Euro NCAP palkitsi Opelin Katvealueen hälyttimestä

3.12.2014

Euro NCAP muutti arvosteluperusteitaan vuoden 2014 alussa niin, että järjestelmä suosii suuria ja kalliita autoja. Erilaisten turvajärjestelmien osuus kokonaisarvosanasta nostettiin 10 prosentista 20 prosenttiin ja samalla auton aikuisille etumatkustajille antaman suojan merkitystä vähennettiin 50:stä 40 prosenttiin. Opel Corsan hinta halutaan pitää asiakkaille järkevänä, minkä takia siinä ei ole vakiona kaikkia saatavilla olevia turvavarusteita.

 

 

Opel Corsan turvallisuus on luokkansa huippua

Opelin tavoitteena on rakentaa erittäin turvallisia autoja, jotka suojaavat matkustajia todellisissa onnettomuuksissa ja kolareissa, eivätkä autot vahingoita muita tiellä liikkujia. Tämän filosofian mukaisesti uusi Opel Corsa sai erittäin hyvät arviot sekä aikuisten (edessä), lapsimatkustajien (takaistuimella) ja jalankulkijoiden saamasta turvasta.

 

Etutörmäyksestä Euro NCAP totesi, että Opel Corsan kori pysyi täysin muodossaan. Kolarinukeista saadut lukemat todistivat, ettei todellisessa onnettomuudessa olisi ollut suurta loukkaantumisvaaraa. Lisäksi Opel osoitti, että erikokoiset henkilöt, jotka istuvat eri asennoissa saavat kaikki yhtä hyvän suojan Corsan ohjaamossa.

 

Muita esimerkkejä uuden Opel Corsan turvallisuudesta ovat lapsien osalta pienemmän nuken (1,5-vuotias) saamat täydet pisteet. Jalankulkijatörmäyksessä puolestaan Corsan etupuskuri sai täydet pisteet jaloille antamastaan suojasta.

 

Tähän arvioon voidaan vielä lisätä, että uuteen Corsaan saa lisävarusteena suuren valikoiman edistyksellisiä onnettomuuksiin joutumista estäviä varusteita. Yksi niistä on Euro NCAP:n edistyksellisten varusteiden palkinnon voittanut Katvealueen hälytin. Viimeisintä tekniikkaa käyttävien turvavarusteiden myötä uusi Corsa on turvallisuudessa samalla tasolla minkä tahansa uuden pikkuauton kanssa. Neljä tähteä on Euro NCAP:n uusien, tiukempien vaatimusten voimaan tultua erittäin hyvä saavutus.

Erityispalkinto Katvealueen hälyttimelle

Kaistanvaihto on aina vaarallinen osa ajoa, ja se aiheuttaa kymmenen prosenttia EU:n alueella sattuvista vakavista onnettomuuksista. EU-alueen liikennekuolemista peräti viidessä prosentissa huolimaton kaistanvaihto on osasyynä. Ohituksissa ja muissa kaistan vaihtoa vaativissa tilanteissa on otettava yhtä aikaa huomioon monta asiaa, jolloin varsinkin katvealueella oleva auto voi jäädä täysin huomaamatta.

 

Opel tarjoaa nyt palkitun edistyksellisen Side Blind Spot Alertin (SBSA) eli Katvealueen hälyttimen kuuteen mallisarjaan (Adam, Astra, Cascada, Corsa, Insignia ja Zafira Tourer). Sähköinen silmä valvoo samansuuntaista liikennettä neljän ultraäänisensorin avulla muissa malleissa paitsi Insigniassa, jossa käytetään tutkatekniikkaa.

 

Mikäli järjestelmä huomaa vaaraa aiheuttavan ajoneuvon, se varoittaa valolla taustapeilissä. LED-valo on niin tehokas, ettei se jää huomaamatta kirkkaassa auringonvalossakaan. Katvealueen hälytin toimii laajalla nopeusalueella 10 – 140 km/h (Insignia 10 – 200 km/h).

 

Esimerkiksi Opel Insigniaan Katvealueen hälyttimen saa Suomessa osana vähän yli tuhannen euron hintaista kuljettajan avustinpakettia. Tuoreen tutkimuksen mukaan 97,2 prosenttia Insigniaan tämän varusteen valinneista pitää sen koko ajan toiminnassa. Peräti 87 prosenttia on erittäin vakuuttuneita Katvealueen hälyttimen hyödyllisyydestä ja 82 prosenttia haluaa ehdottomasti sellaisen myös seuraavaan autoonsa.

 

”Euro NCAP:n myöntämä palkinto on tunnustus strategiallemme optimoida autojemme turvallisuus todellisiin liikennetilanteisiin ja onnettomuuksien välttämiseen. Sisäiset tutkimuksemme ovat osoittaneet, kuinka paljon Katvealueen hälytin lisää yleistä turvallisuutta. Varusteen nousu yleiseksi kaikkialla Euroopassa vähentäisi onnettomuuksia ja loukkaantumisia merkittävästi”, sanoo Opelilla ajoneuvojen turvallisuusintegraatiosta vastaava johtaja Günther Schmall.