Ylellisempi ja taloudellisempi.

17.2.2014

Uudistunut Opel Meriva on entistäkin hienostuneempi ja miellyttävämpi. Jo aiemmin se oli luokkansa paras oivaltavan monikäyttöisyytensä ansiosta, mutta nyt se on myös ykkönen taloudellisuudessa. Lisäksi uudistuneessa Merivassa on aiempaa enemmän vakiovarusteita, mutta hinnat ovat laskeneet.

 

Kolme vuotta sitten Opel yllätti Merivalla, jonka raikkaat linjat ja ratkaisut toivat jotain täysin uutta kompaktien tila-autojen luokkaan. Kyljen aaltomainen muoto tuo lisää valoa matkustamoon ja takaa saranoitu takaovi helpottaa auton käyttöä monella tavalla.

 

”Uusi Meriva on parempi kuin koskaan”, sanoo Peter Chrisrian Küspert, Opelin markkinoinnin varapääjohtaja. ”Opel Meriva on määritellyt tämän luokan – ellei koko autoalan – standardit ergonomian, järkevänhintaisen monikäyttöisyyden ja laadun suhteen. Nyt Meriva tarjoaa vielä mukavamman ajokokemuksen ainutlaatuisen tekniikkansa ansiosta. Kokonaisuus muodostuu uusista Euro 6 -moottoreista. Viimeisimmät 1,6 CDTI-moottorit ovat hiljaisimpia luokassaan, uudet vaihteistot toimivat täsmällisesti ja uuden sukupolven Opel IntelliLink-tietoviihdejärjestelmä yhdistää älypuhelimen toiminnot autoon Olemme myös laskeneet Merivan hintoja, mikä tekee siitä entistä houkuttelevamman vaihtoehdon asiakkaalle, joka haluaa yhdistää erinomaisen mukavuuden, erinomaisen monikäyttöisyyden ja erinomaisen vastineen rahalle.”.

 

Hienostuneempi ulkonäkö

 

Opel Merivan linjat suunniteltiin alun perin ajattomiksi, joten niihin ei ole tarvinnut tehdä suuria muutoksia. Yhtiön muotoilufilosofian mukaista veistoksellisen kauneuden yhdistämistä saksalaiseen täsmällisyyteen korostetaan keulan uudistuksilla.

 

Edestäpäin katsottuna uudistuneessa Merivassa on paljon samaa näköä kuin viime syksynä esitellyssä Insigniassa. Uudessa jäähdyttäjän säleikössä on enemmän kromia, jota käytetään myös etusumuvalojen kehyksissä. Myös kylkien aaltomaista ikkunalinjaa korostetaan nyt kromilistalla.

 

Etuvalot näyttävä säihkyvän ja varustetason mukaan LED-huomiovalot ovat joko vakio- tai lisävaruste. Valojen uusi muotoilu korostaa Merivan korkeaa teknistä tasoa ja nykyaikaisuutta. Sama linja jatkuu takana, missä on uudet energiaa säästävät LED-valot.

Hienostuneesti toimivat Euro 6 -moottorit


Opel Meriva on luokkansa ainoa automalli, jonka moottorin voi valita kolmella eri polttoaineella toimivana. Bensiini- ja dieselmoottorien lisäksi Merivaa valmistetaan myös nestekaasulla toimivana. Lähes kaikki Merivan moottorit täyttävät jo nyt syyskuussa 2015 voimaan astuvat Euro 6 -päästömääräykset.


Opel esitteli uuden sukupolven 1,6 CDTI dieselmoottorin ensimmäisenä Zafira Tourerissa ja nyt se otetaan käyttöön myös Merivassa. Moottori vakuuttaa alhaisella polttoaineenkulutuksellaan, mikä auttaa ottamaan ympäristön huomioon. Pienen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen lisäksi moottorin ominaisuudet ovat luokkansa huippua. Hiljainen ääni ja värinätön käynti lisäävät mukavuutta ja tekevät ajamisesta miellyttävää.


Uudella 1,6 CDTI -moottorilla korvataan Merivan aiemmat 1,3 CDTI sekä 1,7 CDTI -moottorit. Kokonaan kevytmetallinen moottori, jossa käytetään uusimman sukupolven yhteispaineruiskutusta ja säätyväsiipistä ahdinta, varmistaa erinomaisen suorituskyvyn. Uusimman tekniikan lisäksi tähän on päästy erinomaisella suunnittelulla, minkä ansiosta moottorin sisäiset kitkat ovat erittäin alhaisia.


Ensimmäisenä version 1,6 CDTI -moottoreista Meriva saa keulalleen 100 kW (136 hv) kehittävän vaihtoehdon. Uusi moottori kehittää 6 hv ja 20 Nm enemmän kuin aiempi 1,7 CDTI, mutta kulutus on kymmenen prosenttia pienempi. Tällä moottorilla varustettuna yhdistetty kulutus on 4,4 l/100 km ja CO2-päästöt 116 g/km. Voimaa on niin paljon, että Meriva kulkee sen avulla todella pirteästi. Kiihdytys 0-100 km/h vie aikaa vain 9,9 sekuntia ja huippunopeudeksi luvataan 197 km/h.


Lähitulevaisuudessa Meriva tulee saataville myös 1,6 CDTI -moottorin 81 kW (110 hv) tehoisella versiolla varustettuna. Tuon moottorin kanssa yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,8 l/100 km ja Meriva alittaa luokkansa ensimmäisenä autona hiilidioksidipäästöissä 100 g/km rajan. Jo aiempi 1,3 CDTI -moottorilla varustettu Meriva oli luokkansa taloudellisin, mutta uusi Meriva 1,6 CDTI (81 kW) on vielä lähes kymmenen prosenttia säästeliäämpi ja sen CO2-päästöt ovat 99 g/km.


