Tinkimättömän urheilullinen: Uusi Opel Astra OPC EXTREME

26.2.2014

  • Tutkimus pienen valmistuserän toteuttamiseksi: Maailman ensiesittely Geneven autonäyttelyssä
  • Kilparadalta valtatielle: Tulossa kaikkien aikojen nopein Astra
  • Turbovoimaa ja hiilikuitua: yli 300 hv, 100 kg kevyempi kuin OPC
  • Huikea ulkonäkö: Huipputekninen lakkaus korostaa Opelin veistoksellista muotoilua
Opel-uutisia - Tinkimättömän urheilullinen: Uusi Opel Astra OPC EXTREME valloittaa huikealla ulkonäöllään. Kaikkien aikojen nopein Astra tarjoaa yli 300 hv:a ja on 100 kg kevyempi kuin tavallinen OPC-malli

Rüsselsheim. Geneven autonäyttelyssä kuuden päivän kuluttua maailman ensiesittelyssä nähtävä Opel Astra OPC EXTREME edustaa kilparadoilla kehitettyä suorituskykyä. Se on kehitetty Saksan Nürburgring Nordschleifessa, jota pidetään maailman haastavimpana kilparatana. Siinä on 2,0-litrainen turbomoottori, yli 300 hv:a, ja runsaasti huipputeknisiä ominaisuuksia, jotka on alunperin kehitetty Opel Astra OPC Cup -kilpasarjaa varten. Astra OPC EXTREME on suoraa jatkoa Cup-versiolle ja tuo monia puhtaasti kilpa-ajoon kehitettyjä ominaisuuksia maantieajoon. Jos yleisö ottaa mallin vastaan hyvin, kuten oletettavaa on, Opel suunnittelee toteuttavansa pienen sarjavalmistuserän kilpaurheilumaisesta, mutta maantieajoon soveltuvasta EXTREMEstä.

Opel-uutisia - Opel Astra OPC EXTREMEn äärimmäistä tehoa: 2,0-litrainen turbobensiinimoottori, yli 300 hv:a, suoraruiskutusmoottori ja muuttuvalla venttiilin ajoituksella varustettu kaksoisnokka-akseli tekevät moottorista tehokkaimman nelisylinterisen moottorin, mitä Opel on koskaan valmistanut

Yli 300 hv:a pääsee valloilleen EXTREMEn hiilikuituisen konepellin alla. 2,0-litrainen turbobensiinimoottori ja muuttuvalla venttiilin ajoituksella varustettu kaksoisnokka-akseli tekevät moottorista tehokkaimman nelisylinterisen moottorin, mitä Opel on koskaan valmistanut. Täysalumiinisen moottorin lisänä on ketterä kuusivaihteinen käsivaihteinen vaihteisto ja tasauspyörästön luistonrajoitin. Tälle kilparadoilla kehitetylle voimalaitokselle OPC EXTREME on varsin kevyt kantaa: laadukkaiden hiilikuitukomponenttiensa ansiosta se on 100 kg kevyempi kuin tavallinen Astra OPC.

Opel-uutisia - Tinkimättömän urheilullinen: Uusi Opel Astra OPC EXTREME valloittaa huikealla ulkonäöllään. Kaikkien aikojen nopein Astra tarjoaa yli 300 hv:a ja on 100 kg kevyempi kuin tavallinen OPC-malli

Formula 1 -sarjassa yleisesti auton painoa vähentämään käytettyä hiilikomposiittia on käytetty EXTREMEssä runsaasti. Todella luja mutta kevyttä materiaalia on aerodynaamisissa takasiivekkeissä, ilmanohjaimissa, etuspoilerissa, konepellissä, jousituksen poikkipalkissa, moottorin kannessa, vanteissa, takapyöräkotelon ilmaukoissa ja katossa. Yksistään hiilikuituvanteet ovat 20 kg kevyemmät kuin alumiinivanteet. Tässä kohtaa kevennys on merkittävä, koska se vähentää jousittamatonta massaa – mikä ilahduttaa sekä suunnittelijaa että kuljettajaa. Opelin itse valmistama hiilikuitukatto on höyhenenkevyt. Se painaa vain 2,6 kg verrattuna 9,3 kg:n painoiseen teräskattoon ja alentaa Astra EXTREMEn painopistettä tuntuvasti. Lokasuojat ovat alumiiniset ja painavat vain 800 grammaa, kun taas teräslokasuojat painaisivat 2,2 kg.

