Opelin kasvatti myyntiään ja markkinaosuuttaan.

15.1.2014

Opel Uutiset

Vaikka henkilöautojen myynti väheni Suomessa vuonna 2013 seitsemällä prosentilla, pystyi Opel kasvattamaan kappalemääräistä myyntiään. Se merkitsi tietenkin markkinaosuuden nousua, mikä oli koko Euroopan laajuinen ilmiö. Vuoteen 2014 Opel starttaa entistä vahvempana.

 

Opel on saanut vahvan aseman Euroopassa ja sen merkitys kasvaa omistajakonsernissa entisestään, kun Chevrolet myynti loppuu tänä vuonna mantereellamme ja merkki myy pois vain vanhat varastonsa. Opelin tärkein ase vuodelle 2014 ovat kuitenkin uudet mallit ja moottorit. Ne osoittivat tehonsa jo viime vuonna ja olivat merkittävä tekijä myynnin kasvussa.

 

Pieni Opel Adam ylitti valmistajan odotukset, sillä niitä myytiin vuonna 2013 yli 20 000 kappaletta. Suomessa Adam nousi luokkansa kolmoseksi, vaikka se on myynnissä vain yhtenä korimallina ja parilla moottorilla. Toki ainutlaatuiset ulkonäön ja sisustuksen muuntelumahdollisuudet tekevät jokaisesta Adamista persoonallisen. Tänä vuonna Adam saa rinnalleen järeämmän Adam Rocksin, joka nähtiin viime maaliskuussa konseptiautona Geneven autonäyttelyssä.

 

Opelin ykkösnyrkki oli kuitenkin kompakti katumaasturi Mokka, joka nousi 865 kappaleen rekisteröinneillään suoraan luokkansa ykköseksi ohittaen Škoda Yetin, Mitsubishi ASX:n, Mini Countrymanin ja kumppanit. Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä toteaa, että Mokkaa olisi myyty enemmänkin, jos autoja olisi saatu enemmän. Tänä vuonna tilanne on hyvä ja mallisarja on monipuolistunut 1,4-litraiselle turbomoottorilla varustetulla etuvetomallilla, jonka saa sekä käsivalintaisen että automaattivaihteiston kanssa.

 

Opel Insignia säilytti asemansa ja sen mahdollisuudet omassa luokassa ovat entistä paremmat vuoden lopulla myyntiin tulleen uudistuneen mallin myötä. Taloudellisimpien versioiden kulutus on niin pieni, että CO2-päästöt jäävät alle 100 g/km. Alhaisten päästöjen ansiosta dieselmoottorisen Insignian hinnat alkavat viistoperäisenä vajaasta 29 000 eurosta ja farmarina alle 30 000 eurosta. Tehokkaan (120 kW/163 hv) nelivetofarmari-Insignian saa senkin alle 37 000 euron hintaan. Aivan uutena vaihtoehtona Insignia mallisarjassa on Insignia Country Tourer, joka kilpailee lähes tasapäisesti katumaastureiden kanssa. Myös Insignian 1,4-litrainen ahdettu bensiinimoottori on aiempaa taloudellisempi, minkä ansiosta mallisarjan hinnat lähtevät 26 930 eurosta. Keväällä viisiovisen hatchbackin ja Sports Tourer farmarin rinnalle tulee neliovinen sedan.

 

Opel Astran tärkein uutuus vuosimalliin on 1,6-litrainen 125 kW (170 hv) kehittävä turbomoottori, jonka saa myös Insigniaan ja Zafira Toureriin. Astrat on hinnoiteltu kattavalla Sport-varustelulla ja uudella moottorilla erittäin aggressiivisesti 27 000 euroon. Farmarikori nostaa hintaa tuhannella ja automaattivaihteisto 2 000 eurolla. Uuden aikakauden Euro 6 -moottoreita edustaa Astrassa myös toistaiseksi vain Sports Toureriin tarjolla oleva100 kW (136 hv) kehittävä 1,6-litrainen CDTI. Sillä varustettuna CO2-päästöt ovat ainoastaan 104 g/km ja hinta jää alle 25 000 euron.

 

Hienostuneesti toimivan ja hiljaisen moottorin saa myös Zafira Toureriin, jolloin hiilidioksidipäästöiksi kirjataan 109 g/km. Luku on pienempi kuin missään muussa seitsemänpaikkaisessa tila-autossa. Uutuusmoottorilla varustettuna Opel Zafira Tourer Enjoyn hinta on 32 390 euroa.