Haagan Autokoulu vaihtoi Opel Astroihin.

31.7.2015

Opel Uutiset

Opel vahvistaa asemaansa autokoulumarkkinoille. Maken Autokoulu Espoosta hankki kahdeksan Opelia ja nyt Haagan Autokoulu vaihtaa koko kalustonsa Opel Astroihin niiden hyvien etuistuintilojen ja luotettavuuden takia.

 

Haagan Autokoulun juuret ulottuvat vuoteen 1964, mutta nykyisen nimensä se sai kahdeksan vuotta myöhemmin muuttaessaan nimensä mukaiseen Helsingin lähiöön. Vuodesta 1986 alkaen yhtiötä on luotsannut Jouko Kalliola, jonka aikana autokoulu on kasvanut viisi toimipaikkaa sisältäväksi ketjuksi, jolla on Haagan, Kampin, Kannelmäen, Maunula ja Töölön lisäksi toimintaa Malmin kauppaopistolla.

 

Vuosittain Haagan Autokoulussa henkilöautokortin hankkii noin tuhat uutta autoilijaa, minkä lisäksi muita kortteja suoritetaan muutamia satoja. Myös ajokorttitutkinnon syventävän vaiheen käy läpi vuosittain noin tuhat henkilöä. Kalliola kertoo, että heidän toimipaikoissaan voi suorittaa kaikki ajokorttiluokat linja-autoa lukuun ottamatta.

 

Alan ongelmana Kalliola pitää ns. Tukholma-ilmiötä. Etenkään pääkaupunkiseudulla nuoret eivät enää hanki ajokorttia, mikä näkyy oppilaiden keski-iän nousussa. Ennen ajokortti yritettiin saada heti 18 vuoden tullessa täyteen, mutta nykyisin oppilaiden keski-ikä on reilusti yli 20 vuotta. Vanhin aloittaja sai ajokortin 70-vuotissyntymäpäivälahjakseen ja hän menestyi hyvin opinnoissaan.

 

Kalliola kehottaa hankkimaan ajokortin nuorena monesta syystä: ”Asiat on helpompi omaksua nuorena, joten ajokortin saa helpommin ilman lisätunteja. Lisäksi nuorena on rohkeampi uusien asioiden suhteen. Tärkeämpi syy on mielestäni kuitenkin ajokortin liikenneturvallisuutta parantava vaikutus. Vaikka tietäisi, ettei ajokorttia tarvitse, auttaa opetus ymmärtämään liikennettä kokonaisuutena. Liikennesääntöjen tuntemus on tärkeää, on sitten jalankulkija, pyöräilijä tai autoilija.

 

Haagan Autokoulu vaihtoi 20 autostaan nyt 15 auton viisiovisiin 140-hevosvoimaisiin Opel Astra 1,4 Turboihin ja loput vaihtuvat myöhemmin. Yhtenäinen kalusto on Kalliolan mukaan sekä autokoulun että oppilaan etu: ”Vaikka opettaja jostain syystä välillä vaihtuisikin, tuttu auto helpottaa oppimista.”

 

Opettajien nimikkoautoihin kertyy kahdessa vuodessa 60 000 - 90 000 kilometriä siitä riippuen, millä toimipaikalla ne ovat. Päivittäin matkamittariin tulee toistasataa kilometriä ja opettaja istuu työpaikallaan eli autossa useita tunteja. Sen takia tilat edessä ja istuin olivat auton valinnassa ensiarvoisen tärkeitä. Sen lisäksi Kalliola kiittelee Astran moottorin alavääntöä sekä Opelin laadun ja luotettavuuden nousua korkealle tasolle.

 

Opel Finlandilla yritysmyynnistä vastaava Mats Wagner pitää autokoulujen kautta saatavaa näkyvyyttä erittäin tärkeänä: ”Useille autokoulu on samalla ensitutustuminen autoihin. On myös hyvä muistaa, että moni oppilas valitsee ensimmäiseksi autokseen sen jolla opetteli ajamaan. Tämä pätee etenkin työsuhdeauton saaviin tuoreisiin autoilijoihin.”

 

Kuvassa vasemmalta oikealle: Haagan autokoulun toimitusjohtaja Jouko Kalliola, Markku Sivenius LänsiAutosta ja Opel Finlandin yritysmyyntipäällikkö Mats Wagner.