Euroopan ensiesittelyssä uusi korkea Opel Vivaro.

11.6.2015

Opel Uutiset - Euroopan ensiesittelyssä uusi korkea Opel Vivaro

Opelin nopeasti suosiotaan kasvattavasta tavara-automallistosta tulee entistä monipuolisempi uuden Vivaro-vaihtoehdon myötä. Opel tarjoaa kokonaistaloudellisen vaihtoehdon aina näppärästä Corsavanista järeämpiin kuljetuksiin tarkoitettuun Movanoon saakka.

 

Opel jatkaa myynnin ja markkinaosuuden kasvattamista pakettiautoissa. Pakettiautoissa Opel on vuoden alusta alkaen tarkasteltuna viidennellä sijalla lähes yhdeksän prosentin markkinaosuudella. Tähän on päästy rekisteröintien lisäännyttyä yli 70 prosentilla viime vuoteen verrattuna.

 

Opelin vahvuuksia tavara-autorintamalla ovat laaja, monipuolinen mallisto, luotettavuus sekä alhaiset käyttökustannukset. Suosituimmaksi malliksi pakettiautorintamalla on noussut uusi Vivaro, joka tarjoaa kuljettajalle mukavuutta ja auton voi räätälöidä kutakin kuljetustarvetta varten. Sen rinnalla on mahtava mallisto, sillä Corsavan on oivallinen pienten ja kevyiden tavaroiden siirtämiseen kaupungeissa. Kookkaampi Combo tarjoaa hämmästyttävän suuren tavaratilan kilpaillen”tonnisarjalaisten” kanssa. Movano puolestaan jatkaa Vivaron yläpuolella, kun tarvitaan todella paljon tilaa tai kantavuutta. Suurimmat Movanot rekisteröidäänkin kuorma-autoiksi.

Lisätilaa ylhäältä

 

Viime syksynä myyntiin tullut uusi Vivaro on nostanut Opelin pakettiautojen suosion korkealle. Tavallisen Vivaron rinnalla on 40 senttiä pidempi vaihtoehto, jonka tavaratila on lähes kuutiometrin kookkaampi. Sillä voi kuljettaa jopa 4,15 metriä pitkiä esineitä.

 

Nyt on vuorossa uusi korkea Vivaro, jonka tavaratilan koko on peräti 8,6 kuutiometriä. Lisätila on haettu ylhäältä, sillä Euroopan ensiesittelyssä olevan Vivaro L2H2:n kori on melkein puoli metriä korkeampi kuin tavallisen Vivaron (2,465 m / 1,968 m). Tavaratila on yli 40 prosenttia suurempi kuin tavallisessa pitkässä Vivarossa, mutta muilta osin uutuudessa ovat kaikki Vivaron myyntiä kasvattaneet oivalliset ominaisuudet.

 

Uuden Opel Vivaron valtteihin kuuluu ergonominen, mukava ohjaamo, jossa kuljettaja ei väsy pitkänkään työpäivän aikana. Sukupolvenvaihdoksessa Vivaroon tullut lisäpituus käytettiin ohjaamon ja tavaratilan hyväksi. Niinpä tilaa on runsaasti ja monipuolisten säätöjen ansiosta kuljettaja saa mainion ajoasennon.

 

Vivaron ohjaamon runsaat, monipuoliset säilytystilat helpottavat työtä, kun kaikelle löytyy looginen paikka. Yhteensä erilaisia lokeroita ja säilytystilaa on peräti 75 litran verran. Vakiovarusteisiin kuuluvat niin toimistopöydäksi taitettava matkustajan istuimen selkänoja kuin älypuhelimelle tai tabletille suunniteltu kojelauta. Tavaroiden toimittamisessa oikeaan osoitteeseen auttaa navigaattori, joka on osa kosketusnäytöllä varustettua tietoviihdejärjestelmää.

 

Euroopan ensiesittelyssä olevan korkean Opel Vivaron lisäksi Opelin osastolta löytyvät erikoisvarusteltu erittäin tyylikäs Vivaro sekä pari päivää sitten ensi kertaa Suomessa esitelty Vivaro Combi. Opel Vivaron hinnat alkavat 30 301,30 eurosta. Uuden pitkän, korkean Vivaron hinta 88 kW (120 hv) tehoisella 1,6 CDTI BiTurbo-moottorilla on 34 847,63 euroa.

