Täysin uusi, hyvin varusteltu Opel Karl järkihintaan.

29.6.2015

Opel Uutiset - Täysin uusi, hyvin varusteltu Opel Karl järkihintaan

Opel lähtee Karlilla valloittamaan merkittävää osuutta alemmassa pikkuautoluokassa. Viisiovisessa uutuudessa on kompakteista ulkomitoista huolimatta tilaa viidelle matkustajalle. Hyvä ajettavuus ja kattava varustelu täydentävät kokonaisuuden. Uusi taloudellinen moottori pitää kulutuksen alhaalla ja varmistaa riittävän ripeyden. Karl on vakiovarusteisiinsa ja ominaisuuksiinsa nähden yllättävän halpa, sillä hinnat alkavat 13 394,36 eurosta.

 

Opel on kasvattanut viimeisten kolmen vuoden ajan Suomessa tasaisesti suosiotaan. Viime vuonna alkoi rynnistys pikkuautoluokassa, joka käynnistettiin erittäin monipuolisesti personoitavalla Adamilla. Vajaa vuosi sitten oli viidennen sukupolven Corsan vuoro, jota on myyty jo tämän vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä. Nyt Opelin pikkuautovalikoima kasvaa uuden Karlin myötä menestysduosta trioksi.

 

”Opelin uusi pienin ja halvin malli on ominaisuuksiltaan täysikasvuinen auto, joka vetoaa sekä sydämeen että järkeen”, kuvailee Opel Groupin pääjohtaja tohtori Karl-Thomas Neumann uutta mallia. ”Karl tarjoaa tyypilliset Opelin vahvuudet alkaen huipputeknisestä, hiljaisesta 1,0-litraisesta kolmesylinterisestä moottorista aina palkittuun IntelliLink-tietoviihdejärjestelmään. Opel Karl on ideaali valinta hintatietoiselle asiakkaalle, joka haluaa yhdistää arkiauton hyvän käytettävyyden mukavuuteen ja moderniin tekniikkaan.”

 

Tilat viidelle kompaktissa koossa

 

Nykyisin kaikkein pienimpienkin autojen ostajat edellyttävät valinnaltaan monikäyttöisyyttä. Sen takia Opel Karlissa on viisi ovea, joten takaistuimelle on helppo päästä. Akseliväli on 2,385 metriä ja raideleveys yli 1,4 metriä, mitkä varmistavat hyvän ajettavuuden. Korin pituus on 3,675 metriä, leveys peilit taitettuna 1,698 metriä ja korkeus 1,476 metriä.

 

Kokoluokassaan suuret mitat ovat tärkeät sisä- ja tavaratilojen kannalta. Karlissa on kolmelle mitoitettu takapenkki ja kohtuullisen suuri tavaratila. Tyylikkäät sisätilat antavat vaikutelman, että matkustettaisiin luokkaa suuremmassa autossa. Lisäksi korkeatasoinen varustelu varmistaa miellyttävän matkanteon.

 

Takaistuimen ollessa käytössä mukaan mahtuu 215 litraa tavaraa ja kun epäsymmetrisesti jaetun selkänojan taittaa eteen, saadaan tavaraa mukaan yli kuutiometrin verran. Sisätiloissa on myös paljon lokeroita ja paikkoja kaikille reissun aikana tien päällä tarvittaville pikkutavaroille. Keskikonsolista löytyy paikka vaikkapa MP3-soittimille ja kuulokkeille, hansikaslokeron yläpuolella on kätevää säilytystilaa ja ovikotelot ovat niin suuret, että niihin mahtuu litran virvoitusjuomapullo.

 

Uutuuden tunnistaa heti Opeliksi, sillä se jatkaa merkin muotoilufilosofiaa, jossa veistoksellisuus yhdistyy saksalaiseen täsmällisyyteen. Edestä Karlin tunnistaa heti Opeliksi jäähdyttäjän säleikön muodosta sekä salama-logosta sekä merkin tunnuspiirteisiin kuuluvista kotkansilmiä muistuttavista valoista. Kyljen ylöspäin nousevat pokkaukset ovat niin ikään osa Opelille tyypillistä, persoonallista muotoilua. Takana ikkunan ja valojen linjat yhdessä Opel-merkin kanssa synnyttävät aidon sukunäköisyyden isompiin malleihin.

Helppo ajaa, mukava matkustaa

 

Ohjaamo on suunniteltu kuljettajan ehdoilla. Suurimman osan ajasta kuljettaja on yksin autossa, joten hänen mukavuutensa on ensisijaisen tärkeää. Miellyttävä korin ulkonäköä mukaileva muotoilu luo hyvät puitteet viihtyisyydelle. Mainiot tilat ja ensiluokkainen ergonomia rakentavat ajajalle paikan, jossa ei väsy pitkälläkään matkalla.