Toistaiseksi tuotantoon jäävä automaattivaihteiston kanssa käytettävä 1,7 CDTI (81 kW) on Suomessa Merivan ainoa jäljellä oleva Euro 5 -tason moottori.


Suomeen tuotavissa Merivoissa on bensiinimoottorina aina 1,4-litrainen turbo. Muhkean ja laajalla käyntinopeusalueella käytettävissä olevan vääntömomentin tarjoavan 1,4 litran turbomoottorin voi valita 88 tai 103 kW (120 tai 140 hv) tehoisena. Meillä 88 kW tehoinen tulee 6-vaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kanssa ja tehokkaamman moottorin yhteydessä on 6-vaihteinen automaatti.


Opel on investoinut 50 miljoonaa euroa käsivalintaisten vaihteistojen kehitystyöhön. Niiden rakenteisiin ja vaihtamismekanismiin on tehty runsaasti muutoksia. Parannusten myötä sekä viisi- että kuusivaihteiset vaihteistot toimivat aiempaa kevyemmin ja tarkemmin. Kitkan vähentäminen vaihteiston rakenteista auttaa sekä niiden toiminnassa että polttoaineen säästämisessä.

Hienostuneemmat sisätilat


Opel Merivan ergonomia on saanut paljon kiitosta niin kuljettajilta kuin matkustajilta. Luokassaan ainutlaatuisen oviratkaisun ansiosta takaistuimelle on helppo liikkua ja lastenistuimien kiinnittäminen sujuu kätevämmin kuin muissa autoissa.


Nyt Merivaa on kehitetty edelleen nostamalla audioiden ja tietoviihdejärjestelmien tasoa entisestään. Jo perustason radioissa on CD-soitin ja mahdollisuus yhdistää USB-liittimen kautta ulkopuolinen soitin. Kuusi huolella valittua kaiutinta varmistaa hyvän äänentoiston.


Saatavana on myös Opelin viimeisintä tietoviihdetekniikkaa, joka esiteltiin ensimmäisenä uuden Adamin myötä ja on otettu sittemmin käyttöön myös uudistuneessa Insigniassa. Opelin uudessa IntelliLink ympäristössä voidaan käyttää räätälöityjä sovelluksia ja muun muassa käyttöohjekirja on digitaalisessa muodossa ja luettavissa kosketusnäytön kautta. Opelin IntelliLinkin avulla oma älypuhelin on helposti yhdistettävissä auton järjestelmiin.


Opel Merivan monikäyttöisyyttä on kehitetty edelleen, sillä matkustamossa on peräti 32 erilaista lokeroa ja säilytystilaa. Vakiovarusteisiin kuuluva sähköinen käsijarru säästää omalta osaltaan tilaa ja suo lisämahdollisuuksia tilojen järjestelyyn. Näppärää FlexRail tilojen jakojärjestelmää on kehitetty edelleen niin, että takana keskellä istuvan jalkatilat ovat kasvaneet.

Parantunut varustelu


Vakiovarustelu on ollut jo aiemmin Meriva Enjoyssa hyvällä tasolla. Siitä ovat löytyneet hyvän turvallisuus- ja mukavuusvarustelun lisäksi muun muassa mäkipidätin, aktiiviset pääntuet, lämmitettävä ohjauspyörä ja FlexSpace-istuinjärjestelmä.


Uudistuksen myötä Merivaan on tullut vakioksi kevytmetallivanteet, 7-tuumainen värinäyttö ja CD600 IntelliLink radio/CD-soitin, jossa on puhelimen kädet vapaana toiminto.


Opel Merivan tullessa myyntiin siihen saa erittäin kattavan mukavuus- ja näkyvyyspaketin kampanjahintaan vajaalla 700 eurolla. Pakettiin kuuluvat automaatti-ilmastointi, pysäköintiapu eteen ja taakse, tummennetut takasivuikkunat ja takaikkuna, sadetunnistin ja paljon muuta. Myös muiden lisävarusteiden ja varustepakettien hinnat ovat hyvin kohtuullisia.


”Opel Merivaan ei ole tehty vallankumouksellisia muutoksia, vaan hyvästä autosta on hiottu tarkkaan harkiten vielä entistäkin parempi”, kuvailee Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä muutosta. ”Uusimman joulukuussa julkaistun TÛV Report 2014:n mukaan Meriva oli kaikista automalleista viattomin. Lisäksi se jätti J.D Powerin asiakastyytyväisyystutkimuksessa kaikki muut taakseen. Nyt Meriva on vielä entistäkin taloudellisempi ja nykyaikaisempi, joten uskomme löytävämme sille entistä enemmän uusia ystäviä.”


Ostajan kannalta hieno uudistus on se, että uudistunut Meriva on aiempaa halvempi. Hinnat alkavat 1,4T (88 kW) Enjoyn 21 393,83 eurosta, mikä on yli 600 euroa vähemmän kuin ennen. Automaattivaihteisena tehoa on enemmän (103 kW) ja hinta on 23 889,61 euroa (ennen 24 636 ja 88 kW). Uudella tehokkaalla ja taloudellisella 100 kW:n tehoisella 1,6 CDTI-moottorilla varustettuna Meriva maksaa vain 22 995 euroa (ennen 23 899 €, 1,7 CDTI 96 kW).