Opelin uutuudet 84. Geneven autonäyttelyssä.

4.3.2014

Opelilla on Geneven autonäyttelyssä kolme maailmanuutuutta. Sen lisäksi eri mallisarjoihin tulee tarjolle lisää uuden sukupolven moottoreita, joiden myötä kulutus ja hiilidioksidipäästöt putoavat entistä alemmalle tasolle.

 

Opelin hauskat ja jännittävät maailmanuutuudet antavat mahdollisuuden tehdä yksilöllisen valinnan. Viime vuonna konseptiautona esitelty Opel Adam Rocks on kehitetty vuodessa tuotantovalmiiksi. Toisena uutuutena on Adam-mallisarjaan mahdollisesti myöhemmin liittyvä, nyt vielä konseptimallina esiteltävä taskuraketti Adam S. Kolmas Opel-uutuus on vielä suorituskykyisempi Astra OPC Extreme, jonka kehitystyö on tehty kilparadoilla.

 

Konseptiautosta tuotantomalliksi

Opel Adam on ollut Mokkan tavoin valmistajalleen iloinen yllätys, sillä sen myynti on ylittänyt odotukset. Mutta Opel ei lepää laakereillaan, vaan esittelee tiheään tahtiin uusia Adam-malleja.

 

Opel Adam Rocks rakentaa markkinoille jotain aivan uutta, sillä se tuo maasturimaisuuden kaikkein pienimpään autoluokkaan. Se on ensimmäinen crossover alle neljä metriä pitkien autojen joukossa. Kori on paljon vakio-Adamia jyhkeämmän näköinen muovisuojineen. Maavaraa on korotettu 15 mm ja Adam Rocksissa on vakiona 17-tuumaiset pyörät. Niiden tilalle saa lisävarusteena vielä kookkaammat 18-tuumaiset. Aluton alusta eli jouset, iskunvaimentimet, takajousituksen geometria ja ohjaus on säädetty uudelleen vastaamaan auton ulkonäön muodostamia odotuksia.

 

Maasturimaisuuden lisäksi Adam Rocksin omistajat saavat nauttia avoautoilusta, sillä siinä on vakiovarusteena Swing Top -kangaskatto. Kolmikerroksinen katto on akustisesti suunniteltu pitämään ylimääräiset äänet auton ulkopuolella. Katto suojaa samalla pahimmiltakin säiltä ja se on suunniteltu kestämään melkein mitä tahansa. Adamin tyyliin myös Adam Rocksin voi yksilöidä haluamallaan tavalla, joten katon voi valita kolmesta värivaihtoehdosta, jotka ovat musta sekä tumma tai vaaleampi ruskea. Lisäksi kangaskattoa kehystävän teräskaton värin voi valita useasta vaihtoehdosta.

 

Adam Rocksin myötä Opel tuo markkinoille täysin uuden ahdetun 1,0 Ecotec suorasuihkutusmoottorin. Kehitystyön lähtökohdaksi otettiin, että moottorista tulee uusi standardi kolmisylinterisille moottoreille melutason ja käynnin tasaisuuden suhteen.

 

Moottorista on kaksi vaihtoehtoa, joista toinen kehittää 66 kW (90 hv) ja tehokkaampi 85 kW (115 hv). Kummankin suurin vääntömomentti on 166 Nm, joka on käytettävissä jo alhaisella 1 800 r/min käyntinopeudella. Tehokkaammalla moottorilla Adam Rocks saavuttaa 196 km/h huippunopeuden.

 

Molemmissa moottoreissa on muun muassa start/stop-järjestelmä säästämässä polttoainetta. Niinpä Adam Rocksin yhdistetty kulutus 66 kW (90 hv) tehoisella moottorilla varustettuna on vain 4,3 l/100 km ja CO2-päästöt 99 g/km. Yhtenä kulutusta pienentävänä tekijänä on uusi kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, jonka sisäiset kitkat ovat hyvin vähäiset ja toiminta täsmällistä.

