GM ja Opel esittelevät uraauurtavaa teknologiaa automatisoituun ajamiseen

10.9.2014

  • Uuden sukupolven 125 kW/170 hv 2.0 CDTI -moottori Insigniaan ja Zafira Toureriin
  • Suurempi tehotiheys; alhaisempi polttoaineen kulutus ja vähäisemmät CO2-päästöt
  • Alhainen melutaso, tärinä ja kovuus takaavat hienostuneen ajokokemuksen
  • SCR-tekniikka (selektiivinen katalyyttinen pelkistys) tekevät moottorista Euro 6 -normin mukaisen
Opel-uutisia – Opel-tehoa: Uuden sukupolven 125 kW/170 hv 2.0 CDTI -moottori Insigniaan ja Zafira Toureriin

Rüsselsheim. Paljon tehoa ja vääntöä, vähäinen polttoaineen kulutus ja vähäiset päästöt, kaikki osana luokkansa johtavaa kokonaisuutta: Opelin uuden sukupolven 2,0-litrainen turbodiesel täyttää kaikki vaatimukset. Ensiesittelyssä Insigniassa ja Zafira Tourerissa Pariisin vuoden 2014 autonäyttelyssä (4.–19.10.2014) oleva huippuedistyksellinen moottori on tärkeä merkkipaalu Opelin uuden moottorivalikoiman lanseerauksessa.

 

Moottorissa on tehoa 125 kW/170 hv ja vääntöä vaikuttavat 400 Nm ja se korvaa nykyisen 120 kW/ 163 hv:n 2.0 CDTI -moottorin Opelin dieselmoottorivalikoiman kärkipäässä. Tämä tehokas, Euro 6 -normin mukainen moottori tarjoaa jopa viisi prosenttia enemmän hevosvoimia ja 14 prosenttia enemmän vääntöä samalla, kun sen kulutus ja CO2-päästöt. Moottori on myös huomattavan hiljainen ja pehmeäkäyntinen, mikä on tulosta Opelin pitkäjänteisestä kehitystyöstä, jossa on keskitytty minimoimaan melu, tärinä ja kovuus.

 

”Tämä edistyksellinen moottori on täydellinen pari Opelin huippumalleille Insignialle ja Zafira Tourerille”, sanoo Michael Ableson, Euroopan alueen autosuunnittelusta vastaava varatoimitusjohtaja. ”Sen suuri tehoteho, hienostuneisuus, taloudellisuus ja ajomukavuustekijät tekevät siitä yhden luokkansa parhaista dieselmoottoreista. Uusi 2.0 CDTI on Euro 6 -normin mukainen ja siten täyttää tulevaisuuden vaatimukset jo tänään ja se lisää dieselmoottorivalikoimamme houkuttelevuutta huomattavasi.”

 

Ensi vuodesta saatavana oleva uusi 2.9 CDTI on ensimmäinen uusien suurten dieselmoottoriperheessä, jota on kehittänyt Opelin oman kansainvälisen suunnittelutiimi Torinossa ja Rüsselsheimissa pohjoisamerikkalaisten suunnittelijoiden tuella. Moottoria valmistetaan Opelin Kaiserslauternin tehtaalla Saksassa.

Opel-uutisia - Täydellinen pari: 2.0 CDTI ja Opelin huippumalli Insignia

Parempi tehotiheys: Pienemmät kustannukset ja päästöt

Teho ja taloudellisuus molemmat riippuvat moottorin kyvystä generoida mahdollisimman paljon energia mahdollisimman pienestä määrästä polttoainetta, ja erinomaisen tehotiheytensä ansiosta – 85 hv:a litraa kohden, mikä on saman kuin 1.6. CDTI:ssä – tämä moottori tekee ajamisesta todella mukavaa rokottamatta liikaa omistajansa kukkaroa. Vaikuttava 400 Nm:n vääntö kierrosluvulla 1750–2500 rpm ja maksimiteho 125/170 hv saavutetaan kierrosluvulla 3750 rpm.

 

Moottorin suorituskyvyn taustalla ovat uudistettu polttokammio, uudelleen profiloidut imuaukot ja uusi polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, jossa on 2000 baarin paine ja jopa 10 ruiskutusta sylinterikierrosta kohden. Tämä takaa erinomaisen tehon, optimoidun polttoaineen atomisoinnin ja myös hiljaisemman käyntiäänen. Yksistään uuden polttokammion suunnitteluun vaadittiin yli 80 tietokonesimulaatiota, joista viisi lupaavinta valittiin jatkokehittelyyn.

 

Muuttuvageometrisen VGT-turboahtimen turbiinia ohjaa sähköinen käyttölaite, joka reagoi 20 prosenttia nopeammin kuin alipainekäyttölaite. Turboahtimen ja välijäähdyttimen poikkeuksellisen kompakti koko minimoi turboahtimen ja moottorin välisen ilmamäärän, mikä nopeuttaa ahtopaineen muodostumista entisestään. Turboahtimen vesijäähdytys pidentää sen käyttöikää ja öljynsyöttöaukon suodatin vähentää osaltaan laakereiden kulumista.

