Hyvin varusteltu persoonallinen pikkuauto.

17.11.2014

Uusi Opel Adam Rocks nostaa yksilöllisyyden uudelle tasolle. Siinä katumaasturimainen ulkonäkö yhdistyy hienosti avoauton nautinnollisiin ominaisuuksiin. Kokonaisuuden kruunaa uusinta tekniikkaa edustava moottori, jonka avulla Adam Rocksin taloudellisuus ja suorituskyky ovat tasapainossa.

 

Vajaat kaksi vuotta sitten myyntiin tullut Opel Adam vei saksalaisvalmistajan aivan uuteen luokkaan. Jokainen ostaja saattoi tehdä autosta juuri omanlaisensa valitsemalla mieleiset ulkoiset ja sisustuksen osat todella monipuolisesta lisävarustevalikoimasta. Vaikka Adam on ylittänyt Opelin odotukset, ei ole suurta pelkoa, että yli 100 000 tilatun auton joukossa on kahta samanlaista.

 

Opel Adam Rocksin kanssa edetään automarkkinoita uuteen ulottuvuuteen, sillä sen kaltaista mallia ei ole aiemmin ollut saatavana. Siinä yhdistetään pikkuauton, katumaasturin ja avoauton parhaat ominaisuudet mainioksi paketiksi, jonka hinta on kokonaisuuteen nähden hämmästyttävän alhainen.

Opel Adam Rocks aloittaa uuden muod

 

Euroopassa perinteistä neljä metriä pitkää pikkuautoa reilusti lyhyemmät autot kasvattavat nopeasti suosiotaan. Aluksi ostajakunta tyytyi vain erittäin halpaan ja näppärään perusautoon, mutta nyt asiakkaat ovat muuttuneet vaativammiksi haluten korostaa autollaan persoonallisuuttaan.

 

Opel Adam Rocks luo uutta tyylisuuntaa, missä yhdistetään useamman autotyypin parhaat ominaisuudet. Uutuus ei ole vain paremmin varustettu Adamin erikoismalli, vaan se on oma mallisarjansa. Ulkonäkö tuo heti mieleen näppärän katumaasturin. Adam Rocksissa on aina vakiona 17-tuumaiset pyörät kevytmetallivantein ja jousitusta on nostettu 15 mm.

 

Kaupunkiviidakossa seikkaillessa auttaa Adam Rocksin sähköinen ohjaustehostin. Jo tehostuksen vakioasento on riittävän kevyt, mutta kuljettaja voi valita lisätehostuksen CITY-nappia painamalla. Lisävarusteena voi valita pysäköintiavustimen, jolloin auto etsii sopivan paikan, eikä ohjauspyörää tarvitse käännellä enää lainkaan. Adam Rocksissa vakiona oleva mäkipidätin varmistaa vaivattoman liikkeelle pääsyn jyrkässäkin ylämäessä.

 

Korin muodot, antrasiitinväriset koria suojaavat muovit yhdessä eteen ja taakse asennettujen pohjapanssarien kanssa suorastaan innostavat etsimään seikkailuja.

 

Niitä voi tähystää vakiovarusteisiin kuuluvan Swing Topin kautta, joka muuttaa Adam Rocksin napin painalluksella tavallisesta henkilöautosta avoautoksi. Kattoa voi käyttää myös ajon aikana, kunhan nopeus on alle 140 km/h. C-pilareiden väliin liukuva kangaskatto on hyvin suunniteltu eikä se vähennä sisä- tai tavaratilaa. Korin lujuudesta ei ole tingitty, vaan se on yhtä suuri kuin Adamissa.

Uusi moottorisukupolvi

 

Meillä Adam Rocksin ero Adamiin korostuu myös siinä, että uutuuden myötä tulee tarjolle tehokas 1,0-litrainen turbomoottori. Kokonaan kevytmetallisessa kolmisylinterisessä 1,0 ECOTECissä on muun muassa polttoaineen suorasuihkutus. Ensimmäisissä Suomeen saapuvissa Adam Rockseissa moottori kehittää 85 kW (115 hv) ja suurin vääntömomentti on 170 Nm, joka on käytettävissä jo alhaisella 1 800 r/min käyntinopeudella.

 

Moottori vie Adam Rocksia vauhdikkaasti, sillä kiihdytysaika 0-100 km/h on vain 9,9 sekuntia. Suunnittelussa on pidetty kuitenkin räjähtävää kiihtyvyyttä tärkeämpänä hyvää käytettävyyttä normaalissa liikenteessä. Uudella moottorilla Adam Rocks kulkee hyvästä suorituskyvystään huolimatta hyvin vähällä, sillä se on varustettu muun muassa Start/Stop-järjestelmällä. Niinpä yhdistetty kulutus on vain 5,1 l/100 km (119 g/km).

 

Moottorin yhteydessä on aivan uusi kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Sen tärkeimpiä ominaisuuksia ovat käytön helppous, eli täsmälliset, kevyet vaihdot ja oivalliset välitykset. Hyvien välityssuhteiden ansiosta Adam Rocksiin on voitu valita polttoainetta säästävä pitkä perän välitys ja säästämisessä auttavat myös vaihteiston pienet sisäiset kitkat.

 

Yksilöllistä ylellisyyttä

 

Opel lataa Adam Rocksiin sellaisen vakiovarustuksen, ettei uutuuden kohdalla voi käyttää perusmalli-nimitystä. Sähköisesti avautuva kangaskatto tuo jo sinällään luksusta, kun auton voi napin painalluksella muuttaa avoautoksi. Koko kattorakenne on akustisesti suunniteltu niin, että katon ollessa kiinni ohjaamo on hiljainen. Katossa on kolme kerrosta, joista keskimmäinen neopreeni suojaa sään vaihteluilta ja lisää kestävyyttä.

 

Suomeen ensimmäisenä tulevat Adam Rocksit ovat hyvin kattavasti varusteltuja. Vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa osittainen nahkaverhoilu, automaatti-ilmastointi, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin sekä ohjauspyörän lämmitys.

 

Tietenkin autossa ovat myös 15 mm korotettu maavara, minkä lisäksi suuret 17-tuumaiset kevytmetallivanteille asennetut renkaat antavat autolle jämäkän olemuksen. Toisaalta sähköllä toimiva kangaskatto voidaan nopeasti avata, kun halutaan nauttia auringonpaisteesta ja tuulen tuiverruksesta. Kaiken tämän saa omakseen 20 811,71 eurolla.

 

Mikäli haluaa yksilöidä omaa Adam Rocksiaan edelleen voi valita Kurkuma- tai Creme White -paketin. Niistä jälkimmäinen on veroineen vain 300 euron hintainen sisältäen tummennetut takaikkunat, sisävalaistuspaketin, pysäköintitutkan taakse ja IntelliLink-multimediajärjestelmän, joka yhdessä älypuhelimen kanssa luo autoon internetyhteyden. Järjestelmä on vastikään voittanut saksalaisten Auto Bild ja Computer Bild -lehtien ”Connected Car” -palkinnon. Siihen voi kätevästi yhdistää Android-käyttöjärjestelmän puhelimet sekä Applen tuotteet.

 

Kurkuma paketti on vajaan tuhannen euron hintainen ja siihen kuuluu edellisten lisäksi vielä alumiinipintaiset urheilupolkimet, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja Cocoa-nahkaverhoilu.