 

Opel Adam Rocksin myynti alkaa kesällä, kun sen hinnat julkistetaan. Uutuuden tuotanto käynnistyy Eisenachissa, Saksassa elokuussa ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa syksyllä.

 

Sporttisin Opel Adam

Adam Rocks ei ole mallisarjan ainoa uutuus, vaan sen lisäksi Genevessä esitellään Adam S -konseptiauto. Mallisarjan huipulle nouseva tutkielma on erittäin suorituskykyinen versio, joka kertoo piilevistä voimistaan myös ulkonäöllään.

 

Konepellin alla on 1,4-litrainen Turbo Ecotec moottori, joka kehittää 110 kW (150 hv). Voimaa on riittävästi kiidättämään kevyt auto 220 km/h huippunopeuteen. Opel Adam S -konseptiautossa on suorituskyvyn vaatimusten mukainen alusta, sillä jousitus on urheilullinen ja autossa on tehokkaat pysähdykset varmistavat OPC-jarrut.

 

Kesymmistä Adameista uuden Adam S:n erottaa Red’n Roll muotoilusarjasta. Teema jatkuu auton sisällä, missä ei piilotella auton tehokkuutta ja persoonallista luonnetta. Recaron Performance-istuimet antavat erinomaisen tuen nopeassakin ajossa.

 

Nopein ja taloudellisin Astra

Opelin kolmas maailman ensi-iltansa saava malli on Astra OPC Extreme. Radoilla kehitetty kaikkien aikojen nopein Astra ei ole vain tutkielma, vaan sitä on tarkoitus valmistaa pieni sarja.

 

Opel Astra OPC:lla ajetaan Euroopassa radoilla Cup-sarjaa ja erikoismalli on kehitetty suoraan tuosta rata-autosta. Sen takia liikenteeseen rekisteröitävässäkään autossa ei ole takaistuinta, vaan tilan vievät turvallisuutta lisäävät ja koria vahvistavat turvakaaret. Paksuista teräskaarista huolimatta painoa on saatu pudotettu 100 kiloa vakiomalliin verrattuna runsaalla hiilikuidun ja muiden kevyiden materiaalien käytöllä.

 

Opel Astra OPC Extremessä muun muassa konepelti, takasiipi, diffuusori, etuspoileri, joustintukien poikittaistuet, katto ja vanteet on tehty hiilikuidusta. Pelkästään vanteet painavat 20 kiloa kevytmetallisia vähemmän ja katto on ainoastaan 2,6 kilon painoinen. Edessä on alumiiniset 800 grammaa painavat lokasuojat, kun vastaavien teräksisten paino on melkein kolminkertainen.

 

Opelin 2,0-litrainen turbomoottori kehittää yli 221 kW (300 hv) ja siinä on paljon samoja osia kuin kilpamoottoreissa. Vaihteisto on kuusivaihteinen ja edessä on tasauspyörästön luistonrajoitin. Vauhdin vähentämisestä pidetään hyvää huolta, sillä edessä on läpimitaltaan peräti 370 mm suuruiset jarrulevyt ja Brembon jarrusatulat ovat kuusimäntäiset. Auton alla on 19-tuumaisilla vanteilla 245/35-kokoiset renkaat. Jouset ja iskunvaimentimet ovat kilpa-autojen tapaan säädettävissä.

 

Taloudellisuutta Opel Astra -mallisarjassa edustavat uudella 1,6 CDTI-moottorilla varustetut vaihtoehdot. Tehokkaalla 100 kW (136 hv) ja 320 Nm kehittävällä moottorilla varustettuna Astran yhdistetty kulutus on vain 3,9 l/100 km. Opel Zafira Tourerissa ja Merivassa jo aiemmin käyttöön otettu moottori on kerännyt runsaasti kiitosta hiljaisuudellaan ja hienostuneella toiminnallaan.

 

Nyt sen rinnalle tulee Astraan uusi 1,6 CDTI-moottori, jonka suurin teho on 81 kW (110 hv), joten voimaa on aivan riittävästi. Hiljainen moottori on vielä aiempaakin taloudellisempi, sillä yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,7 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 97 g/km.