 

Suomeen tuotavissa Opel Karleissa on hyvin kattava varustelu, johon on poimittu paljon sellaista, mitä saa muihin tämän luokan autoihin enintään lisävarusteena. Talvella kuljettaja ilahtuu nahkaverhoillun ohjauspyörän lämmityksestä. Äänentoiston ja vakionopeussäätimen katkaisimet on tuotu ohjauspyörään, ettei kuljettajan tarvitse irrottaa otettaan siitä. Kesällä puolestaan ilmastointilaite (Cosmossa automaatti-ilmastointi) varmistaa sopivan lämpötilan helteelläkin.

 

Ohjauksessa on erillinen city-asento, joka lisää tehostusta vaikkapa pysäköitäessä. Sekä Enjoy- että Cosmo-varustetasoon saa noin 300 eurolla More-paketin, joka tuo mukanaan muun muassa takapysäköintiavustimen. Muita kuljettajan tehtävää helpottavia varusteita ovat lain vaatimien ohella luistonesto ja mäkilähtöavustin.

 

Karlissa on lisäksi kaistalta poistumisen varoitus, jollaista ei löydy monesta paljon kalliimmastakaan autosta. Se varoittaa, jos auto on liukumassa pois kaistalta ilman suuntamerkkiä yli 60 km/h nopeudessa. Kääntymisvaloilla varustetut sumuvalot parantavat omalta osaltaan näkyvyyttä risteyksissä ja huonolla ilmalla.

 

Tarkka ja taloudellinen

 

Opel Karliin on kehitetty aivan uusi perusrakenne, jonka myötä sen ajo-ominaisuudet ja jousitus ovat luokkansa kärkeä. Edellä mainitut suuret alustan mitat tekevät Karlista vakaan maantiellä, mutta toisaalta se on ketterä kaupungin vilinässä. Tässä auttavat kompaktit ulkomitat ja kevyt ohjaus, josta löytyy vielä erityinen City-asento vähentämään ohjaukseen tarvittavaa voimaa entisestään.

 

Sisäistä kauneutta edustaa Opelin viimeisimmän sukupolven tekniikka. Uusi Karlia varten suunniteltu 1,0 ECOTEC-moottori, joka kehittää 55 kW (75 hv) ja 96 Nm, on moderni ja hienostunut. Opel Karl Enjoyn yhdistetty kulutus on 4,5 l/100 km ja CO2-päästöt 104 g/km. Cosmo-varustetaso tuo mukanaan moottorin sammutusjärjestelmän, jonka kanssa kulutus on 4,3 l/100 km ja CO2-päästöt ovat 94 g/km (ennakkotieto). Yhtenä pieneen kulutukseen vaikuttavana tekijänä on Karlin alhainen omamassa, sillä sen painaa kevyimmillään vain 939 kiloa.

 

Pienissä ja halvoissa autoissa säästetään usein moottorin teknisissä ratkaisuissa, mutta Opelin uusi moottori sisältää paljon modernia tekniikkaa. Kevytmetallisen, kolmisylinterisen moottorin käynti ja äänet ovat sivistyneemmät kuin monessa nelisylinterisessä moottorissa. Resonoinnin vähentämiseksi öljypohja on jaettu kahteen osaan ja pakosarja on integroitu sylinterikanteen ääntä eristäen. Venttiilikoneiston kannessa on äänieristettä ja jakoketju on suunniteltu erittäin hiljaiseksi.

 

Moottorin pienestä koosta huolimatta siinä on neljä venttiiliä sylinteriä kohden ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia. Sekä imu- että pakoventtiilien ajoitusta voidaan säätää ja optimoidut imukanavat varmistavat parhaan mahdollisen polttoaineseoksen kaikilla moottorin käyntinopeuksilla.

 

Onnistunut kokonaisuus kohtuuhintaan

 

Kaikki edellä mainittu sisältyy jo 13 394,36 euron hintaiseen Karl Enjoy -malliin. Vaihtoehtona on ylellisempi 14 996,23 euroa maksava Karl Cosmo, jossa on edellisten lisäksi vakiona automaatti-ilmastointi, ylellinen kaksivärinen sisustus, puhelimen kädet vapaana toiminto, tummennetut takaikkunat ja 15-tuumaiset kevytmetallivanteet.

 

Opel Karl on kaikki ominaisuudet huomioon ottaen erittäin järkevä valinta. Heinäkuun alusta alkaen sen hinnasta saa pois (määrätyt ehdot täyttäen) vielä 1 500 euron romutuspalkkion. Opel Karl voi olla monelle ensimmäinen auto, minkä takia sen hankkiminen on tehty todella helpoksi. Opelin kesätarjouksena Karlin voi hankkia osamaksulla ilman käsirahaa tai muita kuluja vain yhden prosentin korolla. Paketin täydentää kaskovakuutus, joka maksaa Karliin ensimmäisen vuoden ajaksi vain 149 euroa.