Opel Insignian maastokelpoisin vaihtoehto.

8.1.2014

Viime syksynä uudistunut Opel Insignia -perhe kasvaa aivan uudenlaisella mallilla. Opel Insignia Country Tourer on sisarmalliensa tapaan erittäin taloudellinen, mutta tarjoaa nelivedon ja suuren maavaran avulla hyvän etenemiskyvyn vaikeissakin tilanteissa. Se on Opel Insignian erinomainen vaihtoehto katumaastureille.

 

Opel on saanut kompaktien katumaasturien sarjassa Mokka-mallilleen todella hyvän vastaanoton. Mokka nousi vuonna 2013 luokassaan Suomen suosituimmaksi, vaikkei sitä ole ehditty valmistaa kysyntää vastaavaan tahtiin. Nyt Mokka saa rinnalleen Insignia Country Tourerista isoveljen. Uutuus jatkaa Opelin malliston nopeaa uudistumista ja laajenemista luokkiin, missä saksalaismerkki ei ole ennen ollut edustettuna.

 

”Vuoden ikäisen Opel Mokkamme ainutlaatuinen suosio kompaktien katumaasturien luokassa todistaa ostajien suurta kiinnostusta maasturihenkisiä autoja kohtaan”, sanoo Opelin pääjohtaja tohtori Karl-Thomas Neumann. ”Uudella Insignia Country Tourerilla lisäämme urheilullisen, monikäyttöisen vaihtoehdon ylempään keskiluokkaan. Voimme tarjota uuden vaihtoehdon asiakkaille, joilla ei ole koskaan aiemmin ollut Opelia. He saavat korkealuokkaisen lippulaivamme, joka on maustettu vahvalla annoksella seikkailuhenkeä. Uskomme myös, että Insignia Country Tourerin väkevä ulkoasu houkuttelee merkillemme uusia asiakkaita.”

 

Atleettinen farmari ripauksella maasturimaisuutta

 

Viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä parrasvaloihin astunut Insignia Country Tourer on aivan uudenlainen malli, jollaista Opelilla ei ole aiemmin valmistanut. Insignian kiitosta saaneisiin linjoihin on lisätty maasturimaista henkeä, jolle löytyy myös katetta.

 

Opel Insignia Country Tourerin muodot ja yksityiskohdat viestittävät vapautta. Maantieltä voi huoletta poiketa pienemmille väylille, sillä edessä ja takana on kiiltävä hopeinen suojapaneeli puskurin alla. Kuoppaisilla reiteillä on iloa myös vakiomallia 20 mm suuremmasta maavarasta sekä kookkaista pyöristä. Ulkonäön viimeistelevät kylkien alaosien sekä pyöränaukkojen suojalistat sekä kaksoispakoputkisto takana.

 

Myös etu- ja takavalot ovat erilaiset kuin muissa Insignia-malleissa. Tummapohjainen osin kromattu etuvalo korostaa auton korkeaa laatua ja teknisyyttä.

 

Vain nelivetoisena

 

Ulkonäkö saa katetta myös siitä, että Opel Insignia Country Tourerissa on aina elektronisesti ohjattu Haldex-kytkimellä toteutettu neliveto ja elektroninen tasauspyörästön lukko varmistamassa kulkua vaikeissakin olosuhteissa. Voimaa voidaan välittää 0-100 prosenttia etu- ja takapyörien välillä, joten Country Tourer voi liikkua hyvällä kelillä taloudellisesti pelkällä etuvedolla.

 

Mikäli etupyörien pito vähenee, ohjataan voimaa automaattisesti myös takapyörille. Taka-akselilla on elektroninen tasauspyörästön elektroninen lukko eLSD (electronically-controlled Limited Slip Differential), joka välittää voimaa parhaalla mahdollisella tavalla takapyörien kesken.

 

Monipuolinen nelivetojärjestelmä takaa hyvän pidon huonoissa olosuhteissa. Sen lisäksi mukautuvan nelivedon hienostunut toiminta varmistaa erinomaisen suuntavakavuuden ja aktiivisen turvallisuuden kaikissa tilanteissa. Neliveto on niin taitavasti toteutettu, että auto lähtee liikkeelle, vaikka kolme pyörää olisi liukkaalla, ja vain yhdellä pyörällä olisi pitoa.

 

Vahvoja turbomoottoreita ja hyvää varustelua

 

Opel on valinnut Insignia Country Tourerin moottoriksi kolme tehokasta ahdettua vaihtoehtoa. Bensiinimoottorina on uusi 2,0 SIDI eli suorasuihkutusmoottori, joka kehittää 184 kW (250 hv) ja mahtavan 400 Nm vääntömomentin.

 

Suomeen tuotavissa Insignia Country Tourereissa on aina kaksilitrainen dieselmoottori joko yhdellä tai kahdella ahtimella. Insignia Country Tourerin 2,0 CDTI moottori kehittää 120 kW (163 hv) ja muhkean 350 Nm vääntömomentin. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetun mallin hinta on 39 994,19 euroa.

 

Toisena vaihtoehtona on Insignia Country Tourer BiTurbo, jonka moottorissa on voimaa 143 kW (195 hv) ja vääntömomentti on tasan 400 Nm. Tämä malli tuodaan Suomeen kuusivaihteisella automaatilla varustettuna, ja sen hinta on 43 996,73 euroa.

 

Yhteistä molemmille vaihtoehdoille on erittäin kattava varustelu. Opel Insignia Country Tourerissa on vakiovarusteina muun muassa 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, palkitut mukautuvat AFL-kaksoisksenonvalot, älyavain, mukautuva alustajärjestelmä ja lämmitettävä ohjauspyörä.

 

Opel Insignia Country Tourerin ensiesittely on Suomessa viikonloppuna 11. – 12.1.2014.