Uudistunut Insignia ja Monza Concept.

Opelin uutuudet 65. Frankfurtin autonäyttelyssä

10.9.2013

Opel Monza Concept

 

Opel esittelee aiempaa hienostuneemman, taloudellisemman ja helppokäyttöisemmän Insignian. Kunniakasta nimeä kantava Monza Concept kertoo merkin tulevaisuudesta. Frankfurtissa ovat myös luvatut uudet moottorisukupolvet: 1,6 SIDI, 1,6 CDTI ja ensi esiintymisensä tekevä 1,0 SIDI.

Opel on pistänyt isomman vaihteen silmään, mikä näkyy helposti Frankfurtin autonäyttelyssä. Pelkästään osaston lattiapinta-ala on yli 3 200 neliömetriä ja sieltä löytyy peräti seitsemän maailmanuutuutta. Teemana osastolla on, että saksalainen insinööritaito on helposti lähestyttävää ja jännittävää. Osastolla vierailijat halutaankin tutustuttaa monipuolisesti Opelin nopeasti kasvaneeseen mallistoon ja sen mukanaan tuomiin uusiin varusteisiin.

 

”Meillä on vahva valikoima malleja, jotka johtavat Opelin takaisin menestyksen tielle, kun taas innovatiiviset konseptimme näyttävät suuntaa automaailman kehityksessä. Mallistomme sopii asiakkaiden toiveisiin ja makuun paremmin kuin koskaan ennen, sillä siihen kuuluu trendejä rakentavia malleja, kuten Mokka ja Adam sekä uutta tekniikkaa”, sanoo Opelin pääjohtaja, tohtori Karl-Thomas Neumann.

Ulkonäköä suurempi uudistus

Vaikka jo uudistuneen Opel Insignian muodot kertovat ensi silmäyksellä tyylikkyyden lisääntyneen entisestään, eivät auton tärkeimmät parannukset näy ulospäin. Muotoilun muutokset kertovat tarkan suunnittelun merkityksestä, sillä pienillä muutoksilla neli- ja viisiovisen Insignian ilmanvastuskerroin on saatu pudotettua kiitettävän alhaiseen 0,25:een. Myös Sports Tourerin ilmanvastuskerroin on farmariksi erittäin pieni 0,28. Sekä viisiovinen Insignia että Sports Tourer halkovat ilmaa tehokkaammin kuin mikään muu sarjatuotantomalli vastaavalla korilla.

Kun tähän lisätään uudistuneet dieselmoottorit, nousee Insignia taloudellisuudellaan luokkansa kärkeen. Kaksilitraisella 88 kW (120 hv) tai 103 kW (140 hv) tehoisella turbodieselillä varustetun Insignian virallinen yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,7 l/100 km ja CO2-päästöt 99 g/km. Sports Tourerin kulutus on kaksi desiä suurempi ja vastaavasti hiilidioksidipäästöt 104 g/km. Luvut tekee vielä vaikuttavammaksi se, että kyseessä ei ole mikään erikoismalli jossa on tingitty joistakin ominaisuuksista taloudellisuuden hyväksi.

 

Huipputaloudellisten turbodieselien lisäksi uudistuneeseen Opel Insigniaan voi valita uusia polttoaineen suorasuihkutuksella varustettuja bensiinimoottoreita. Valittavana on 125 kW (170 hv) tehoinen 1,6 SIDI ja 2,0 SIDI, jonka 184 kW (250 hv) Ja 400 Nm varmistavat todella hyvän suorituskyvyn.

 

Kuljettajan kannalta uudistuneen Opel Insignian ehkä tärkein muutos on täysin uusi kojelauta ja varusteiden toiminta. Opel on pyrkinyt uudessa katkaisimien suunnittelussa selkeyteen, helppouteen ja lähes ajatuksen voimalla tapahtuviin toimintoihin. Muutoksilla on lisätty mukavuutta ja turvallisuutta, kun kuljettajan huomio säilyy entistä paremmin liikenteessä.

