Opel Vivaro nyt myös pitkällä korilla.

19.3.2015

Opel Uutiset - Opel Vivaro

Kokonaistaloudellinen uusi Vivaro lisää Opelin suosiota pakettiautomarkkinoilla. Helmikuussa vain Volkswagenia ja Fordia rekisteröitiin enemmän ja Opel nousi historiallisesti jo neljännelle sijalle rekisteröintitilastossa. Kasvavan mallisarjan myötä myynnin uskotaan sujuvan mainiosti jatkossakin.

 

Loppusyksystä Suomeen saapunut uusi Opel Vivaro on ylittänyt sille asetetut suuret odotukset. Tehtaalla on otettu käyttöön toinen vuoro, jotta autoja ehdittäisiin valmistaa kysynnän vaatimalla vauhdilla. Suomessa Opel-pakettiautoja on rekisteröity ennen näkemättömällä vauhdilla niin kappalemäärissä mitaten kuin myyntitilaston sijoituksen mukaan.

 

Opel Vivaro tuli aluksi myyntiin normaalilla korilla, jossa akseliväli on 3,1 metriä ja auton pituus pari milliä vajaat viisi metriä. Nyt Suomeen on saatu ensimmäiset pitkäkoriset Vivarot, joissa on 30 senttiä pidempi akseliväli ja korin pituus on 5,4 metriä.

 

Merkittävin ero on tavaratilan koossa, joka on 5,2 kuutiometrin sijaan pidemmässä Vivarossa 6,0 kuutiometrin suuruinen. Tavaratilan pituus kasvaa pitkässä Vivarossa kahdesta ja puolesta metristä 2,9 metriin, mikä helpottaa suurten kuormien kuljettamista. Vielä pidempien tavaroiden kuljettamista varten väliseinässä on luukku, jonka avulla tilan pituus kasvaa 4,15 metriin.

 

Yhteistä molemmille Vivaron koreille on tavaratilan käytön helppous. Suuret ovet aukeavat riittävästi ja nostokorkeus on kohtuullinen. Tavarat saa kiinnitettyä turvallisesti, sillä kuormatilassa on runsaasti erilaisia kiinnityspisteitä. Ovijärjestelyssä on uutta oivaltavuutta, sillä nyt on mahdollista lukita takaovien vasen puolisko, jossa on rekisterikilpi ja jättää oikea puoli auki pitkien esineiden kuljettamista varten.

 

Ohjaamossa on runsaasti monipuolista säilytystilaa, mikä helpotta kuljettajan työtä. Erilaista säilytystilaa on yhteensä yli 75 litran verran, joista 24 litraa tilaa kojelaudassa. Niihin kuuluu 12 litran vetoinen hansikaslokero, minne mahtuu A4-kokoinen lehtiö kirjoitusalustoineen ja 1,5 litran virvoitusjuomapullo. Suurempia esineitä varten matkustajan istuinosa kääntyy eteen ja sen alla on 42-litrainen lokero. Vakiovarusteisiin kuuluu myös toimistopöydäksi taittuva matkustajan selkänoja.

 

Erittäin kattava varustelu on tunnusmerkki Suomeen tuotaville Vivaro Edition pakettiautoille. Turvallisuutta lisäävät edessä etuturvatyynyt ja turvaverhot, minkä lisäksi kuljettajalle on myös sivuturvatyyny. Kuumalla säällä ilmastointilaite pitää ohjaamon miellyttävän lämpöisenä ja kylmällä ajastettava polttoainekäyttöinen lisälämmitin nostaa lämpötilan sopivaksi ennen ajon alkua. Oikean osoitteen löytämisen varmistaa monipuoliseen tietoviihdejärjestelmään kuuluva navigaattori, jota käytetään selkeän 7-tuumaisen värillisen kosketusnäytön avulla. Peruutustutka puolestaan auttaa ahtaissa paikoissa liikuttaessa.

 

Hinnat alkavat Opel Vivaro 1,6 CDTI Turbo ecoFLEX 90 L1H1:n 30 301,30 eurosta. Erittäin kilpailukykyisen hinnan lisäksi Vivaron kokonaiskustannuksia pudottaa omalta osaltaan pitkä huoltoväli, joka on kaksi vuotta tai 40 000 kilometriä.

 

Pitkä kori maksaa 600 – 900 euroa enemmän ja moottorin vaihtaminen maksaa noin tuhat euroa pykälä kerrallaan.

 

Toisena uutena vaihtoehtona Vivaro-mallisarjaan on pian tulossa 1+8-paikkainen Combi, joka on erittäin järkevä malli suuremman joukon kuljettamiseen. Combissa on perusmoottorina 88 kW tehoinen 1,6 CDTI BiTurbo. Hinnat alkavat lyhytkorisen 42 454,47 eurosta, jolloin tavaratilaa on 1,2 kuutiometriä. Pitkäkorisen Vivaro Combin hinnat alkavat 44 091,52 eurosta ja silloin tavaratila on 2,2 kuutiometrin kokoinen.