Pääosassa Opel Corsa tukenaan trio

2.10.2014

Viidennen sukupolven Opel Corsa saa maailman ensi-illan Pariisin autonäyttelyssä. Myyntiään kasvattava Opel esittelee myös urheilullisen Adam S:n, uuden voimanlähteen saaneen Mokkan sekä ultramodernin 2,0 CDTI-moottorin.

 

Opelin näyttelyosastolla on Pariissa neljä uutta tähteä, joista kirkkaimmin loistaa viidennen sukupolven Corsa. Opelin pääjohtaja tohtori Karl-Thomas Neumann toteaa. ”Neljä maailmanuutuuttamme kertovat yhtiön mallien jatkuvasta kehityksestä. Uusi Corsa ja Adam S ovat houkuttelevia lisäyksiä mallistoomme ja uudet huipputekniset moottorit korostavat asemaamme dieselmoottorien kehityksen kärjessä.”

Uusi Opel Corsa on huippukunnossa

Urheilutermein voidaan kuvailla, että uusi viidennen sukupolven Opel Corsa on valmiina ottelemaan kaikkia kilpailijoitaan vastaan. Taustana on 32 vuoden ja yli 12 miljoonan auton kokemus. Kun siihen lisätään uudet modernit moottorit ja vaihteistot ja täysin uudet alustan rakenteet, pitäisi menestyksen olla varma. Corsan ohjaamo on materiaaleiltaan, varusteiltaan ja tiloiltaan luokan huippua. Kokonaisuuden viimeistelevät huippuluokan tietoviihdejärjestelmä ja monipuolinen Corsan kokoluokassa ennennäkemätön turvavarustelu.

 

Opel on halunnut nostaa Corsan ajettavuudeltaan ja mukavuudeltaan uudelle tasolle, minkä takia sen alustassa ei ole jäljellä yhtään osaa edellisestä mallista. Painopistettä on saatu hivenen (5 mm) alemmaksi, apurunko edessä on aiempaa jäykempi ja jousitusgeometria on suunniteltu uudelleen. Kori ei enää kallistele yhtä paljon kuin ennen, minkä lisäksi ohjaustuntuma on parantunut. Iskunvaimennus tasoittaa niin pienen epätasaisuudet kuin suuret heitot entistä tehokkaammin.

 

Tärkeimmät moottorit ovat Opelin täysin uudet kolmesylinteriset 1,0-litraiset suorasuihkutusturbot. Fyysiseltä kooltaan pienet moottorit asettavat luokkaan uudet standardit melun, värinöiden ja käynnin tasaisuuden suhteen. Salaisuutena on vastakkaiseen suuntaan kampiakselin suhteen pyörivä tasapainotusakseli. Uuden moottorin voi valita 66 kW (90 hv) tai 85 kW (115 hv) tehoisena ja kummankin suurin 170 Nm vääntömomentti saavutetaan jo alhaisella 1 800 r/min käyntinopeudella.

 

Uusien voimanlähteiden rinnalla jatkavat 1,2- ja 1,4-litraiset nelisylinteriset moottorit. Uutena vaihtoehtona on 1,4-litrainen ahdettu moottori, joka kehittää 74 kW ja 200 Nm (1 850 – 3 500 r/min). Corsan 1,3 CDTI -moottori on viidennessäkin sukupolvessa saatavissa 55 kW (75 hv) tai 70 kW (95 hv) tehoisena. Rakenteita on kehitetty merkittävästi ja nyt moottori alittaa Euro 6 -päästörajat. Yhdistetty kulutus on entistäkin pienempi, sillä kolmiovinen Corsa 70 kW:n tehoisella moottorilla ja käsivalintaisella vaihteistolla selviää 3,2 litralla sadalla ja CO2-päästöt ovat vain 85 g/km.

Tyyliä ja varusteita

Viidennen sukupolven Corsassa sen dynaamisiin muotoihin on tuotu Opelille tyypillisin kyljen kaarin veistoksellisuutta. Edestä uuden Corsan tunnistaa oitis Opeliksi vaakasuorista jäähdyttäjän säleikön linjoista sekä siipimäisistä LED-huomiovaloista. Takaa auto näyttää urheilulliselta ja uudella muotoilulla se on edeltäjäänsä leveämmän näköinen.

 

Corsan sisustus on tyylikäs, moderni tuoden uusia trendejä pikkuautoihin. Selkeät, puhtaat linjat ovat pääosassa ja kuljettajan ergonomiaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Lähes kaikissa varustetasoissa on vakiona IntelliLink-tietoviihdejärjestelmä, jonka 7-tuumainen värillinen kosketusnäyttö hallitsee keskikonsolia. Opelin palkitun järjestelmän avulla on helppo olla yhteydessä ulkomaailmaan ja yhdistää oma älypuhelin tai soitin auton järjestelmiin.

