Käytännöllisyyttä tyylikkäässä paketi.

23.6.2014

Opel Vivarossa yhdistetään henkilöauton tyylikkyys pakettiautossa tärkeään tehokkuuteen. Uusien 1,6-litraisten moottorien ansiosta kulutus on pudonnut reilusti ja CO2-päästöt ovat alimmillaan vain 149 g/km, mikä alentaa auton käyttökustannuksia. Kuljettajan viihtyvyyteen on panostettu niin ajo-ominaisuuksissa, mukavuudessa kuin ohjaamossa.

 

Opel Vivaro on luokassaan yksi Euroopan suosituimmista pakettiautoista. Vuonna 2001 esiteltyä ensimmäistä Vivaroa on myyty lähes 600 000 kappaletta ja sitä rekisteröidään vuosittain noin 50 000 kappaletta. Tuolla määrällä Vivarolla on Euroopassa lähes kymmenen prosentin markkinaosuus pakettiautojen D-segmentissä.

 

Pakettiautojen käyttäjien vaatimukset kasvavat jatkuvasti. Sen lisäksi, että auton pitää olla kestävä ja käyttökustannuksiltaan taloudellinen, sen halutaan olevan myös tehokas ja tilava tavaroiden kuljettaja. Lisäksi ohjaamolle, ajettavuudelle ja mukavuudelle asetetaan samat korkeat kriteerit kuin henkilöautoissa. Uusi Opel Vivaro on suunniteltu täyttämään kaikki nuo monipuoliset toiveet.

 

Enemmän tilaa

 

Uudessa Opel Vivarossa noudatetaan valmistajan muotokieltä, jossa veistoksellisuus yhdistyy saksalaiseen täsmällisyyteen. Edestä Vivaron tunnistaa heti Opeliksi yhtiön logosta eli salamasta sekä siiven muotoisista LED-valoissa toteutetuista huomiovaloista. Auton kylkilinjassa sama teema jatkuu siipimäisellä pokkauksella, mikä keventää muotoilua.

 

Edeltäjänsä tapaan umpinaisesta Opel Vivarosta on neljä korivaihtoehtoa, joissa on kaksi pituutta ja korkeutta. Akselivälit ovat ennallaan eli 3,1 ja 3,4 metriä, mutta kori on 216 mm pidempi kuin ennen. Lyhyempi kori on pari millimetriä vajaat viisi metriä pitkä ja pidemmällä korilla on 40 senttiä enemmän mittaa. Korin korkeudet ovat 1,971 ja 2,465 metriä.

 

Korin kasvaneesta pituudesta 100 mm on käytetty tavaratilaan, joka on nyt 2,5 tai 2,9 metrin mittainen. Lyhyenpäänkin tilaan mahtuu hyvin kolme eurolavaa. Lisäpituuden myötä tavaratila on kasvanut, ja nyt sinne voi lastata kuljetettavaa 5,2 – 8,6 kuutiometriä korivaihtoehdosta riippuen.

 

Uutena mahdollisuutena Vivaroon on saatavana FlexCargo, jolloin väliseinässä on luukku, jonka kautta pitkät esineet mahtuvat matkustajan istuimen alle. Auton sisään voi silloin kuormata jopa 4,15 metriä pitkiä tavaroita. Tavaroiden kiinnitykseen on paneuduttu huolella, mikä tarkoittaa käytännössä että kuormatilassa on runsaasti erilaisia kiinnityspisteitä.

 

Myös ovijärjestelyssä on uutta oivaltavuutta, sillä nyt on mahdollista lukita takaovien vasen puolisko, jossa on rekisterikilpi ja jättää oikea puoli auki pitkien esineiden kuljettamista varten.

Ergonominen, mukava ohjaamo

 

Opel Vivaron toisen sukupolven korin lisäpituudesta 116 mm kohdistuu ohjaamoon, joka on nyt erittäin tilava ja viihtyisä. Kaiken kokoiset kuljettajat löytävät mainion ajoasennon, sillä istuimessa on säädöt kuuteen suuntaan minkä lisäksi ohjauspyörän voi asettaa mieleisekseen niin etäisyyden kuin korkeuden suhteen. Perusvarustetasoa eli Essentiaa lukuun ottamatta istuimessa on lisäksi keskikyynärnoja sekä ristiselän säätö, jonka saa juuri parhaaseen paikkaan myös korkeussuunnassa.

 

Runsaat, monipuoliset säilytystilat ohjaamossa helpottavat kuljettajan työtä, minkä takia niitä on Vivarossa runsaasti. Säilytystilaa on yhteensä yli 75 litran verran, joista 24 litraa tilaa kojelaudassa. Niihin kuuluu 12 litran vetoinen hansikaslokero, minne mahtuu A4-kokoinen lehtiö kirjoitusalustoineen ja 1,5 litran virvoitusjuomapullo. Suurempia esineitä varten matkustajan istuinosa kääntyy eteen ja sen alla on 42-litrainen lokero.

 

Kojelauta on suunniteltu niin, että älypuhelimelle tai tabletille, jotka voi Bluetoothin avulla yhdistää Vivaron tietoviihdejärjestelmään, on luontevat paikkansa. Lisävarusteena on saatavana matkustajan penkki, jonka selkänojan voi taittaa eteen toimistopöydäksi.

 

Monipuolinen varustelu helpottaa kuljettajan työskentelyä ja lisää omalta osaltaan mukavuutta. Tässä vaiheessa Suomeen tuotavien mallien varustelutaso ei ole vielä täysin yksilöitynyt, joten seuraavat tiedot koskevat Euroopan mallistoa yleisesti.

