntymään kasvuun. Säästöjä ei tehdä tärkeimmistä asioista, vaan Opel investoi satoja miljoonia euroja tuotekehitykseen. Rüsselsheimin ITDC:hen (International Development Center) sijoitetaan 230 miljoonaa euroa ja sinne palkataan 350 insinööriä. Sen lisäksi, että Opel panostaa toimintaansa omasta tuloksestaan, emoyhtiö General Motors investoi neljä miljardia euroa Euroopan toimintoihin.

 

Chevrolet poistuu

 

Yhtenä viimeisistä suurista päätöksistään Akerson halusi lopettaa kahden merkin keskinäisen kilpailun Euroopassa. Koska Opelin ja Chevroletin mallistot menevät hyvin suurelta osin ristiin toistensa kanssa, päätettiin mantereellamme keskittyä Opeliin. Saksalainen Opel on kahdesta merkistä Euroopassa ylivoimaisesti suurempi, joten oli luontevaa lähteä kasvattamaan ja vahvistamaan sitä entisestään.

 

Sen takia Chevroletin päämallien myynti päättyy vuoden 2015 loppuun mennessä. Sen jälkeen Euroopassa myydään vain Chevroletin erikoismalleja, kuten Corvettea.

 

Chevroletin omistajat voivat kuitenkin luottaa palveluun General Motorsin maailmanlaajuisen verkoston kautta. Kaikille Chevroletin valmistamille malleille taataan pitkä varaosahuolto. Lisäksi suurin osa Euroopassa myytävistä Chevrolet-malleista jakaa tekniikkansa Opelin mallien kanssa, joten Opel-jälleenmyyjät voivat palvella Chevrolet-omistajia kaikissa huolloissa ja korjauksissa.

 

Suomessa nyt tapahtuneeseen muutokseen valmistauduttiin jo aiemmin, sillä Chevroletin asiakas-, huolto- ja varaosatoiminnot siirtyivät jo vuoden 2013 alusta alkaen Chevrolet Oy:ltä GM Finland Oy:lle. Myös nykyiset Chevrolet-autoilijoiden Easy Drive- ja muut huolenpitosopimukset jatkuvat normaalisti.