 

Kuljettajan avuksi Corsaan saa uusimpia turvavarusteita, jollaisia on totuttu aiemmin näkemään vain kalliimmissa automalleissa. Hitaissa nopeuksissa voi kytkeä uusiin vakiovarusteisiin kuuluvan ohjauksen City-asetuksen, joka tekee ohjauksesta erittäin keveän. Mäkilähtöavustin puolestaan tekee liikkeellelähdöistä ylä- tai alamäissä helppoja.

 

Hyvän turvavarustelun lisäksi Corsaan voi ottaa suuren määrän viimeistä tekniikkaa edustavia järjestelmiä. Park Assist tunnistaa sopivan pysäköintipaikan ja ohjaa auton automaattisesti siihen. Pysäköintiavustimen yhteydessä tulee aina Side Blind Spot Alert, joka varoittaa vieressä näkymättömissä olevista autoista kaistaa vaihdettaessa. Myös muista Opel-malleista tutut etukamera, liikennemerkkitunnistin, kaistavahti. automaattinen valonvaihto ja törmäysvaroitin ovat nyt saatavissa Corsaan.

 

Viidennen sukupolven Opel Corsa tulee Suomeen vuodenvaihteessa ja sen hinnat ilmoitetaan lähempänä myynnin alkamisajankohtaa.

Adam-perheeseen kolmas jäsen

Uusin Opel Adam S:n mallimerkinnän kirjain tarkoittaa sporttisuutta. Puoli vuotta sitten Geneven autonäyttelyssä näytetty konseptimalli on hiottu tuotantovalmiiksi ja esitellään nyt yleisölle. Moneksi muuntuvan Adamin uusimmassa versiossa on 1,4-litrainen 110 kW (150 hv) ja 220 Nm kehittävä turbomoottori. Voimaa on siis 50 prosenttia ja vääntömomenttia peräti 70 prosenttia enemmän kuin vapaasti hengittävällä moottorilla varustetuissa sisarmalleissa. Kasvaneen voiman avulla Adam S kiihtyy vaivattomasti 0-100 km/h 8,5 sekunnissa ja huippunopeus on selvästi yli 200 km/h. Silti yhdistetty kulutus on kohtuullinen 6,4 l/100 km.

 

Turboahdetun taskuraketin alusta on suunniteltu antamaan turvalliset ajo-ominaisuudet. Jousitus ja iskunvaimennus on säädetty uudelleen ja vakiorenkaat Adam S:ssä ovat kokoa 225/35 R 18. Voima ja nopeus vaativat tehokkaat jarrut, jotka ovat OPC:n eli Opelin Performance Centerin kehittämät ja viimeisen silauksen niille antavat punaiset jarrusatulat.

 

Ulkonäkö ei jätä muutenkaan piiloon Adam S:n potentiaalia, vaan siinä on näyttävä muotoilusarja ja komea pakoputken ulostulo takana. Koriin saatavissa kymmenen väriä ja kattoon viisi, joista uusi Red’n Roll on varattu vain Adam S:ää varten. Ohjaamoon saa neljä erilaista istuin/verhoiluyhdistelmää, joista kolme on erityisesti tätä malia varten. Valittavana ovat Recaron erikoisistuimet, jotka saa Morrocana- tai nappanahalla verhoiltuina. Myös sisustukseen saa Red’n Roll -henkeä, jolloin ohjauspyörä sekä vaihdekepin ja käsijarrun nupit on verhoiltu mustan ja punaisen nahan yhdistelmällä.

Uusi yhdistelmä ja moottori

Opel Mokka on noussut kompaktien katumaastureiden suursuosiksi. Vajaat kaksi vuotta markkinoilla ollutta mallia on myyty jo yli 275 000 kappaletta. Ensi vuonna siihen tulee saataville 1,6 CDTI -moottori. Kiitetty hiljainen turbodiesel kehittää 100 kW (136 hv) liikuttaen Mokkaa rivakasti mutta samalla taloudellisesti. Yhdistetty kulutus on vain 4,1 l/100 km ja CO2-päästöt 109 g/km. Uusi moottori tulee tarjolle sekä etu- että nelivetoiseen Mokkaan. Myöhemmin vuoden 2015 aikana saadaan myyntiin myös etuvetoinen Mokka 1,6 CDTI automaattivaihteistoisena.

 

Kehitystyö Opelilla on jatkuvaa ja yhtiö on luvannut monta moottoriperhettä vuoteen 2018 mennessä. Pariisissa näytetään ensimmäistä kertaa aivan uusi turbodiesel 2,0 CDTI, joka otetaan käyttöön Insigniassa ja Zafira Tourerissa vuoden 2015 aikana. Moottorin ensimmäinen versio kehittää 125 kW (170 Nm) ja 400 Nm, mutta moottorista esitellään vähitellen myös muita vaihtoehtoja. Aiempaa tehokkaammalla moottorilla (2,0 CDTI 120 kW verrattuna) varustettuna Insignian kulutus on pienentynyt 14 prosenttia. Moottorin luvataan olevan toiminnaltaan erittäin hienostunut eli hiljainen ja värinätön.