 

Keskikonsolissa on jäljellä vain muutamia katkaisimia ja Insigniassa on täysin uusi tietoviihdejärjestelmä. Sitä hallitaan suuren 8-tuumaisen värillisen kosketusnäytön avulla. Uutta on myös, että perinteisten mittarien lisäksi kuljettajan näkökenttään tuodaan paljon aiempaa enemmän tietoa esimerkiksi navigaattorilta tai älypuhelimesta.

 

Uudistuneen Opel Insignian lisäksi Frankfurtissa on nähtävänä ensi kertaa vuoden 2014 alussa Suomeen saapuva Insignia Country Tourer. Uutuus kasvattaa ostajan vaihtoehtoja, kun hän voi valita nelivetoisen mallin sijaan maasturihenkisemmän vaihtoehdon. Opel Insignia Country Tourerin ominaisuuksiin kuuluvat korotettu maavara sekä elektronisesti ohjatulla Haldex-kytkimellä toteutettu neliveto. Moottorivaihtoehdot ovat Insignian tehokkaimpia turbolla varustettuja bensiini- ja dieselmoottoreita.

 

Suuren osaston uutuuksiin kuuluu myös uudistunut Insignia OPC, jossa on ulkonäön ja sisustuksen parannuksien lisäksi tehty paljon muutoksia alustarakenteeseen. Peräti 60 prosenttia alustan osista on uusia tai uudistettuja. Insignia OPC:n konepellin alla on 2,8-litrainen ahdettu V6, joka kehittää 239 kW (325 hv) ja 435 Nm, jotka kiidättävät sen nollasta sataan kuudessa sekunnissa.

Opel Monza Concept

Opel Monza Concept vie ajatukset tulevaisuuteen

Opel Monza Concept jatkaa sitä vuosikymmenten helminauhaa, joka Opelin konseptiautoista on syntynyt. Auton muotoilu on evoluutio Opelin nykyisestä muotokielestä ja siinä on lisätty veistoksellisen ja saksalaisen täsmällisyyden yhdistelmään annos urheilullisuutta ja aggressiivisuutta. Auton rakenne tekee mahdolliseksi erilaisten voimalinjojen käytön, joten Monza voi olla yhtä hyvin sähköauto, hybridi kuin perinteinen polttomoottorilla varustettu malli.

Opel Monza Conceptin edistyksellisyys jatkuu sen ulkonäöstä ja rakenteista ohjaamoon. Konseptiauto yhdistää kuljettajan ja matkustajat aivan uudella tavalla. Se näyttää miten pitkälle tietoviihdejärjestelmät voidaan viedä. Kaikki tieto heijastetaan kojelautaan, joka ulottuu koko auton leveydelle ovesta oveen.

Uudet moottorisukupolvet yleistyvät

Opel lupasi pari vuotta sitten esitellä vuoteen 2016 mennessä kolme täysin uutta moottoriperhettä, joista tulee 13 erilaista voimanlähdettä. Niistä ensimmäiset ovat jo käytössä uusissa Opel-malleissa, kuten 1,6 SIDI, joka on ahdettu 1,6-litrainen suorasuihkutuksella varustettu bensiinimoottori. Se tuli ensin 125 kW (170 hv) kehittävänä vaihtoehtona uuteen Cascada-avoautoon ja nyt moottori on saatavissa myös Astraan, Insigniaan ja Zafira Toureriin. Frankfurtissa on nähtävänä myös Cascada, jossa on moottorin uusi tehokkaampi 147 kW (200 hv) vaihtoehto.

 

Opelin kolmas täysin uusi moottoriperhe 1,6 SIDI:n ja Zafira Tourerissa ensimmäisenä vuoden lopulla tarjolle tulevan 1,6 CDTI:n rinnalle on 1,0 SIDI. Siitä nähdään ensimmäisenä 85 kW (115 hv) tehoinen vaihtoehto, jonka 166 Nm vääntömomentti on käytettävissä melkein koko käyntinopeusalueella (1 800 – 4 700 r/min). Moottori nähdään aivan uuden kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kera ensi vuonna Adamin konepellin alla.