Opel Astra vuosimalli 2014 - Asiallinen Opel Astra on entistä järkevämpi valinta.

Vuosimallin 2014 myötä Opel Astra tarjoaa rahalle entistäkin paremman vastineen. Lähes kaikkien mallien hinnat ovat aiempaa alhaisemmat, vaikka vakiovarustusta on kohennettu.

13.11.2013

Opel Astra

Vuosimallin 2014 myötä Opel Astra tarjoaa rahalle entistäkin paremman vastineen. Lähes kaikkien mallien hinnat ovat aiempaa alhaisemmat, vaikka vakiovarustusta on kohennettu. Voimanlähteissä aletaan siirtyä uuteen aikakauteen 1,6-litraisten SIDI-bensiinimoottorien ja 1,6 CDTI:n myötä.

 

Opelin uusi pääjohtaja, tohtori Karl-Thomas Neumann on asettanut yhtiön tavoitteeksi tarjota eurooppalaisille autonostajille kiinnostavia ja mukavia vaihtoehtoja järkevään hintaan. Ennen kaikkea varustukseltaan parantunut vuosimallin 2014 Opel Astra noudattaa tuota filosofiaa tarkkaan. Sillä ei haluta lähteä mukaan hintakilpailuun, vaan tarjota ostajan euroille hyvä vastine.

 

Lisää varusteita

 

Opel Astran vakiovarusteisiin on kuulunut jo tähän saakka kattava turvallisuuspaketti. Siinä ovat muun muassa kiitosta saaneet turvapolkimet, poiskytkettävä etumatkustajan turvatyyny ja aktiiviset etuistuinten pääntuet.

 

Vuosimallin 2014 myötä Astra tarjoaa entistä enemmän turvallisuutta lisääviä ja mukavuutta parantavia varusteita vakiona. Halvinta Life-varustetasoa lukuun ottamatta kaikissa Astroissa on nyt handsfree eli puhelimen kädet vapaana toiminto, minkä ansiosta kuljettaja voi hoitaa puhelut laillisesti ja turvallisesti irrottamatta käsiä ohjauspyörästä.

 

Turvallisuutta ja mukavuutta lisäävät kuljettajan vireänä pitävä automaatti-ilmastointi, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä nahkapäällysteinen ohjauspyörä, jonka miellyttävästä pinnasta saa varman otteen. Kaksoisvirittimellä varustettu radio kuuluu hyvin huonossakin kentässä. Vuoden 2014 aikana audio muuttuu vielä paremmaksi, kun Astraan tulee mallista riippuen joko vakio- tai lisävarusteeksi yhtä korkeatasoinen järjestelmä kuin uudessa Insigniassa.

 

Opel haluaa, että mahdollisimman monella olisi tilaisuus hankkia oma Astransa palkituilla, mukautuvilla AFL-ajovaloilla. Sen takia niiden veroton hinta on pudotettu kolmasosaan aiemmasta ja nopeuden sekä olosuhteiden mukaan mukautuvat kaksoisksenonvalot saa alle 500 eurolla (CO2-päästöt 99 g/km). Valopakettiin kuuluvat myös tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin, automaattisesti himmentyvä sisätaustapeili ja automaattinen valonvaihdin.

 

Uuden Opel Astran ulkonäköä voi kohentaa niin ikään halvalla, sillä Life- ja Enjoy-varustetasoihin, joissa on vakiona teräsvanteet saa kevytmetallivanteet vajaalla 200 eurolla.

 

Hienostunutta tekniikkaa

 

Opel on siirtymässä vähitellen uusiin 1,6-litraisiin bensiini- ja dieselmoottoreihin, jotka esiteltiin viime syksynä. Ensimmäisenä niistä tulee 1,4-litraisten bensiinimoottorien rinnalle 1,6 SIDI, joka kehittää 125 kW (170 hv) ja suurin vääntömomentti on komeasti 280 Nm. Kohtuullisen kulutuksen ansiosta tällä moottorilla varustettuna Astra Sport maksaa viisiovisena vain 26 996 euroa ja Sports Tourerin hinta on 27 995 euroa eli niiden hinta on laskenut parilla tuhannella eurolla.

 

Urheilulliseen Opel Astra GTC-malliin tarjotaan saman moottorin väkevämpi versio, joka kehittää 147 kW (200 hv) ja ahtimen ylipaineella 300 Nm. Kattavasti varustetun mallin hinta on 32 495 euroa eli se on esimerkiksi 7 000 euroa suunnilleen saman tehoista Volkswagen Golf GTI:tä halvempi.

 

Uuden moottorisukupolven toisena tulokkaana saadaan keväällä 1,6 CDTI -turbodiesel. Dieselmoottoriksi erittäin hienostunut 100 kW (136 hv) ja 320 Nm.vääntömomentin kehittävä voimanlähde tulee ensin Astra Sports Toureriin ja myöhemmin myös muihin Astra-malleihin. Tällä moottorilla varustettuna auton suorituskyky on mainio, sillä kiihdytys 0-100 km/h kestää vain 10,3 sekuntia ja yhdistetty kulutus on 3,9 l/100 km.

 

Houkuttelevat hinnat

 

Vuosimallin 2014 Opel Astrojen hinnat on saatu neuvoteltua tehtaan kanssa erittäin kilpailukykyisiksi. Ne alkavat viisiovisen Astra 1,4 Lifen (74 kW/100 hv) 20 398 eurosta, Sedan maksaa 600 euroa ja Sports Tourer eli farmari tuhat euroa enemmän. Uusien entistä paremmin varustettujen 1,4 Turbo (88 kW/120 hv) Enjoy-mallien hinnat lähtevät 21 995 eurosta.

 

Dieselmoottoristen Astrojen lähtöhinta on viisiovisen 1,7 CDTI Enjoyn (96 kW/130 hv ja CO2-päästöt 99 g/km) 26 326 euroa. Urheilullisen ja väkivahvan Astra BiTurbon 2,0-litraisella moottorilla (143 kW/195 hv) saa omakseen 35 695 eurolla.