Opel vahvistaa pikkuautorintamaansa.

3.3.2015

Opel Uutiset - Opel Karl

Geneven autonäyttelyssä Opel esittelee täysin uuden Karlin, joka liittyy ensi kesänä Adamin ja Corsan rinnalle. Viime syksynä esiteltyyn viidennen sukupolven Corsa-mallisarjaan liittyy uusi, urheilullinen ja nopea Corsa OPC. Lisäksi Opelin osastolla voi tutustua OnStariin, joka lisää turvallisuutta ja yhdistettävyyttä.

 

Vuosi 2015 on käynnistynyt Opelilla vauhdikkaasti, sillä sen myynti kasvoi tammikuussa Euroopassa reilusti markkinoiden nousua enemmän. Suomessa henkilöautoja rekisteröitiin tammikuussa parikymmentä prosenttia viime vuotta vähemmän, mutta Opel pystyi kasvattamaan rekisteröintejään nostaen markkinaosuutensa jo viiteen prosenttiin.

 

Tammikuun hienoihin hetkiin Opelilla kuului 750 000. Insignian valmistuminen. Helmikuussa otettiin vastaan jo 100 000. viidennen sukupolven Corsan tilaus. Suomessa uutuus on menestynyt mainiosti. Sitä on myyty kahdessa kuukaudessa jo yli 300 kappaletta, kun koko viime vuoden rekisteröintimäärä oli 467 kappaletta.

 

 

 

Opel Uutiset - Opel Karl

Opel Karl vetoaa tunteisiin ja järkeen

 

Opel tarjoaa pikkuautojen ostajille entistäkin monipuolisemman valikoiman, kun Geneven autonäyttelyssä esiteltävä täysin uusi Karl saapuu Suomeen elokuussa. Opelilla ei ole ennen ollut lainkaan mallia tässä alemmassa pikkuautoluokassa, mutta nyt kiivetään suoraan huipulle.

 

Opel Karl on vain 3,68 metrin pituinen ja 1,48 metrin korkuinen, mutta viisiovisessa autossa on kohtuulliset tilat viidelle matkustajalle. ”Lyhyt, mielenkiintoinen ja luonteikas”, kiteyttää Opelin pääjohtaja tohtori Karl-Thomas Neumann uutuuden olemuksen. ”Se on auto, joka vetoaa sekä sydämeen että järkeen. Karlissa on kaikki Opelin tyypilliset ominaisuudet, korkeatasoista tekniikkaa, hiljainen moottori ja paljon turvallisuus- sekä mukavuusvarusteita. Opel Karl on täydellinen valinta hintatietoiselle ostajalle.”

 

Linjoiltaan Opelin veistoksellista muotokieltä noudattavan tyylikkään Karlin konepellin alla on uusi 1,0-litrainen Ecotec-moottori, joka kehittää 55 kW (75 hv). Huippumoderni täysalumiininen kolmisylinterinen bensiinimoottori toimii hienostuneesti ja taloudellisesti. Ecoflex-varusteisen Karlin normikulutus on 4,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt vain 99 g/km.

Yhtenä avaimena hyvään taloudellisuuteen on alhainen 939 kilon omamassa.

 

Pienistä ulkomitoistaan huolimatta Karlin akseliväli on 2 385 mm sekä raideleveys edessä 1 410 ja takana 1 416 mm. Alustan suurten mittojen ansiosta auto kulkee vakaasti ja on miellyttävä ajettava kaarteissa. Kulmiin sijoitetut pyörät lisäävät myös sisä- ja tavaratilaa. Takaistuimen selkänoja eteen taitettuna Karliin voikin lastata 940 litraa kuljetettavaa.

 

Opel tarjoaa eri kokoluokissa paljon sellaisia varusteita, jotka ovat aiemmin olleet saatavissa vain suurempiin ja kalliimpiin automalleihin, eikä Karl tee tästä säännöstä poikkeusta. Siinä on muun muassa vakiona ajonvakautuksen ja elektronisen jarruvoiman säädön lisäksi mäkilähtöavustin. Enjoy-varustetasosta alkaen ohjaustehostimen voiman voi valita tavallisen ja kaupunkiasennon välillä, kuten Adamissa ja Corsassa.

 

Joko vakio- tai lisävarusteina Karlissa ovat lisäksi etukameraan perustuva kaistavahti, pysäköintiavustin, vakionopeussäädin, etusumuvalot ja kulmavalot. Suomen talvessa lämmitettävä ohjauspyörä on miellyttävä ja kesästä voi nauttia ilmastointilaitteen varmistaman toivotun lämpötilan lisäksi avaamalla sähkökäyttöisen kattoluukun.

Opel Uutiset - Opel Corsa OPC

Opel Corsa OPC on entistäkin nopeampi

 

Viidennen sukupolven Opel Corsan OPC viihtyy yhtä hyvin Nürburgringin ”vihreässä helvetissä” kuin kaupungin sokkeloissa. Geneven autonäyttelyn maailmanuutuuksiin kuuluvassa Corsa OPC:ssa yhdistyy kiitettävä suorituskyky ja ajettavuus jokapäiväisessä käytössä tarpeelliseen näppäryyteen ja mukavuuteen.

