Taloudellisempi, turvallisempi ja tyylikkääm.

9.1.2015

Opel Corsa nostaa turva- ja mukavuusvarustelun pikkuautoissa ennen näkemättömälle tasolle. Uuden ulkonäön lisäksi viidennen sukupolven Corsassa on erittäin tyylikäs ja korkeatasoinen ohjaamo. Lisäksi alusta on kaikilta osiltaan uusi ja tarjolla on uusia ja edelleen kehitettyjä moottoreita.

 

Opel Corsa on kirjoittanut 32 vuotta kestäneen menestystarinan, jonka aikana automallia on myyty yli 12,4 miljoonaa kappaletta, joista 11,8 miljoonaa autoa Euroopassa. Vuosittain Corsan osuus Opelin myynnistä on neljänneksen luokkaa. Pikkuautojen joukossa jo nykyinen malli on noussut Euroopassa tämän vuoden rekisteröinneissä neljännelle sijalle ja esimerkiksi Iso-Britanniassa ja Saksassa Corsa on kakkostilalla. Viidennen sukupolven myötä myynnin uskotaan kasvavan entisestään.

 

Neljä uuden Opel Corsan edeltäjää ovat tuoneet pikkuautoluokkaan paljon ainutlaatuisia ominaisuuksia, kuten aikanaan ensimmäisen Opel Corsan alhainen ilmanvastus. Vuonna 1993 esitelty toinen sukupolvi herätti kunnioitusta turvavarustuksellaan, johon kuuluivat lukkiutumattomat jarrut, sivutörmäyssuojat ja etuturvatyynyt. Kolmannen Corsan myötä edettiin uudelle vuosituhannelle kokonaan galvanoidun korin parantaessa auton kestävyyttä. Nykyinen Corsa on tarjonnut neljä metriä pitkässä korissaan esimerkilliset tilat ja turvallisuuden.

 

”Viidennen sukupolven Corsassa haluamme tarjota aivan uuden tasoisen ajokokemuksen nautinnon niin mukavuuden kuin turvallisuuden suhteen”, sanoo Opelin pääjohtaja tohtori Karl-Thomas Neumann. ”Sen takia olemme ladanneet uutuuteemme todella paljon varusteita ja tekniikkaa.”


Kaikki uutta jousituksessa ja ohjauksessa

 

Akseliväli ja raideväli sekä perusrakenne ovat viidennessä Corsan sukupolvessa lähes samat kuin edellisessä, mutta siihen yhtäläisyydet loppuvat. Jousituksessa ja ohjauksessa ei ole yhtään samaa komponenttia nykyiseen Corsaan verrattuna, vaan kaikki osat ovat uusia.

 

Opelin suunnittelijat halusivat tehdä Corsasta hyvällä tavalla luokkaa suuremman tuntuisen, joka on erittäin mukava ja vakaa ajettava maantiellä. Sen takia painopistettä on pudotettu 5 mm alaspäin ja rakenne on aiempaa jämäkämpi. Vahvistettu apurunko lisää vääntöjäykkyyttä antaen perustan hyville ajo-ominaisuuksille.

 

Edessä pyöränripustus on toteutettu joustintuilla ja geometria on muuttunut. Uusien pyörännapojen avulla kori kallistelee vähemmän, ohjaustuntuma on parempi ja aliohjautuvuus vähentynyt. Joustintukien kaksoiskiinnitys parantaa auton käytöstä epätasaisilla pinnoilla, minkä lisäksi myös jousivakiot ja iskunvaimennuksen jäykkyys on säädetty uudelleen.

 

Takapyörien vääntösauvajousitus on sekin suunniteltu uudelleen. Siihen on lisätty vakain, jonka ansiosta auto kallistelee aiempaa vähemmän käyttäytyen paremmin ja vakaammin kaarteissa.

 

Alustan muutoksiin kuuluvat moottorin hydrauliset kiinnikkeet ja hammastangon muutetut kiinnityspisteet sekä optimoitu geometria. Uuden suunnittelun myötä säästetään tilaa, joka on täytetty turvallisuutta lisäävillä pehmusteilla.

 

Ohjaukseen liittyy myös viidennen sukupolven Opel Corsan kokonaan täysin uusi elektroniikan arkkitehtuuri, mikä tarkoittaa käytännössä eri komponenttien entistä parempaa yhteistyötä. Sähköinen ohjaustehostin säätää tehostuksen voimakkuutta nopeuden mukaan. Kaikissa Corsa-malleissa on nyt vakiona ohjaustehostuksen City-valitsin, jolla ohjauksen saa alhaisissa nopeuksissa erityisen kevyeksi. City-asetus kytkeytyy keskikonsoliin sijoitetun napin painalluksella.