 

Muuttuvageometrinen turboahdin ja pakokaasun takaisinkierrätysmoduuli (EGR) on suunniteltu yhdeksi kokonaisuudeksi parhaan mahdollisen tehokkuuden saavuttamiseksi. EGR-moduuli perustuu uuteen jäähdytinkonseptiin, joka on valmistettu ruostumattomasta teräksestä ja jonka jäähdytystehokkuus on lähes 90 prosenttia. Integroitu, vesijäähdytteinen EGR-ohivirtausventtiili minimoi paineen alentumisen, ja sen takaisinkytketty ohjaus tuottaa edullisemman pienhiukkas-typpimonoksidisuhteen muuttuvissa ajo-olosuhteissa parantaen samalla hiilivety- ja häkäkaasupäästöjen hallintaa.

Opel-uutisia - Uusi perheenjäsen: 2.0 CDTI tuo Opel Zafira Toureriin erinomaista ajomukavuutta ja vähentää melua, tärinää ja kovuutta

Pehmeää käyntiä: Dieselvoimaa yhdistettynä turbiinimaiseen pehmeyteen

Melun, tärinän ja kovuuden vähentäminen kaikissa ajo-olosuhteissa oli uuden moottorin kehitystyössä alusta alkaen keskeisessä asemassa. Jokainen erillinen komponentti ja alajärjestelmä optimoitiin akustisesti CAE-tekniikkaa hyödyntäen huolellisesti ennen prototyyppivaiheeseen siirtymistä.

 

Moottoriarkkitehtuurin kehitystyö keskittyi erityisesti kahteen pääalueeseen: moottorin ylä- ja alaosaan. Äänenvaimennusta tehostaa uudistettu alumiininen sylinterikansi, johon on mm. lisätty erillinen muovinen venttiilikoppa, jossa on tiiviste ja eristetyt kiinnikkeet. Imusarja on koteloitu yksinkertaisen ääntä vaimentavan kuoren sisälle.

 

Moottorin alaosassa on uusi tasapainotusakselimoduuli, joka on valmistettu ruiskuvaletusta alumiinista. Sen sisällä on kaksi vastakkaisiin suuntiin pyörivää tasapainoakselia, jotka poistavat jopa 83 prosenttia jälkitärinästä. Kampiakselin vinohammastus pyörittää toista tasapainoakselia, joka puolestaan pyörittää toista. Saksihammaspyöräohjaus varmistaa tasaisen hammaskosketuksen, ja koska käyttöketju on poistettu, räminäriskiä ei ole. Tarkan analyysin tuloksena todettiin, että liukulaakerit ovat tasapainoakseleissa rullalaakereita parempi vaihtoehto sekä melun, tärinän ja kovuuden vähentämisen että painon kannalta.

 

Myös öljypohja on uudistettu. Entinen yksiosainen ratkaisu on nyt korvattu kaksiosaisella vaihtoehdolla, jossa alempi peltipohja on kiinnitetty ylempään ruiskuvaletusta alumiinista valmistettuun osaan. Melua, tärinää ja kovuutta on vähennetty molempien osien sisä- ja ulkovahvikkeiden akustisella optimoinnilla.

 

Muita käyntiääntä vaimentavia suunnittelun yksityiskohtia ovat mm.

 

optimoitu polttoaineenruiskutus, joka vähentää käyntiääntä polttoaineenkulutusta lisäämättä; akustisesti optimoidut valurautasylinterilohkon vahvikkeet; VGT-kompressorin ja -turbiinisiipien yksittäinen tasapainottaminen; parannettu jakohihnan hammastus ja erilliset kannen kiinnityskohdat.

 

Kaikkien näiden ominaisuuksien ansiosta uusi moottori on huomattavasti edeltäjäänsä kauttaaltaan hiljaisempi ja sen tyhjäkäynti on viisi desibeliä hiljaisempi.

Puhdasta autoilua SCR-tekniikan ansiosta

Uusi 2.0 CDTI on yhtä puhdas kuin bensiinimoottori ja Opelin BlueInjection-tekniikkaa hyödyntävän SCR-järjestelmä (selektiivinen katalyyttinen pelkistys) takaa, että moottori on Euro 6-normin mukainen.

 

BlueInjection on jälkikäsittelyjärjestelmä, joka poistaa pakokaasusta typen oksideja. BlueInjection-järjestelmässä käytetään pieniä määriä täysin vaaratonta nestemäistä AdBlue®-pelkistettä, joka kostuu ureasta ja vedestä ja jota ruiskutetaan pakokaasun joukkoon hiukkassuodattimen (DPF) jälkeen ennen SCR-katalysaattoria. Pakokaasujen lämmössä urea hajoaa ammoniakiksi (NH3) ja hiilidioksidiksi. Ammoniakki reagoi typen oksidien kanssa SCR-katalysaattorissa, jossa nämä pelkistyvät vaarattomaksi typpikaasuksi ja vesihöyryksi.

 

AdBlue-pelkistettä on saatavana huoltoasemilta ja Opel-jälleenmyyjiltä ja sitä lisätään tarvittaessa omaan säiliöönsä polttoainesäiliön kannen vieressä olevan suuttimen kautta.