Taloudellisia kuljetuksia

 

Opelin tavara-automalliston pienin malli on Corsavan, joka on erinomainen ratkaisu pieniin kuljetustarpeisiin. Pientä autossa on myös kulutus ja käyttökustannukset, sillä 70 kW (95 hv) kehittävällä 1,3 CDTI-moottorilla varustettuna yhdistetty kulutus on vain 3,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 87 g/km.

 

Pieniä Corsavanissa ovat myös korin ulkomitat ja kääntöympyrä, joiden ansiosta autolla voi näppärästi sukkuloida ahtaissakin paikoissa. Sitä vastoin tavaratila ei ole pieni, vaan etuistuimien taakse mahtuu järkevän muotoiseen tilaan 920 litraa kuljetettavaa ja 571 kiloon kasvaneen kantavuuden ansiosta raskaatkin esineet liikkuvat kätevästi.

 

Suomeen tuotavissa Corsavaneissa on panostettu turvallisuuteen, minkä vuoksi niissä on vakiona niin etu- kuin sivuturvatyynyt sekä turvaverhot. Kuljettajan työtä helpottavat niin ohjausta keventävä tehostimen City-säätö kuin mäkilähtöavustin.

 

Opel Corsavan maksaa 1,2-litraisella bensiinimoottorilla (70 hv) varustettuna 14 722,47 euroa ja 1,3 CDTI-moottorilla, jossa on moottorin sammutusautomatiikka varustettuna 17 075,85 euroa.

Combo niin bensiini-, diesel- kuin kaasukäyttöisenä

 

Combo nousi vuonna 2014 aivan uudenlaiseen suosioon, kun yritykset huomasivat Opelin erinomaisen vaihtoehdon kiitettävät ominaisuudet. Niistä tärkeimpiä on käytön halpuus. Kun Combon varustaa 70 kW (95 hv) tehoisella 1,3 CDTI -moottorilla, on yhdistetty kulutus vain 4,9 l/100 km ja CO2-päästöt 129 g/km.

 

Tavaratila on suurimmillaan Combossa viisi kuutiometriä, mutta auton ulkomitat ovat silti kompaktit. Taittuvan matkustajan istuimen ja kääntyvän väliseinän avulla mukaan voi lastata jopa 3,4 metriä pitkiä esineitä, joten Combo on hyvä vaihtoehto myös luokkaa kookkaammille pakettiautoille. Combojen hinnat alkavat 21 290 eurosta.

Movano – kuljetusten monitoimija

 

Opelin monipuolisen ja laajan tavara-automalliston huipulla on Movano, joka muuntuu lähes kaikkiin ajateltavissa oleviin tarpeisiin. Muiden Opel-mallien tapaan myös sen vahvuuksiin kuuluvat luotettavuus ja alhaiset käyttökustannukset. Saksalaisen Dekran tuoreimman 2015-katsastusraportin mukaan Movano on luokkansa viattomin.

 

Mallisarjan monipuolisuudesta kertovat kuormatilat, jotka ovat umpiautoissa kahdeksan ja seitsemäntoista kuutiometrin välillä. Mikäli sekään ei riitä, voi Movanon alustalle rakentaa vielä kookkaamman jopa 20 kuutiometrin kokoisen umpikorin. Opelin osastolla on näytteillä sellainen auto, jonka kantavuus on yli tuhat kiloa ja jota voi silti ajaa B-luokan ajokortilla.

 

Movanon vahvuuksiin kuuluvat myös sen taloudelliset Bi-Turbo -moottorit. Kaksoisahtamisen avulla kuljettajan käytössä on jo liikkeellelähdöstä alkaen mahtava vääntö ja voimaa riittää ripeisiin kiihdytyksiin. Modernin tekniikan avulla kulutus pysyy maltillisena, mikä pienentää omalta osaltaan kustannuksia.

 

Opel Movanon saa sekä etu- että takavetoisena ja niiden hinnat alkavat 31 585,41 eurosta.

 

Palkinnon luovutus kello 15.00

 

Opelin osastolla vietetään juhlallinen hetki kello 15.00, kun Auto tekniikka ja kuljetus -lehden julkaisujohtaja Heikki Laurell luovuttaa Vivarolle Vuoden 2015 pakettiauto Suomessa -palkinnon.