 

Ohjaus on myös yhteydessä yhdeksännen sukupolven ESP-ajonvakautukseen. Tietoa välitetään niin, että ohjaus huomioi voimakkaat sivutuulet ja tien kallistelut. Uusin ajonvakautus huomioi jopa korin kallistelun ja hillitsee sitä tarpeen vaatiessa. Kehittyneempien järjestelmien myötä vakiovarusteeksi on tullut myös mäkilähtöavustin.

 

Monipuolisen sähköisen ohjaustehostimen ansiosta Corsaan saa nyt lisävarusteena Advanced Parking Assistantin eli edistyksellisen pysäköintiavustimen. Järjestelmä tunnistaa vapaat pitkittäiset ja poikittaiset pysäköintipaikat, joihin se sijoittaa auton automaattisesti ohjaten. Kuljettajan ei tarvitse muuta kuin painaa polkimia.

 

Corsan ostaja voi valita kahden alustaratkaisun väliltä. Vakiona autossa on Comfort-alusta, joka sopii 14 – 16 -tuumaisille pyörille. Toinen vaihtoehto on Sport-alusta, jossa on jäykemmät jouset ja iskunvaimennus sekä erityisesti tähän alustaan sopiva ohjausgeometria. Sport-alustan saa valinnaisena 16-tuumaisten pyörien kanssa, ja se tulee vakiona pyöräkoon kasvaessa 17-tuumaan. Koko alustan toiminta on viimeistelty yksilöllisesti eri moottorivaihtoehtojen kanssa optimaalisesti toimivaksi.

Uusia ja uudistettuja moottoreita

 

Tärkeimmät muutos viidennen sukupolven Corsan moottoreissa ovat Opelin täysin uudet kolmesylinteriset 1,0-litraiset suorasuihkutusturbot. Fyysiseltä kooltaan kompaktit moottorit asettavat pikkuautoluokkaan korkeat standardit melun, värähtelyjen ja moottorin käynnin tasaisuuden suhteen. Salaisuutena on vastakkaiseen suuntaan kampiakselin suhteen pyörivä tasapainotusakseli, jonka ansiosta uutta moottoria on vaikea edes aistia kolmisylinteriseksi.

 

Uuden moottorin voi valita 66 kW (90 hv) tai 85 kW (115 hv) tehoisena ja kummankin suurin 170 Nm vääntömomentti saavutetaan jo alhaisella 1 800 r/min käyntinopeudella. Suurin vääntömomentti on käytössä miedommassa vaihtoehdossa 3 700 r/min saakka ja tehokkaammassa vielä korkeammalle 4 500 r/min käyntinopeudelle saakka. Tämän ansiosta arkiajo sujuu letkeästi, eikä vaihdekeppiin tarvitse tarttua kovin usein. Suorituskyky on hyvä ja 66 kW tehoisella moottorilla varustettuna CO2-päästöt alkavat erittäin alhaisesta 100 g/km määrästä, eivätkä ne ole paljoa korkeammat muissakaan vaihtoehdoissa.

 

Uusien kolmisylinteristen rinnalla jatkavat edelleen kehitetyt vapaasti hengittävät 1,2- ja 1,4-litraiset nelisylinteriset moottorit, joista Suomeen tuodaan vain 1,4-litraisia vaihtoehtoja. Uusi 1,2-litraisen korvaava 1,4-litrainen kehittää 55 kW (75 hv) ja siinä on tarjolla 15 Nm enemmän vääntömomenttia (130 Nm) kuin 1,2-litraisessa. Lisäksi kulutus ja sen myötä hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet.

 

Corsan viidennessä sukupolvessa 1,3 CDTI -moottoria on kehitetty edelleen. Teho syntyy nyt entistä vaivattomammin ja moottori on aiempaa hiljaisempi alittaen samalla Euro 6 -päästörajat. Tarjolla on edellisen Corsan tapaan kaksi tehovaihtoehtoa, 55 kW (75 hv) ja 70 kW (95 hv), joiden kummankin suurin vääntömomentti on 190 Nm. Vaikka moottorit ovat numeroarvoiltaan lähes entisen kaltaisia, on niissä mm. uusi ahdin, uudistettu pakosarja ja kaksoismassavauhtipyörä.

 

Yhdistetty kulutus on entistäkin pienempi, sillä se on kolmiovisessa 70 kW:n tehoisella moottorilla ja viisivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla varustetussa mallissa vain 3,2 l/100 km ja CO2-päästöt vastaavasti ainoastaan 85 g/km.

