Opelin Insignia-Mallisarja kasvaa uudenlaisella vaihtoehdolla.

3.7.2013

Saksalaisella Opelilla on vauhti päällä, sillä mallistoa laajennetaan tiuhaan tahtiin. Uusi Opel Insignia Coutry Tourer nousee oman mallisarjansa lippulaivaksi. Se täydentää komealla tavalla Opelin tarjontaa ja on samalla Mokkan isoveli.

 

Virallisesti syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä yleisölle esiteltävä Insignia Country Tourer on aivan uudenlainen malli, jollaista Opelilla ei ole aiemmin ollut mallistossaan. Insignian kiitosta saaneisiin linjoihin on lisätty maasturimaista henkeä, jolle löytyy myös katetta. Insignia Country Tourerissa on aina tehokas turbomoottori, neliveto ja korkea 20 mm tavallista Insigniaa suurempi maavara.

 

”Vajaan vuoden ikäisen Opel Mokkamme erinomainen menestys kompaktien katumaasturien luokassa todistaa maasturihenkisten autojen suurta suosiota”, toteaa Duncan Aldred, Opelin vt. markkinointijohtaja. ”Uudella Insignia Country Tourerilla täytämme aukon ylemmässä keskiluokassa. Voimme tarjota uuden vaihtoehdon sellaisille asiakkaille, joilla ei ole koskaan aiemmin ollut Opelia. He saavat korkealuokkaisen lippulaivamme, joka on maustettu vahvalla annoksella seikkailuhenkeä. Uskomme myös, että Insignia Country Tourerin väkevä ulkoasu houkuttelee merkillemme uusia asiakkaita.”

 

Opel Insignia Country Tourerissa on elektronisesti ohjattu Haldex-kytkimellä toteutettu neliveto ja elektroninen tasauspyörästön lukko varmistamassa kulku vaikeissakin olosuhteissa. Voimaa voidaan välittää 0-100 prosenttia etu- ja takapyörien välillä, joten auto voi liikkua hyvällä kelillä taloudellisesti pelkällä etuvedolla. Kun etupyörien pito vähenee, ohjataan voimaa automaattisesti myös takapyörille. Tasauspyörästön elektroninen lukko (eLSD) puolestaan välittää voimaa parhaalla mahdollisella tavalla takapyörien kesken.

Opel on valinnut Insignia Country Tourerin moottoriksi kolme tehokasta ahdettua vaihtoehtoa. Bensiinimoottorina on uusi 2,0 SIDI eli suorasuihkutusmoottori, joka kehittää 184 kW (250 hv) ja mahtavan 400 Nm vääntömomentin.

 

Dieselmoottoriksi on saatavana kaksilitrainen joko yhdellä tai kahdella ahtimella, joiden tehot ovat 120 kW (163 hv) ja 143 kW (195 hv). Vääntömomenttia on molemmissa reilusti eli 350 tai 400 Nm.

 

Bensiinimoottorin ja yhdellä ahtimella varustetun turbodieselin kanssa on vakiovarusteena kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Niihin saa myös kuusivaihteisen automaatin, joka on aina vakiona 2,0 BiTurbo CDTI:ssä.

 

Opel Insignia Country Tourerin tunnistaa heti keulan ja perän hopeanvärisistä alleajosuojista. Auton sivuilla on antrasiitin väriset suojat, jotka kattavat niin pyöräaukot kuin helmat. Myös etu- ja takavalot ovat erilaiset kuin muissa Insignioissa. Tummapohjainen osin kromattu etuvalo korostaa auton korkeaa laatua ja teknisyyttä.