 

Tarjolle tulee kaksi varustetasoa, joista jo Editionin varustelu on varsin kattava. Siinä on uusi monipuolinen ESC-ajonvakautusjärjestelmä, sähkötoimiset ikkunannostimet, kaukosäätöinen keskuslukitus, ajotietokone, Bluetooth, USB-portti, radion säätimet ohjauspyörässä ja paljon muuta.

 

Uutena vaihtoehtona on Sportive, jossa ulkonäköön tulee lisää näyttävyyttä ja niin puskurit kuin suojalistat ovat korin väriset. Sisustusta kohennetaan hiilikuitukoristeilla ja ohjauspyörä vaihtuu nahkaiseksi. Tien päällä on iloa nopeusrajoittimella varustetusta vakionopeussäätimestä.

Uudet taloudelliset moottorit

 

Opel Vivaron keulalla on kokonaan uusi moottoriperhe, joka edustaa viimeisintä tekniikkaa. Hienojen 1,6-litraisten turbodieselien tehot ulottuvat 66 kW:stä (90 hv) 103 kW:iin (140 hv). Kulutusta pienennetään kaksoisahtamisella, moottorin sammutusautomatiikalla, jarrutusenergian talteenotolla sekä sähkölaitteiden toiminnan älykkäällä ohjauksella.

 

Iskutilavuutta pienentämällä Opel Vivaro nousee taloudellisuudessa luokkansa huipulle. Uusi 1,6 CDTI-moottori on valittavissa yhdellä muuttuvasiipisellä ahtimella, jolloin teho on joko 66 tai 85 kW (90 tai 115 hv).

 

Kahdella ahtimella varustettujen moottorien tehot ovat vastaavasti 88 ja 103 kW (120 ja 140 hv). Pienimmillään Vivaron kulutus on uusilla moottoreilla ainoastaan 5,7 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt erittäin alhaiset 149 g/km.

 

Uusissa 1,6 CDTI-moottoreissa on siis yksi muuttuvasiipinen ahdin, jonka ansiosta moottori vastaa notkeasti kuljettajan toiveisiin. Suomeen tuotavassa vaihtoehdossa suurin vääntömomentti on käytettävissä jo pienillä käyntinopeuksilla (260 Nm/1 500 r/min). Moottorin hyvien ominaisuuksien ansiosta Vivaron yhdistetty kulutus on 6,4 l/100 km ja CO2-päästöt 167 g/km eli vähennystä on 7 % nykyisen mallin 2,0-litraisen CDTI-moottoriin verrattuna.

 

Uusi 1,6 BiTurbo CDTI on vielä taloudellisempi vaihtoehto, sillä Vivaron yhdistetty kulutus tällä moottorilla varustettuna on pienimmillään 5,7 l/100 km ja CO2-päästöt 149 g/km. Moottorissa on kaksi erikokoista ahdinta, joista pienemmän avulla moottori vastaa nopeasti kaasupolkimen liikkeisiin ilman minkäänlaista turboviivettä. Suurempi ahdin tulee mukaan käyntinopeuden noustessa ja varmistaa muhkean tehon ja väännön. Suurin vääntömomentti on käytettävissä jo käyntinopeudella 1 500 r/min. Se on 88 kW:n (120 hv) tehoisessa tuplaturbossa 320 Nm ja 103 kW (140 hv) tehoisessa 340 Nm.

Turvallisuutta hyvällä ajettavuudella

 

Pakettiauton alustan suunnittelussa hyvien ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden lisäksi korostuvat toiminta erilaisilla kuormilla sekä kestävyys. Opel on kehittänyt edelleen Vivaron hyviksi havaittuja rakenteita.

 

Jarruissa ja kuljettajaa avustavassa elektroniikassa on otettu käyttöön eri järjestelmien uusimmat versiot. Lukkiutumattomissa jarruissa on elektroninen jarrutusvoiman säätö, hätäjarrutustehostin ja mäkilähtöjä helpottava avustin.

 

Uusi ESC-ajonvakautusjärjestelmä säätyy kuorman mukaan ja siinä on perustoiminnon lisäksi aiempaa tehokkaampi luistonrajoitin, auton kaatumista estävä järjestelmä ja perävaunun vakautta säätelevä toiminto. Kaikki ajonvakautuksen osajärjestelmän toimivat suurimman osan ajasta täysin huomaamattomasti vaarallisten tilanteiden syntymistä ennalta ehkäisten.

 

Laaja mallisto

 

Uusi Opel Vivaro tulee myyntiin heti alusta alkaen laajalla mallistolla. Edition-varusteisen Vivaron voi valita kaikilla kolmella meille tuotavalla moottorivaihtoehdolla joko lyhyellä tai pitkällä korilla. Vielä täydellisemmin varustetussa Vivaro Sportivessa on keulalla aina 1,6 CDTI BiTurbo ja ostajan valittavaksi jää teho sekä korin pituus. Myös pikkubussi eli 1+8-paikkainen Combi kuuluu mallistoon heti alusta alkaen ja siinäkin on moottorina aina 1,6 CDTI BiTurbo.

 

Opel Vivaroa kohtaan on ollut suuri ennakkokiinnostus siitä lähtien, kun uuden mallin tulosta kerrottiin keväällä. Uuden Vivaron hinnat julkistetaan kesän aikana ja sen ensiesittely Suomessa on syyskuun puolessa välissä. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa pian sen jälkeen.