Opel-uutisia - Avainasemassa: Opel Astra OPC EXTREMElle kehitetyissä erittäin suorituskykyisissä 19-tuumaisissa renkaissa (245/35) on lähes yhtä hyvä pito kuin kilpa-autoissa.

Keskeisten komponenttien keveys parantaa ketteryyttä, käsiteltävyyttä ja tietenkin auton teho/paino-suhdetta. Tuloksena on maantieajoon soveltuva EXTREME, jolla selvität kaarteet yhtä leikiten ja nopeasti kuin sen kilpaileva isoveli Nürburgring Endurance Championship -sarjasta (VLN). EXTREMEssä on myös todella vaikuttava pysähtymisteho, jonka taustalla on Brembon kuusimäntäinen jarrujärjestelmä, jossa on 370 mm halkaisijan levyt. EXTREMElle kehitetyillä erittäin suorituskykyisillä 19-tuumaisilla renkailla (245/35) on myös merkittävä rooli ja niissä on lähes yhtä hyvä pito kuin kilpa-autoissa. Lisäksi sen alusta (jousitus/iskunvaimentimet) ovat säädettävissä, aivan kuten oikeassa kilpailevassa vakioautossa.

Opel-uutisia - takaistuimet poistettu ja tilalla turvakaari ja Recaro-kuppi-istuimet: Tinkimätön urheilullinen suorituskyky jatkuu myös Opel Astra OPC EXTREMEn ohjaamossa. Auton miehistö ei pelkästään istu autossa, se on integroitu osa itse ajosuoritusta

Tinkimätön urheilullinen suorituskyky jatkuu myös Opel Astra OPC EXTREMEn ohjaamossa: takaistuimet poistettu ja tilalla turvakaari ja Recaro-kuppi-istuimet. Kuljettaja ja apukuljettaja istuvat ihanteellisesti sijoitelluissa Recaro-kuppi-istuimissa, joissa on myös kuuden pisteen Schroth-turvavyöt. Astra OPC EXTREMEn miehistö ei pelkästään istu autossa, se on integroitu osa itse ajosuoritusta. Kuljettajana mokkaverhoiltua, hiilikuituvahvisteista ja keltaisin tikkauksin täydennettyä ohjauspyörää on nautinto käsitellä. Opel Motorsport -värimaailma toistuu kauttaaltaan Astra OPC EXTREMEssä, esimerkiksi logossa ja sivuhelmojen ja etuhelmaspoilerin lakkauksena.

Opel-uutisia - Huolellista viimeistelyä: Huippu-urheilullinen Opel Astra OPC EXTREME on täynnä kilparadoilla kehitettyjä ominaisuuksia – sen aerodynaamiset takasiivekkeet, erityinen kaksoispakoputki ja laadukkaat hiilikuitukomponentit

Astra GTC:n korin muoto – johon myös OPC EXTREME perustuu – toteuttaa täydellisesti Opelin veistoksellista muotoiluajattelua. Sen sulavat, veistokselliset linjat ja mietityt yksityiskohdat muodostavat dramaattisen kokonaisuuden. Astra OPC EXTREMEn monikerroksinen lakkamaali on yhdistetty korkealaatuisiin kalvoihin, jotka antavat kolmiulotteisen vaikutelman ja jotka entisestään korostavat auton puhtaita linjoja, muhkeaa olemusta ja urheilullisuutta.

Opel-uutisia – Katu-uskottavuutta myös maantieajossa: Rouhea maanläheinen ulkonäkö ja SwingTop-kangaskatto antavat ADAM ROCKSille aivan omanlaista karismaa ja vapaudentunnetta

”Uusi Astra OPC EXTREME näyttää mitä on ajamisen ilo! Tämä kokeilumalli on yksinkertaisesti uskomaton ja autoilun harrastajat tulevat ihastumaan sen näyttävään, mutta pröystäilemättömään ulkonäköön. Sen ohjaamo on Opelille tyypillisesti huippuluokkaa – tarkkaan suunniteltu ja huolella valmistettu Saksassa. Astra-malliston kruunaava uusi EXTREME on kaikkea mitä superurheilulliselta autolta voi odottaa”, sanoo Opelin toimitusjohtaja Karl-Thomas Neumann.