 

Moottorien lisäksi myös Corsan vaihteistoissa on aivan uusia vaihtoehtoja. Kolmisylinteristen 1,0-litraisten turbomoottorien kanssa tulee uuden sukupolven kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Kevyttä vaihteistoa on helppo käyttää ja sen välityssuhteet sopivat mainiosti uuteen moottoriin, mikä vähentää entisestään vaihtamistarvetta.

 

Todellista ylellisyyttä edustaa ensimmäistä kertaa pikkuautoluokassa kuusivaihteinen automaatti. Runsaan vaihteiden määrän avulla välitykset voidaan jakaa laajemmalle alueelle kuin aiemmin (ennen nelivaihteinen automaatti), mikä alentaa kulutusta ja silti suorituskyky on huomattavasti parantunut. Pitkä suurin vaihde alentaa melutasoa lisäten matkustusmukavuutta. Uudella automaattivaihteistolla varustettuna kiihtyvyys 0-100 km/h on täsmälleen sama kuin käsivalintaisella vaihteistolla.

 

Kolmantena uutena vaihteistona on ECT-automaatti. Seuraavan sukupolven automatisoitu vaihteisto nousee ominaisuuksiltaan lähes perinteisen automaattivaihteiston tasolle, mutta on merkittävästi sitä halvempi vaihtoehto. Modernin elektroniikan ansiosta vaihdot tapahtuvat aiempaa miellyttävämmin ja halutessaan ajaja voi käyttää vaihteistoa myös käsivalintaisena.

Nuorekas

 

Uuden Opel Corsan muotoilua voi kuvata kahdella sanalla nuorekkaaksi ja raikkaaksi. Kokonaisuus on uskollinen yhtiön muotoilufilosofialle, missä veistoksellinen taiteellisuus yhdistyy saksalainen täsmällisyyteen. Kolme- ja viisiovinen kori ovat hyvin erilaisia kolmeovisen korostaessa urheilullisuutta ja viisiovisen käytännöllisyyttä. Muutokset eivät ainoastaan paranna auton ulkonäköä, vaan niiden avulla on saatu alennettua myös melutasoa merkittävästi.

 

Opel ei halunnut tehdä edellisestä sukupolvesta yhdessä yössä vanhaa, vaan linjoista on tunnistettavissa neljännen sukupolven Corsa. Linjoihin on lisätty tyylikkyyttä, joka tuodaan nyt niiden ostajien saataville, jotka eivät halua sijoittaa autoonsa valtavasti rahaa.

 

Edestä katsottuna Corsassa on Opelin tyypilliset piirteet eli siipimäiset valot, saman muotoiset LED-huomiovalot sekä matalalle sijoitettu vaakalinjainen jäähdyttäjän säleikkö. Kulmissa olevat sumuvalot korostavat korin leveyttä. Myös takaa katsottuna Corsa näyttää uusien takavalojen ansiosta aiempaa leveämmältä. Takavalot jatkuvat sulavasti hartialinjaan antaen autosta takaakin katsottuna voimakkaan vaikutelman.

 

Mukava ohjaamo

 

Viidennen sukupolven Corsan ohjaamo yllättää niin materiaaleillaan, varusteillaan ja tiloillaan. Esimerkiksi kojelauta on nyt miellyttävän pehmeäpintainen, joka kertoo korkeasta laadusta ja nostaa uutuuden jo tällä yksityiskohdalla monen kilpailijan yläpuolelle. Kun tähän lisätään kaikki vakio- ja lisävarusteet nousee Corsa ohjaamon osalta luokan huipulle. Tyylikäs ja moderni sisustus tuo uusia trendejä pikkuautoihin. Selkeät, puhtaat linjat ovat pääosassa ja kuljettajan ergonomiaan on kiinnitetty erityistä huomiota.

 

Opel Corsassa on ollut jo tähän saakka lämmitettävien etuistuimien lisäksi ohjauspyörän lämmitys. Nyt varustelistalta löytyy myös lämmitettävä tuulilasi. Matkustamoon saa lisää valoisuutta panoraamakaton avulla. Istuimet ovat täysin uudet ja niiden säätövaraa voi kuvailla ruhtinaalliseksi. Myös laajat ohjauspyörän säädöt sekä pituus- että korkeussuunnassa auttavat kaikkia löytämään hyvän ajoasennon, joka sekin on osaltaan tärkeä turvallisuuden kannalta.

 

Hyvän korkeatasoisen, ohjauspyörästä hallittavan radio/CD-soittimen saa erittäin monipuoliseksi IntelliLink-tietoviihdejärjestelmällä. Opelin palkittu järjestelmä, jota ohjataan 7-tuumaisella värillisellä kosketusnäytöllä, auttaa olemaan jatkuvassa yhteydessä ulkomaailmaan ja sillä voi yhdistää oman älypuhelimen tiedot ja ominaisuudet yhteen auton kanssa.

