Kilparadoilta tuotantoautoihin.

18.12.2013

Sata vuotta sitten Opel valmisti ensimmäiset neliventtiilimoottorit tuon ajan Grand Prix -autoihin, jotka vastaavat nykyajan Formula 1 -autoja. Nykyisin samaa tekniikkaa käytetään lähes kaikissa Opelin moottoreissa parantamaan suorituskykyä ja alentamaan polttoaineenkulutusta.

 

Vuonna 1913 Opel kehitti uuden kilpa-autosukupolven Grand Prix de Franceen, joka on nykyisen formula 1 -sarjan esi-isä. Kolmen valmistetun auton paino saatiin pidettyä vajaassa tonnissa, mutta suurin uutuus oli konepellin alla. Siellä oli 4,5-litrainen 81 kW (110 hv) kehittävä voimanlähde, jossa oli alumiinisen kampiakselin ja yhden nokka-akselin lisäksi kaksi imu- ja kaksi pakoventtiiliä sylinteriä kohden.

 

Neliventtiilitekniikka unohdettiin vuosikymmenten ajaksi, mutta se tuli takaisin 1950-luvun lopulta alkaen autourheilun kautta. Opel toi tekniikan autoihinsa rallin kautta vuonna 1979. Silloin kilpailtiin ryhmässä 4, missä Opelin ase oli Ascona 400, josta oli tehtävä myös myyntimalli. Rallikäytössä auton neliventtiilinen 2,4-litrainen moottori kehitti 177 kW (240 hv) ja luokitukseen käytetyissä siviilimalleissa 103 kW (140 hv). Vakiomallikin saavutti 200 km/h huippunopeuden ja kiihtyi 0-100 km/h hienosti 7,6 sekunnissa.

 

Varsinaisesti Opelin 4-venttiilimoottorien uusi aikakausi alkoi legendaarisesta Kadett GSI 16V:stä, joka esiteltiin vuonna 1988. Sen kevytmetallisen sylinterikannen kehitti tohtori Fritz Indra yhdessä kilpamoottoreihin Iso-Britanniassa erikoistuneen Cosworthin kanssa. Kaksilitrainen moottori kehitti komeasti 110 kW (150 hv) ja 90 prosenttia sen 196 Nm huippuväännöstä oli käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella 3 100 – 6 000 r/min.

 

Moottori oli ominaisuuksiltaan niin upea, että siitä tuli suosikkimoottori formula 3 -sarjassa, jossa sitä käytettiin 1990-luvun lopulta 2000-luvun puoleen väliin. Monet formula 1 -tähdet, kuten Michael Schumacher, Mika Häkkinen ja Mika Salo ovat edistäneet uraansa nuoruusvuosinaan Opel-moottorisilla formuloilla.

Samaa edistyksellistä tekniikkaa käytetään alenevassa polvessa uusimmissa 1,6 ECOTEC Direct Injection Turbo bensiinimoottoreissa, jotka esiteltiin tämän vuoden aikana. Uudet 125 kW (170 hv) ja 147 kW (200 hv) kehittävät moottorit ovat jo saatavilla Astraan, Cascadaan, Insigniaan ja Zafira Toureriin. Moottoriperhe tulee kasvamaan vielä uusilla versioilla, minkä lisäksi vuonna 2014 tulevat markkinoille uudet kolmisylinteriset neliventtiilimoottorit.

 

Opel on ollut kehityksen kärjessä myös dieselmoottoreissa, sillä se alkoi ensimmäisenä autonvalmistajana käyttää neliventtiilitekniikan, suoraruiskutuksen ja turbon yhdistelmää. Vuonna 1996 esitellyt ECOTEC DI 16V -dieselmoottorit antoivat hyvän väännön alhaisilla käyntinopeuksilla ja niiden kulutus ja pakokaasupäästöt olivat erittäin pienet. Moottoreissa oli myös patentoitu venttiilien ohjaus ja 16 venttiiliä käytettiin yhdellä nokka-akselilla.

 

Tänä vuonna esitelty uusi 1,6-ltraisten CTDI-moottorien sukupolvi jatkaa samaa edistyksellistä moottorin suunnittelua. Kokonaan kevytmetallinen 1,6 CDTI täyttää kaikki tulevat Euro 6 -vaatimukset. Alhaisten pakokaasupäästöjen lisäksi se kuluttaa hyvin vähän polttoainetta ja on ominaisuuksiltaan luokan huipulla niin hienostuneisuuden kuin tarjolla olevan voiman suhteen.