 

”Uusi Corsa OPC todistaa, kuinka korkealle suunnittelijamme asettivat riman urheilullisten pikkuautojen luokassa. Se on tyypillinen OPC – ajonautintoa ja intohimoa”, kuvailee pääjohtaja Karl-Thomas Neumann uutuutta.

 

Corsa OPC:n tunnistaa heti mallisarjan lippulaivaksi ja Rüsselsheimin Performance Centerin kehittämäksi malliksi. Väriksi voi valita ainoastaan OPC-malleihin saatavan kirkkaan sinisen. Mutta muissakin väreissä huomaa heti aggressiivisen keulan, jossa on suuret ilmanottoaukot. Päävalojen alla olevat alumiinikehyksiset aukot tuovat heti mieleen kookkaamman Astra OPC:n. Konepellin pieni skuuppi korostaa auton urheilullisuutta.

 

Takaluukkuun voi valita vakiospoilerin lisäksi tavallista näyttävämmän vaihtoehdon, joka lisää maahan painavaa voimaa suurissa nopeuksissa. Kaksoisulostulolla difuusorin keskeltä pilkistävä Remusin valmistama pakoputkisto viimeistelee perän muotoilun, minkä lisäksi sen tarjoama äänimaailma on nautittava.

 

Sisustus jatkaa samaa teemaa, sillä Recaron istuimet varmistavat riittävän sivuttaistuen kaikkein tiukimmissakin mutkissa. Nahkaverhoiltu ohjauspyörä on litistetty alalaidasta, minkä lisäksi ohjaamossa erottuvat OPC:n muotoilema vaihdekepin nuppi, polkimet ja vakiosta poikkeava mittariston grafiikka.

 

Konepellin alla on 1,6-litrainen turbomoottori, joka kehittää nyt 152 kW ja 245 Nm. Lyhytaikaisesti nopeita kiihdytyksiä tai ohituksia varten on saatavissa vielä 35 Nm enemmän eli vääntömomentti on suurimmillaan 280 Nm. Moottorin käyntiominaisuuksia on kehitetty niin, että maksimivääntö on käytettävissä erittäin laajalla käyntinopeusalueella 1 900 – 5 800 r/min.

 

Voima siirretään etupyörille kuusivaihteisen vaihteiston kautta, jonka vaihteensiirto toimii tarkasti ja vaihdekepin liikkeet ovat hyvin lyhyet. Kiihdytys paikaltaan 100 km/h nopeuteen kestää vain 6,8 sekuntia ja Corsa OPC saavuttaa 230 km/h huippunopeuden.

 

Opel on kehittänyt hdessä iskunvaimennintoimittaja Konin kanssa Corsa OPC:hen uuden Frequency Selective Dampingin (FSD), joka ottaa nopeassa ajossa huomioon vaimennuksessa auton korin liikkeet, mutta varmistaa toisaalta mukavuuden rauhallisesti liikuttaessa. Jouset on sääädetty uuteen iskunvaimennukseen sopiviksi ja koria on laskettu sentillä. Ajonvakautuksessa on erillinen ”Competition-säätö”, joka poistaa luistoneston osittain toiminnasta.

 

Corsa OPC:ssa on jo vakiona suuret, tehokkaat jarrut, mutta siihen voi ostaa lisävarusteena Performance-paketin. Siihen kuuluvat Drexlerin tekemä mekaaninen tasauspyörästön lukko, 18-tuumaiset pyörät, Brembon jarrut 330 mm kokoisin etujarrulevyin ja vakiomallia tanakammat alustan säädöt.

OnStar yhdistää Opelin ympäristöön

 

Opel tuo General Motorsin kehittämän OnStarin Eurooppaan lisäten myymiensä autojen turvallisuutta ja viihtyisyyttä. OnStarilla on seitsemän miljoonaa käyttäjää Pohjois-Amerikassa ja Kiinassa ja nyt järjestelmä otetaan käyttöön myös Euroopassa. Ensin se esitellään mantereemme suurissa maissa, minkä jälkeen vuorossa ovat pienemmät maat, kuten Suomi toisessa vaiheessa elokuusta 2016 alkaen.

 

OnStarin parhaita puolia on sen suoma turvallisuus, sillä järjestelmä ottaa törmäyksen havaittuaan (turvatyynyjen lauettua) automaattisesti yhteyttä hätäkeskukseen ilmoittaen auton sijainnin. Mikäli auto varastetaan, OnStar auttaa poliisia paikantamaan auton ja palauttamaan sen oikealle omistajalleen.

 

Opel OnStar luo myös 4G yhteyden, ja siihen voi liittää jopa seitsemän laitetta. Näin auton kaikki matkustajat voivat käyttää omia sovelluksiaan ja internetin suomia palveluita, mikä lisää viihtyvyyttä ja mukavuutta matkustettaessa.

 

OnStaria voi käyttää myös etänä älypuhelimella. Auton omistaja voi tarkistaa puhelimellaan rengaspaineet, öljyn kunnon tai avata ja lukita auton, vilkuttaa valoja, soittaa torvea sekä yksinkertaisesti paikantaa auton, mikäli unohtaa minne on sen pysäköinyt.