Opel Zafira Tourer on vuoden 2014 ympäristöystävällisin tila-auto

5.1.2014

  • Riippumaton tutkimuslaitos Ökotrend arvioi Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEXin ykköseksi
Opel-uutisia - Vuoden 2014 ympäristöystävällisin tila-auto: Opel Zafira Tourer on luokkansa paras vähäpäästöisen ja huipputaloudellisen 1.6 CNG Turbo ecoFLEX -moottorinsa ansiosta

Rüsselsheim. Opel vuoden 2014 palkintotili on avattu! Ökotrend-ympäristöinstituutti ja Auto Test-lehti ovat yhdessä valinneet Zafira Tourerin vuoden 2014 ympäristöystävällisimmäksi tila-autoksi. Arviointikriteereistä puolet koskivat ajoneuvon toimintaa (erityisesti polttoaineen kulutusta, CO2-päästöjä, päästönormeja, melua) ja puolet ajoneuvon valmistusprosessia. Opel Zafira Tourer voitti oman sarjansa vähäpäästöisen ja huipputaloudellisen 1.6 CNG Turbo ecoFLEX -moottorinsa ansiosta. Paineistettu maakaasu tuottaa Opelin innovatiivisen nelisylinterisen turbomoottorissa erityisen puhtaan polton.

Opel News - Long-distance runner: Economical consumption combined with a tank volume of 25 kilograms enable a driving range of up to 530 kilometers in pure CNG operation

Alhainen 4,7 kg:n korkealaatuisen maakaasupolttoaineen yhdistetty kulutus 100 kilometrillä sekä 110 kW/150 hv Opel Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEX -mallin CO2-päästöt, 129 g/km, ovat lukemia, joista iloitsee niin ympäristö kuin auton omistajakin. Alhainen kulutus yhdistettynä 25 kg:n kaasusäiliö mahdollistaa jopa 530 km:n ajomatkat pelkällä maakaasulla.

Opel-uutisia - Ekoenkeli: 110 kW/150 hv Opel Zafira Tourer 1.6 CNG Turbo ecoFLEX -mallin korkealaatuisen yhdistetty maakaasupolttoaineen kulutus on alhaiset 4,7 kg 100 kilometrillä ja sen CO2-päästöt 129 g/km.

Opel on tunnetusti vaihtoehtoisten käyttövoimakonseptien tiennäyttäjä. Jo yli vuosikymmen sitten, vuonna 2001, Opel esitteli ensimmäisen paineistetulla maakaasulla toimivan konseptiautonsa, jossa hyödynnettiin innovatiivista monovalent plus -tekniikkaa. Opelin CNG ecoFLEX -moottorit on optimoitu toimimaan maakaasulla, biokaasulla tai niiden yhdistelmällä sekä myös bensiinillä. Paineistettu maakaasu ja biokaasu ovat huomattavasti huokeampia kuin bensiini tai diesel-polttoaine, ja ajettavissa kilometreissä mitattuna myös edullisempia kuin nestekaasu. Monille asiakkaille tässä on monta hyvää syytä valita luonnonpolttoaine. Saksassa on voimassa maakaasupolttoaineen käyttöön kannustava verohelpotus, joka on voimassa vuoteen 2018 saakka. Päätöksessä on otettu huomioon maakaasun ympäristöystävällisyys, sillä maakaasuajoneuvojen CO2-päästöt ovat jopa 25 prosenttia ja typpipäästöt jopa 80 prosenttia normaalia alhaisemmat eivätkä maakaasuautot tuota lainkaan bentseeni- tai hiukkaspäästöjä. Jos polttoaineena käytetään 100-prosenttista biokaasua, auton hiilijalanjälki on lähellä nollaa.