Kattava varustelu perusmallia myöten

 

Kuljettajan avuksi Corsaan saa uusimpia turvavarusteita, jollaisia on totuttu aiemmin näkemään vain kalliimmissa automalleissa. Opel nostaa Corsan turvavarustuksen osalta huipulle luokassaan. Siihen on saatavissa lähes kaikki muista Opel-malleista tutut järjestelmät, kuten toisen sukupolven Opel Eye etukamera liikennemerkkien tunnistuksella, kaistavahti, ajovaloautomatiikka, etäisyydentunnistin, törmäysvaroitin ja pysäköintiavustin.

 

Pikkuautoissa on harvinaista, että niihin saa kääntymisvaloilla varustetut kaksoisksenonvalot, jollaiset ovat vakiona uuden Corsan Cosmo-varustetasossa. Turvallisuutta eri tilanteissa lisäävät omalta osaltaan myös peruutuskamera, vakionopeussäädin sekä sen yhteydessä oleva nopeusrajoitin.

 

Suomeen viidennen sukupolven Opel Corsaa tuodaan Enjoy- ja Cosmo-varustein sekä kolme- että viisiovisena. Jo halvempi Enjoy-varustelu on varsin hyvä, sillä vakiona ovat mm. ilmastointilaite, kauko-ohjattava keskuslukitus, sähkösäätöiset ja lämmitettävät ulkotaustapeilit, sähkökäyttöiset ikkunannostimet etuovissa automaattisella laskulla ja nostolla. Vajaalla 200 eurolla saa Enjoy More -paketin, johon kuuluvat 15-tuumaiset kevytmetallivanteet, peruutustutka taakse, ajovaloautomatiikka ja sadetunnistin.

 

Cosmo-varustetaso tuo mukanaan vielä suuren määrän tavaraa lisää, joilla parannetaan auton ulkonäköä ja mukavuutta entisestään. Ensin mainittuun vaikuttavat mm. kevytmetallivanteet, etusumuvalot ja viisiovisten kromatut ikkunalistat. Istuimissa on kaksivärinen verhoilu, joka korostaa auton tyylikkyyttä. Ohjaamon tunnelmavalaistus luo ylellisen vaikutelman ja mukavuutta lisää automaatti-ilmastointi. Opel Corsa Cosmon voi viimeistellä alle 200 euroa maksavalla Premium-paketilla, joka tuo mukanaan tuumaa suuremmat kevytmetallivanteet, lämmitettävän tuulilasin, peruutustutkat eteen ja taakse, tummennetut takaikkunat sekä IntelliLink-multimedian 7-tuumaisella värillisellä kosketusnäytöllä.

 

Ensimmäisessä vaiheessa Suomeen tulee viisiovisia Opel Corsia Enjoy- ja Cosmo-varustein. Moottorina on joko vapaasti hengittävä 1,4-litrainen 66 kW (90 hv) tehoisena käsivalintaisen tai ECT-automaatin kera sekä 1,0-litrainen 66 kW tehoinen turbo kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kanssa.

 

Toisessa aallossa saapuvat kolmioviset Corsat sekä 1,4-litraisella 55 kW (75 hv) tehoisella moottorilla varustetut mallit. Samassa yhteydessä tulevat myös automaattivaihteiset mallit, joissa on 1,4-litrainen 66 kW (90 hv) tehoinen moottori. Mallivalikoima laajenee turbodieseleillä, joista Enjoy-varustetason kanssa moottorin teho on 55 kW (75 hv) ja Cosmossa 70 kW (95 hv). Mallisarjan huipulle tulee Cosmo 1,0-litraisella 85 kW (115 hv) turbomoottorilla varustettuna.

 

Opel Corsan hinnat alkavat 1,4 ECOTEC -moottorilla (55 kW/75 hv) varustetun kolmiovisen Enjoyn 14 345 eurosta ja tehokkaampi (66 kW/90 hv) moottori nostaa hintaa 400 eurolla. Ajoa helpottava ECT-automaatti maksaa jälkimmäisen moottorin kanssa 2 000 euroa ja takaovien hinta on kaikissa malleissa noin tuhat euroa. Täydellisemmän Cosmo-varustetason saa vain viisiovisiin Corsa-malleihin. Cosmo-varustuksen lisähinta Enjoyhin verrattuna on noin 1 400 euroa.

 

Kaikkien toistaiseksi myynnissä olevien Opel Corsa-mallien aina 1,3 CDTI (70 kW/95 hv) Cosmoa myöten jää alle 20 000 euron.